شناسهٔ خبر: 67699592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگرانی رژیم صهیونیستی از سرایت ورشکستگی بندر ایلات به سایر بنادر

رویا معصومی

بندر ایلات(ام الرشراش)، مهم‌ترین بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی در پی حملات جنبش انصارالله یمن به این بندر و کشتی‌های عازم آن، اعلام ورشکستگی کرد و مقامات صهیونیستی از امتداد این خطر ورشکستگی به سایر بنادر پراهمیت مانند بندر «اشکلون» و «حیفا» در دریای مدیترانه نگران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برخی وبگاه‌های صهیونیست مدعی هستند که انصارالله یمن به دنبال اقدامی از سوی برخی کشورهای عربی در شمال آفریقا در دریای مدیترانه برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ این رژیم علیه نوار غزه هستند.

به نقل از وبگاه العربی الجدید، سه بندر حیفا، اشکلون و ایلات اهمیت زیادی در تجارت خارجی رژیم صهیونیستی، چه با بازارهای آسیایی یا اروپایی و آمریکایی دارند. انصارالله یمن و همچنین گروه‌های مقاومت در عراق چندین بار اعلام کردند که بندر حیفا را با پهپاد هدف قرار داده‌اند.

با وجود کریدور زمینی که پس از شروع جنگ غزه، از امارات برای انتقال کالاها به رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا محموله‌های دریایی از دریای سرخ محل حملات انصارالله عبور نکنند و بعد هم در بندر ایلات مورد هدف قرار نگیرند اما این کریدور نتوانست جایگزینی برای محموله‌های دریایی باشد که از آسیا می‌آیند.

«گدعون گلوبر»، مدیر بندر ایلات گفت بندر ایلات به دلیل کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در نتیجه حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرد و مقامات بندر از دولت اشغالگر درخواست کمک کردند.

پایگاه جهانی کشتیرانی «WorldCargo» گزارش داد بندر ایلات اعلام ورشکستگی کرده است و در ادامه نوشت گلوبر در جلسه روز یکشنبه با کمیسیون امور اقتصادی در پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد فعالیت بندر ایلات از هشت ماه پیش با حملات انصارالله به این بندر و کشتی‌های عازم آن متوقف شده است.

ماه مارس، اداره بندر ایلات اعلام کرد  قصد دارد نیمی از ۱۲۰ کارمند خود را به دلیل سطوح پایین عملیاتی اخراج کند. اتحادیه اصلی کارگران در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد بندر ایلات به دلیل بحران در کشتیرانی در دریای سرخ، ضربه مالی سنگینی خورده است و نیمی از کارگران بندر در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.

براساس گزارش پایگاه‌های خبری رژیم صهیونیستی، این بندر که به بارگیری فله‌ای و واردات خودرو از بحرالمیت می‌پردازد، نسبت به بنادر مدیترانه‌ای اشکلون و حیفا اهمیت کمتری دارد اما تنها روزنه رژیم صهیونیستی به روی دریای سرخ است که از کشتیرانی از طریق کانال سوئز مصر اجتناب می‌کند.

وبگاه اقتصادی «کالکالیست» گزارش کرد در سال ۲۰۲۳، ۱۴۹ هزار خودرو از شرق وارد ایلات شد اما از ابتدای ۲۰۲۴ حتی یک خودرو هم وارد این بندر نشده است.

مقامات صهیونیستی می‌گویند مسیر جایگزین دریای سرخ، حمل و نقل در نوک جنوبی آفریقا است که در این صورت تردد کشتی‌ها در دریای مدیترانه ۲ تا سه هفته طولانی می‌شود و همین مساله در آینده هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

در همبستگی با غزه که با حملات ارتش رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا روبه‌رو است، انصارالله یمن کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های مرتبط با آن را در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما