شناسهٔ خبر: 67697297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی بحرانی است

سمنان - ایرنا - رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به افت سالانه سطح آبخوان‌ها در این استان، گفت: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در سمنان بحرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید احسانی روز چهارشنبه در دیدار با فرمانده انتظامی سمنان افزود: سطح آبخوان‌ها در سمنان به طور میانگین سالانه ۷۰ سانتی‌متر کاهش می‌یابد و گزارش‌ها نشان از وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی و ضرورت توجه به مدیریت مصرف است.

وی با بیان اینکه طبق آمارها امسال سمنان یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور است، ادامه داد: با وجود بارش‌ها، همچنان سمنان با خشکسالی مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان بر ضرورت فرهنگسازی در زمینه مدیریت مصرف آب تأکید و تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی می‌توان در راستای مدیریت مصرف آب، گام‌های مطلوبی برداشت.

وی با اشاره به لزوم توجه به صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی، بیان کرد: طرح‌های احیاء و تعادل‌بخشی با هدف حفاظت از منابع آب زیرزمینی با اهتمام در سمنان در حال اجرا است.

چاه غیرمجاز فعال در سمنان وجود ندارد

این مسوول با بیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز با هدف جلوگیری از مصرف غیرمجاز در دستور کار شرکت آب منطقه ای سمنان قرار دارد، گفت: چاه غیرمجاز در حال بهره‌برداری و فعال، با اقدام‌های قضایی و با مشارکت و همراهی فرماندهی انتظامی و وجود ندارد.

وی با اشاره به نقش مهم نیروهای نظامی و انتظامی در زمینه برخورد با افراد متخلف و متصرف در بخش آب، افزود: تلاش بر شناسایی و پلمپ چاه‌های غیرمجاز با کمک ارکان قضایی و نظامی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: آمار چاه‌های غیرمجاز در کشور و بسیاری از استان‌ها قابل توجه است؛ اما در سمنان به خاطر سرعت عمل نیروهای قضایی و انتظامی، این چاه‌ها در اسرع وقت شناسایی و پلمپ می‌شود.

مدیرعامل آبفا استان: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در سمنان بحرانی است

ضرورت اهتمام بر رفع مشکل کم‌آبی سمنان

به گزارش ایرنا، استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق گزارش‌ها، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

نظر شما