شناسهٔ خبر: 67702197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا عنوان شد:

۲ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای در قم توزیع شد

قم - ایرنا - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای تامین نیاز کشاورزان بیش از ۲ هزار تُن انواع کودهای یارانه‌ای در این استان توزیع شده‌است.

صاحب‌خبر -

حسین زند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: شرکت خدمت حمایتی کشاورزی استان قم براساس سهمیه مصوب ابلاغی برای تامین کودهای شیمیایی یارانه‌ای از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۳۳ درصد برنامه ابلاغی معادل ۶ هزار تن انواع کودهای اوره، فسفاته و پتاسه تدارک دیده‌ که در چهار ماهه ابتدای سالجاری بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تُن برای مصرف بخش کشاورزی استان از طریق ۲۲ کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع شده‌است.

وی افزود:‌ همچنین این شرکت هم اینک بیش از سه‌ هزار تُن انواع کودهای مذکور را در انبارهای تحت پوشش خود برای توزیع و مصرف محصولات مشمول الگوی کشت استان تدارک دیده‌است.

وی تاکید کرد: در راستای مبارزه با فساد و قاچاق کالا و جلوگیری از توزیع خارج از شبکه رسمی و همچنین شفاف سازی و مصرف بهینه و واقعی کودهای یارانه‌ای و پیشگیری از هرگونه سواستفاده از این نهاده استراتژیک کشاورزی، صدور حواله الکترونیکی کود و تحویل سهمیه کودی کشاورزان براساس تطبیق کد ملی و شماره همراه کشاورز انجام می‌شود.

زند گفت: با توجه به بهره‌برداری از وب سرویس کنترلی شاهکار وزارت جهاد کشاورزی در سامانه کنترل و پایش مواد کودی (توزیع کود یارانه ای)، صدور حواله الکترونیکی سهمیه کود کشاورزان تنها پس از صحت سنجی و شناسایی مالکیت شماره همراه کشاورز براساس تطبیق با کد ملی کشاورز امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: در صورت مطابقت اطلاعات در تمام مراحل، حواله الکترونیکی کود شیمیایی برای کشاورز صادر می شود، حواله الکترونیکی شامل اطلاعاتی مانند نوع کود، مقدار کود، نام کارگزاری، تاریخ و زمان تحویل است. کشاورزان می‌توانند با استفاده از حواله الکترونیکی به کارگزاری های مجاز توزیع نهاده های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مراجعه کرده و کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در صورت عدم تطبیق کدملی و مشخصات شناسنامه‌ای متقاضیان کود با شماره تلفن همراه آنان، امکان صدور حواله الکترونیکی کود و در نتیجه تحویل کود میسر نمی‌باشد. در این صورت کشاورزان باید با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بخش خود نسبت به اصلاح و تکمیل اطلاعات خود در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی اقدام نمایند. بنابراین کشاورزان عزیز توجه داشته باشند درهنگام ثبت و درج اطلاعات هویتی خود در سامانه پهنه بندی، شماره تلفن همراهی را ارئه دهند که با کد ملی و مشخصات شناسنامه‌ای انان مطابقت داشته باشد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما