شناسهٔ خبر: 67697087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تالاب‌های مهاباد، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر

مهاباد- ایرنا- وضعیت آبی و زیستی تالاب های مهاباد در این فصل از سال همچنان با گذشت یک ماه از تابستان، مطلوب بوده و به زیستگاه امنی برای پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مهاباد دارای ۲ تالاب بین المللی شامل «کانی‌برازان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» است.

تالاب ها نقش مهمی در زمینه تغییرات آب و هوایی، حفظ حیات وحش و تغییرات اقلیمی ایفا را کرده و حفظ آنها در شرایط بی آبی کشور خبر خوبی برای هر اقلیمی است.

به همین منظور گفت و گویی با فاروق سلیمانی رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد برای بررسی آخرین وضعیت آبی و اکوسیستمی تالاب های این شهرستان انجام داده ایم.

ایرنا: پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

سلیمانی: هم اکنون وضعیت تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد مطلوب بوده و بعد از ۲ دهه در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون متر مکعب آب که ظرفیت کامل تالاب محسوب می شود، در خود جای داده است.

این تالاب در این فصل از سال به زیستگاه امن برای پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده و در حال حاضر جمعیت پرندگان تالاب با بیش از ۶۰ هزار قطعه حدود ۳۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

امسال بیش از پنج میلیون مترمکعب حق آبه این تالاب تامین شده است؛ افزایش جوجه آوری، فراوانی و همچنین تنوع پرندگان در این تالاب با وجود طی شدن حدود یک ماه از فصل گرما در اوج خود قرار دارد.

به دلیل افزایش جلبک در سطح تالاب بحث تغذیه گردی مطرح بوده که با استفاده از اقدامات بیولوژیکی و اقدام عملی نسبت به پاکسازی آن اقدام خواهد شد.

وضع مطلوب تالاب‌های مهاباد ادامه دارد/زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

ایرنا: در خصوص آخرین وضعیت تالاب قوپی باباعلی به عنوان دومین تالاب بین المللی توضیح بدهید.

سلیمانی: امسال با توجه به افزایش بارش ها و همچنین تامین بیش از چهار میلیون مترمکعب آب مازاد بر حق آبه آن، وضعیت تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد در شرایط مطلوب قرار دارد.

با حفظ تداوم و پایداری وضعیت آبی این تالاب از گسترش گرد و غبار و مخاطرات زیست محیطی جلوگیری شده است.

احیای این تالاب و ورود پرندگان مهاجر به آن خبری بسیار خوشایندی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است؛ تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی آبزی و کنار آبزی است که سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی ها خشک شده بود.

این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

ایرنا: همچنین شرح کلی از وضعیت سایر تالاب های فصلی مهاباد بیان کنید.

سلیمانی: یکی از تالاب های مهم شهرستان تالاب فصلی گروس بوده که هم اکنون چند لکه در عرصه آن به مساحت ۵۰ تا ۱۰۰ هکتاری مشاهده شده که محلی برای تغذیه پرندگان و زادآوری آنها در جنوب پارک ملی دریاچه ارومیه است.

تالاب یوسفکند نیز از دیگر تالاب های فصلی مهاباد است که شاهد وجود منابع آبی و زندگی پرندگان آبزی و کنار آبزی در این تالاب هستیم.

همچنین در تلاش هستیم مانع خشکی تالاب فصلی قره قشلاق نیز با مساحت ۲۰۰ هکتاری از راه تامین حق آبه شویم که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، تالاب ها از جمله مهمترین ظرفیت های زیست محیطی آذربایجان غربی به شمار می رود که در جای جای استان پراکنده شده و نقش مهمی در تنوع زیستی استان ایفا می کنند.

مهاباد از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی است.

نظر شما