شناسهٔ خبر: 67703311 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پیروزی هوش مصنوعی بر اسطوره شطرنج جهان

صاحب‌خبر -

آرین کربلائی: پیروزی هوش مصنوعی بر یکی از اسطوره‌های شطرنج جهان، همه را شگفت‌زده کرد. لی سدول یکی از بهترین بازیکنان شطرنج جهان پس از شکست شوکه کننده‌اش در مقابل یک رقیب هوش مصنوعی اظهار کرد: “این شاید پایان خوبی نباشد”.

به گزارش خبرگزاری سینا، لی سدول بهترین بازیکن نسل خودش است که که با شکست قاطع مواجه شد، نه توسط یک حریف انسانی، بلکه توسط هوش مصنوعی شکست خورد.

لی توسط آلفاگو ، یک برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی که توسط واحد DeepMind گوگل توسعه داده شده بود ، شکست خورد. این ناراحتی خیره کننده در سال 2016 در سراسر جهان در عناوین اخبار قرار گرفت و به نظر می‌رسید نشانه‌ای روشن از ورود هوش مصنوعی به یک دوره جدید و عمیقا نگران‌کننده است.

با شکست دادن آقای لی ، قهرمان 18 دوره مسابقات جهان که به خاطر سبک بازی بصری و خلاقانه‌اش مورد احترام قرار می‌گرفت ، آلفاگو یکی از بزرگترین چالش‌های علوم کامپیوتر را حل کرده بود: آموزش خود استراتژی انتزاعی مورد نیاز برای برنده شدن که به طور گسترده ای پیچیده ترین بازی تخته ای جهان محسوب می شود.

آقای لی در آن زمان در یک کنفرانس خبری پس از بازی گفت:” من بسیار شگفت زده هستم زیرا هرگز فکر نمی‌کردم که شکست بخورم”. “من نمی دانستم که آلفاگو چنین بازی کاملی را انجام خواهد داد.”

اما پیامدهای شکست او فراتر از خود بازی بود که در آن دو بازیکن با قرار دادن سنگ های سیاه و سفید بر روی یک تخته شبکه ای که از 19 خط در 19 خط تشکیل شده بود ، برای قلمرو رقابت می کنند. پیروزی آلفاگو پتانسیل بی حد و حصر هوش مصنوعی را برای دستیابی به تسلط فوق بشری بر مهارت هایی که زمانی برای ماشین ها بسیار پیچیده بود ، نشان داد.

آقای لی ، که اکنون 41 ساله است، متقاعد شد که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند با کامپیوترها رقابت کنند. او گفت که هوش مصنوعی‌، ماهیت یک بازی را که بیش از 2500 سال پیش در چین به وجود آمده بود ، تغییر داده است.

او در مصاحبه اخیر با نیویورک تایمز گفت: “شکست خوردن از هوش مصنوعی به نوعی ، به این معنی بود که کل دنیای من در حال فروپاشی بود.”

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما