در این دوره بهتدریج مجموعهای از نفتکشها با عنوان «ناوگان سایه» ایجاد شدهاست که میخواهند با وجود تحریمها خطر حمل نفت روسیه را بپذیرند. این ناوگان شامل نفتکشهای قدیمی است که بیشتر از سوی شرکتهای کمترشناختهشده مستقر در دبی و چین اداره میشوند و با پرچمهای کشورهای آفریقایی فعالیت میکنند. هند که از سال۲۰۲۲ به بزرگترین خریدار نفتخام اورال روسیه تبدیل شده، مقصد اصلی نفتکشهایی است که از پایانههای نفتی روسیه جدا میشوند.
هزینه حملونقل نفتخام اورال از پایانه نووروسیسک در دریایسیاه به هند در ماه ژوئن برای نفتکشهای سوئزمکس با ظرفیت حمل ۱۴۰هزارتن به حدود ۴میلیون و ۳۰۰هزار دلار تا ۴میلیون و ۵۰۰هزار دلار برای یک سفر یکطرفه رسیدکه از ابتدای سال۲۰۱۸ حدود یکمیلیون و ۵۰۰هزار دلار تا ۲میلیون دلار کاهش نشان میدهد. ویکتور کاتونا، رئیس تجزیهوتحلیل بازار نفتخام در موسسه مشاوره انرژی کپلر، در اینباره گفت: قیمت حملونقل برای نفتکشهای سوئزمکس در مسیر پایانه نووروسیسک تا بنادر غربی هند در ماه گذشته بهشدت کاهشیافتهاست. وی افزود: قیمتها نزدیک به برآوردهای کلی بازار برای نفتخام غیرتحریمی است. یکی از منابع گفت: قیمت حمل نفتکش سوئزمکس برای حمل نفت سیپیسی مخلوط (CPC Blend) تولید قزاقستان که مشمول تحریم نیست بهسمت هند، در ماه ژوئیه ۴میلیون و ۸۰۰هزار دلار برای هر مسیر بودهاست.
نفت سیپیسی مخلوط (CPC Blend) از پایانه «یوژنایا اوزریفکا» در جنوب روسیه نزدیک به نووروسیسک (Novorossiisk) بارگیری میشود. به گفته این منابع، هزینه حملونقل نفت روسیه به هند برای بارگیری در پایان ماه ژوئیه از پایانههای «پریمورسک» و «اوست لوگا» در دریای بالتیک از ۵ تا ۵میلیون و ۵۰۰هزار دلار در اواسط تا اواخر ژوئن به حدود ۴میلیون و ۷۰۰هزار دلار تا ۴میلیون و ۹۰۰هزار دلار رسیدهاست، درحالیکه در اوایل ژوئن هزینه چنین سفری بیش از ۶میلیون دلار بود. دادههای رویترز نشان میدهد کاهش قیمت حملونقل در بازار حملونقل محمولههای نفتخام روسیه از قیمتهای اورال برمبنای فوب حمایت میکند و آنها را به بیشتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه رسانده است. یکی از منابع که در تجارت نفت اورال فعالیت دارد، گفت: نفتکشهای یونانی، گرانترین کشتیهایی که محمولههایی از بالتیک به هند ارائه میکنند هم قیمتی بیش از ۵میلیون و ۱۰۰هزار دلار ندارند.
نظر شما