شناسهٔ خبر: 67695175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

واکنش متفاوت افراد نسبت به عوامل استرس‌زا / استرس ماهیتی پیش‌رونده دارد

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه افراد نسبت به عوامل استرس‌زای یکسان و مشابه واکنش‌های متفاوتی دارند، گفت: طبق الگوی استرس به عنوان کنشی متقابل، زمانی استرس رخ می‌دهد که تعادل بین خواسته‌ها و منافع به هم می‌خورد و این الگو تاکید می‌کند که این تعادل یا بی‌تعادلی، ماهیتی پیش‌رونده دارد.

صاحب‌خبر -

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استرس و واکنش افراد به آن اظهار کرد: الگوی استرس به عنوان کنشی متقابل را لازاروس طراحی کرده که امروزه بیش از هر الگوی دیگری مورد توجه قرار گرفته است و از آن به عنوان الگوی تبادلی یاد می‌شود.

وی افزود: طبق این الگو، زمانی استرس رخ می‌دهد که تعادل بین خواسته‌ها و منافع به هم می‌خورد و این الگو تاکید می‌کند که این تعادل یا بی‌تعادلی، ماهیتی پیش‌رونده دارد و این مدل بیانگر تأثیر متقابل فرد بر محیط و محیط بر فرد است.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: هنگام قرارگیری در موقعیت استرس‌زا، در اولین مرحله که مرحله ارزیابی اولیه است، فرد وضعیتی را ارزیابی می‌کند که با آن روبه‌رو شده است و این ارزیابی گویای این است که رویداد یا وضعیت پیش آمده ممکن است پیامدهای ناخوشایندی به وجود آورد.

روزبهانی ادامه داد: در دومین مرحله که ارزیابی ثانویه است، پس از ارزیابی اولیه، فرد با امکان انتخابی که دارد می‌کوشد راه‌های ممکن برخورد با مشکل را مشخص و انتخاب کند و در جای خود به کار برد و راه‌های انتخابی ممکن است درونی یا بیرونی باشد.

وی گفت: طبق این الگو، آگاهی از این موضوع که برای مقابله با موضوع پیش آمده، امکانات و منابعی وجود دارد که می‌توان به موقع روی آن حساب کرد، در ارزیابی رویداد یا وضعیت استرس‌زا، تأثیرگذار است.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه در واقع این الگو مباحث جدیدتری را پیش بینی می‌کند و موضوع حمایت اجتماعی را مورد توجه قرار داده است، اضافه کرد: بدن پاسخ اولیه‌ای را در برابر عوامل استرس‌ها از خود نشان می‌دهد و این مرحله، فاصله زمانی کوتاهی را در بر می‌گیرد که در آن مقاومت کوتاهی بروز می‌کند و در پی آن، مقاومت طولانی‌تری فرا می‌رسد.

روزبهانی افزود: در این مرحله تغییراتی برای بدن رخ می‌دهد تا آن را برای پاسخ فوری آماده کند که از جمله این تغییرات می‌توان به تند شدن ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون اشاره کرد و در صورت باقی ماندن منبع استرس، مرحله دوم فرا می‌رسد.

وی تصریح کرد: در این مرحله، پاسخ‌های اولیه که در مرحله هشدار ظاهر شده بودند جای خود را به پاسخ‌هایی می‌دهند که سازگاری طولانی‌تری را به وجود آورند و در این نقطه، بازگشتن به حالت تعادل برای بدن ضروری است.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: بعضی عوامل استرس‌ها به ویژه آنهایی که مجموعه‌ای از خواسته‌های برونی و درونی تشکیل شده است، پاسخ‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد و افراد مختلف حتی نسبت به عوامل استرس‌زای یکسان و مشابه واکنش‌های متفاوتی دارند.

نظر شما