شناسهٔ خبر: 67698547 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ: تایوان باید هزینه دفاعی را به ما بپردازد

تهران- ایرنا- با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا، وی اعلام کرد که تایوان باید هزینه دفاعی را به ایالات متحده بپردازد؛ درحالیکه در دولت جو بایدن چند بسته کمک نظامی برای تایوان تصویب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دونالد ترامپ در یک گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به تایوان گفت: من مردم آن را به خوبی می‌شناسم، به آنها بسیار احترام می‌گذارم. آنها حدود ۱۰۰ درصد از تجارت تراشه ما را در اختیار گرفتند. من فکر می‌کنم، تایوان باید هزینه دفاعی را به ما بپردازد.

وی در این مصاحبه که در روز ۲۵ ژوئن (۵ تیر) صورت گرفته اما دیروز (سه‌شنبه) منتشر شد، بیان کرد: می‌دانید، ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان چیزی به ما پرداخت نمی‌کند.

به دنبال انتشار این مصاحبه در روز گذشته، ارزش سهام شرکت صنایع نیمه رسانای تایوان (TSMC) امروز (چهارشنبه) کاهش یافت. سهام TSMC، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های جهان و تامین‌کننده بزرگ شرکت‌های اپل و انویدیا، صبح روز ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) بیش از ۲ درصد سقوط کرد.

این شرکت سازنده غالب تراشه‌های پیشرفته است که در همه زمینه‌ها از برنامه‌های هوش مصنوعی گرفته تا گوشی‌های هوشمند و هواپیماهای جنگنده استفاده می‌شود و تحلیل‌گران معتقدند هر گونه درگیری بر سر تایوان، اقتصاد جهان را از بین می‌برد.

TSMC میلیاردها دلار برای ساخت کارخانه‌های جدید در خارج از جزیره از جمله ۶۵ میلیارد دلار آمریکا برای سه کارخانه در ایالت آریزونا، هزینه می‌کند.

ایالات متحده مهم‌ترین حامی جهانی و تامین کننده سلاح تایوان است اما هیچ توافق رسمی دفاعی میان واشنگتن و تایپه وجود ندارد. هرچند آمریکا طبق قانون موظف است تایوان را برای دفاع از خود آماده کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دولت چین را با اظهاراتی که به نظر نشان می‌دهد در صورت حمله به تایوان، ایالات متحده از این جزیره دفاع می‌کند، نگران کرده است. درحالیکه این مساله نشان دهنده انحراف واشنگتن از موضع دیرینه‌اش مبنی بر «ابهام راهبردی» است.

از سال ۱۹۷۹ زمانی که ایالات متحده جمهوری، خلق چین تحت کنترل کمونیست‌ها را به رسمیت شناخت، واشنگتن و تایپه هیچ رابطه رسمی دیپلماتیک یا نظامی نداشته‌اند.

نظر شما