شناسهٔ خبر: 67696238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتشار جزئیات نبرد محرمانه‌ای که به شکست آمریکا از چین در جنگال انجامید / فرمانده آمریکایی برکنار شد

در یک بازی پرمخاطره در دریای چین جنوبی، نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLAN) اطلاعات جدیدی در مورد استراتژی‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای که کشتی‌های جنگی چین برای مقابله با هواپیماهای جنگ الکترونیک ایالات‌متحده، به‌ویژه EA-۱۸G Growler استفاده می‌کنند، فاش کرده است.

صاحب‌خبر -

امیرمسعود عابدین_ ‌گزارش جدید که در یک مجله دانشگاهی چینی منتشر شده، جزئیات حادثه مهمی را در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) افشا می‌کند که در پی آن «ویلیام کولتر» فرمانده اسکادران حمله الکترونیکی ایالات‌متحده در رزمناو USS Carl Vinson، به‌طور غیرمنتظره‌ای از وظایف خود برکنار شد.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که نیروی دریایی ایالات‌متحده این تصمیم را به از دست دادن اعتماد به توانایی او در فرماندهی نسبت می‌دهد، این گزارش نشان می‌دهد که برکناری کولتر ممکن است با مبارزات نیروی دریایی ایالات‌متحده در مقابله با جنگ الکترونیک (جنگال) چین مرتبط باشد.

انتشار جزئیات نبرد محرمانه‌ای که به شکست آمریکا از چین در جنگال انجامید / فرمانده آمریکایی برکنار شد

در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) افسران PLA و ملوانان ناوشکن Type ۰۵۵ Nanchang به دلیل اقدامات خود علیه ناوگان هواپیمابر ایالات‌متحده مورد تجلیل قرار گرفتند.

این گزارش ادعا می‌کند که چگونه نیروی دریایی PLA از هوش مصنوعی پیشرفته (AI) برای توسعه قابلیت قدرتمندی استفاده کرده است که برای به چالش کشیدن قابلیت‌های هواپیمای EA-۱۸G Growler نیروی دریایی ایالات‌متحده طراحی شده بود.

هواپیمای بوئینگ EA-۱۸G Growler نسخه تخصصی‌شده‌ای از جنگنده F-18 سوپرهورنت است که به دلیل قابلیت‌های تولید پارازیت الکترونیکی برای سرکوب رادار و سیستم‌های ارتباطی دشمن شهرت دارد. با وجود فناوری پیشرفته و ارتقاهای اخیر، Growler در برابر اقدامات متقابل نفوذناپذیر نیست.

دانشمندان چینی فاش کردند که ناوشکن‌های نوع ۰۵۵ نیروی دریایی PLA، مانند نانچانگ، مجهز به رادارها و حسگرهای پیشرفته هستند. یکپارچه‌سازی این سیستم‌ها با قادر ساختن آن‌ها به پردازش حجم زیادی از داده‌ها، اثربخشی پارازیت الکترونیکی Growler را کاهش می‌دهد. نیروی دریایی PLA با ادغام این دو سیستم و ادامه فعالیت مؤثر حتی در مواجهه با حملات الکترونیکی، پیشرفت قابل‌توجهی در قابلیت‌های تکنولوژیکی خود نشان داده است.

انتشار جزئیات نبرد محرمانه‌ای که به شکست آمریکا از چین در جنگال انجامید / فرمانده آمریکایی برکنار شد

رقابت شدید بین نیروی دریایی چین و هواپیماهای گرولر ایالات‌متحده حداقل به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. در دوره دولت ترامپ، گزارش‌ها حاکی از آن بود که چین تجهیزات رادار و پارازیت ارتباطی را در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی (AI) به سیستم‌های راداری PLA، نسبت به EA-۱۸G Growler برتری قاطع داده است. علاوه بر هوش مصنوعی، ویژگی‌های دیگری نیز به رادار اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر با تاکتیک‌های پیچیده و متغیر پارازیت الکترومغناطیسی که توسط EA-۱۸G استفاده می‌شود، مقابله کند.

دانشمندان چینی پیشرفت قابل‌توجهی در تضمین ارتباطات قابل‌اعتماد و سریع برای کل ناوگان، حتی در محیط‌های پیچیده الکترومغناطیسی داشته‌اند. با این پیشرفت‌های تکنولوژیکی، نیروی دریایی چین از موضع محتاطانه قبلی به استراتژی فعال‌تر تغییر کرده است. این رویکرد جدید شامل انجام اقدامات متعدد به‌طور هم‌زمان، بهینه‌سازی ترکیب‌ها و همکاری با سایر عناصر برای مقابله مؤثر با هواپیماهای جنگ الکترونیک است.

منبع: eurasiantimes

۵۴۳۲۲

نظر شما