شناسهٔ خبر: 67702820 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

واردات خودرو برای همه ایرانیان آزاد شد

بهادری جهرمی از آخرین گام دولت در مقابله با انحصار صنعت خودرو خبر داد و گفت: واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا و دارای استاندارد‌های روز اروپا برای همه ایرانیان آزاد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «به نوعی می‌توان گفت این آخرین گام در مقابله با انحصار صنعت خودرو و خودروسازی کشور بود. این گام بسیار بزرگ، در امتداد برنامه‌ای که از پیش تدوین شده بود در دولت و مرحله به مرحله پیش می‌رفت، برای اصلاح اساسی و بنیادین در صنعت خودروسازی کشور برداشته شد.»

وی افزود: «در حوزه اقدامات سلبی و ایجابی، مطابق برنامه‌ریزی کارشناسی، اقدامات متعددی صورت گرفته بود. ما یکی از آرای تاریخی را در محکومیت یکی از فعالان حوزه صنعت خودرو که تخلفات گسترده‌ای داشت، شاهد بودیم. این فعال با محکومیت ۵ هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان تعزیرات، به‌دلیل گرانفروشی و تخلفات نسبت به مردم، مجازات شد که این اقدام آثار بازدارنده بسیار مهمی داشت.»

وی ادامه داد: «در امتداد این اقدامات، دولت در حوزه افزایش تولید داخلی و تامین ارز مورد نیاز برای فعال شدن ظرفیت‌های تولید داخلی، توانست حجم تولید را تا یک و نیم میلیون خودرو در سال افزایش دهد و برای سال جاری برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو انجام شده است. همزمان با این اقدامات، واردات خودرو که پیش از این دولت برای چهار پنج سال ممنوع بود، به تدریج مطابق یک برنامه‌ریزی آزاد شد. ابتدا واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی، سپس واردات خودروی نو و بعد واردات خودرو‌های کارکرده در حوزه حمل و نقل عمومی تسهیلاتی ارائه شد.»

وی افزود: «آخرین گامی که امروز اعلام می‌کنیم، این است که واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استاندارد‌های روز کشور‌های اروپایی را داشته باشد، برای همه ایرانیان آزاد شد. نیازی به روال‌های سابق که حتماً باید از سوی شرکت‌های خودروساز یا با انتقال تکنولوژی باشد، وجود ندارد. اشخاص حقیقی ایرانی، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، می‌توانند خودرو وارد کنند.»

بهادری جهرمی توضیح داد: «با این برنامه‌ریزی، هم صنعت خودروی داخلی فرصت یافت تا حمایت و تقویت شود و امکان رقابت پیدا کند و هم انحصار در صنعت خودروسازی از بین رفت. از این پس، طبق آیین‌نامه اخیر، واردات خودرو با رعایت استاندارد‌های روز اروپا و تایید منابع تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد.»

وی در پایان افزود: «این تصمیم، خبر بسیار خوشی برای مردم عزیزمان است. واردات خودروی مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز مجدداً مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است.»

نظر شما