شناسهٔ خبر: 67701387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تامین اجتماعی روزانه ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۵ هزار مراجعه بستری دارد

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات معاونت درمان سازمان تامین‌ اجتماعی گفت: روزانه ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۵ هزار مراجعه بستری سهم بخش درمان تأمین‌ اجتماعی در نظام سلامت کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، امیرعباس فضایلی اظهار کرد: این سازمان برآیند یک همبستگی اجتماعی و امانتی بین‌النسلی است، منابع این سازمان از پول تک‌تک بیمه‌شدگان و حق‌الناس است که در سازمان تأمین اجتماعی تجمیع و برای خدماتی مثل مستمری و درمان و حدود ۱۵ خدمت دیگر که تأمین اجتماعی ارائه می‌کند، هزینه می‌شود.

وی بودجه بخش درمان این سازمان را در سال جاری ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: سال گذشته حدود ۵۵۴ میلیون مراجعه در مراکز ملکی و طرف قرارداد، در بخش سرپایی و بخش بستری داشتیم، این رقم بسیار بزرگی است که به‌طور متوسط ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی در روز و ۱۵ هزار مراجعه بستری در روز می‌شود.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: این حجم ارائه خدمت، حجم بسیار بزرگ و گسترده‌ای است که نشان می‌دهد جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در سطح ملی در حوزه رفاه اجتماعی چه جایگاه مهم و خطیری است.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان فقط در اجرای پزشک خانواده حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان طلب داریم، اظهار داشت: وقتی پرداخت‌ها به تعویق می‌افتد، فرایند تأمین منابع و ارائه خدمات ممکن است دچار مشکل شود، وقتی تأمین‌اجتماعی بدهی خود را در بخش درمان پرداخت می‌کند این توقع وجود دارد که مطالبات خود را هم بتواند دریافت کند.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: در سال ۱۴۰۱ بودجه بخش درمان تأمین‌اجتماعی ۷۸ هزار میلیارد تومان (همت) بود که در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۱۶۰ همت افزایش یافت و حدود دو برابر شد.

فضایلی پوشش همگانی، عمق پوشش و بسته مزایا را سه راهبرد اساسی در حوزه درمان اعلام کرد و ادامه داد: در قانون تأمین اجتماعی سه لایه برای این کار تعریف شده که شامل لایه حمایتی، لایه بیمه اجتماعی و لایه بیمه تکمیلی است؛ قرار است در لایه حمایتی، همه کسانی که در بازار کار حضور ندارند و به هر دلیل توان پرداخت حق بیمه را ندارند، تحت حمایت قرار بگیرند و بیمه درمانی آنها از بودجه دولت تأمین و پوشش داده شود، در لایه بیمه‌های اجتماعی، خود فرد، دولت و کارفرما بر اساس سه‌جانبه‌گرایی، برای پرداخت حق بیمه مشارکت می‌کنند، از منظر بیمه اجتماعی تنها کسی که با مشارکت ذی‌حق شده است، حق استفاده از منابع را دارد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال گذشته قید شده بود که تمام مراکز ارائه‌کننده خدمات درمانی باید با بیمه‌ها عقد قرارداد کنند که سبب شد بسیاری از مراکز و کسانی که پیش از این با تأمین اجتماعی همکاری نمی‌کردند، قرارداد همکاری منعقد کنند.

وی افزود: اگر اجبار قانونی برای عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر ادامه یابد، همه بیمارستان‌های خصوصی ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌ها می‌شوند.

فضایلی در خصوص توسعه مراکز درمانی بخش درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به تخصیص منابع و اهمیت این موضوع و عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، چهارچوبی را برای توسعه ظرفیت‌های خود دارد که مبتنی بر سطح‌بندی خدمات، ارجاع داخلی و ارجاع خدمات است؛ چیزی که به عنوان راهبرد تخصیص منابع، در دنیا هم مطرح است، در حال حاضر تأمین اجتماعی ۷۶ بیمارستان ملکی دارد که شش بیمارستان آن در سال‌های اخیر اضافه شده است.

وی با بیان اینکه ۳۴ واحد درمانی این سازمان ظرف چند سال اخیر افتتاح شده‌اند، از تجهیز این مراکز به دستگاه‌های چون «ام‌آرآی»، «سی‌تی‌اسکن» و «آنژیو» خبر داد و گفت: حجم میلیونی خدمات بستری و سرپایی و افزایش بودجه سالانه درمان نشان‌دهنده اهمیت و ارزش خدمات درمانی تأمین اجتماعی و اهتمام این سازمان به ارائه خدمات باکیفیت درمانی است.

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: روزانه ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۵ هزار مراجعه بستری سهم بخش درمان تأمین‌اجتماعی در نظام سلامت کشور است.

نظر شما