شناسهٔ خبر: 67694413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

بررسی ماجرای ترور ترامپ در گفت وگوی «شهروند» با دکتر ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا

ترور ترامپ؛ محصول جامعه دوقطبی و مسلح

صاحب‌خبر -

[فرشته کیانی] سوءقصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در همایش انتخاباتی در پنسیلوانیا، یک کشته و دو مجروح برجا گذاشت، اما ترامپ از مهلکه جست و پس از آن بود که تئوری‌های مختلف حول این رخداد شبکه‌های اجتماعی را درنوردید. در حالی که هنوز انگیزه ضاربی که در دم کشته شد، رسما اعلام نشده، حدس و گمان‌ها درباره واقعی یا ساختگی بودن این سوءقصد و عوامل پشت پرده‌اش بالا گرفته است. برخی مقامات آمریکا، از جمله مایک کالینز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، در پستی نوشت «جو بایدن دستورها را صادر کرده است»؛ پستی که بیش از ۶ میلیون‌بار در ایکس دیده شد. حسابی در ایکس هم با اشاره به عکس ترامپ هنگام سوءقصد، نوشت که این عکس «زیادی کامل» است و توصیف کرد که چگونه پرچم را «دقیقا در جای مناسب قرار داده‌اند»؛ پستی که تقریبا یک میلیون بازدید داشت. از این دست نظریات فراوان بوده، اما درباره این اتفاق و جوانب آن با دکتر امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، گفت‌وگو کرده‌ایم. او ترور نافرجام ترامپ را ساختگی نمی‌داند، اما آن را محصول جامعه به شدت دو قطبی‌شده آمریکا می‌داند؛ جامعه‌ای که تعداد سلاح در آن از جمعیتش بیشتر است! این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:   
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ساختگی‌بودن ترور نافرجام ترامپ، به «شهروند» گفت: «به نظر من این ترور قطعا نمایشی و ساختگی نبود. در تصویر گرافیکی که منتشر شد و زاویه حرکت گلوله را نشان می‌داد، می‌بینیم که کمتر از یک ثانیه قبل از اینکه گلوله با گوش ترامپ برخورد کند سر او در حالتی قرار داشت که در صورت برخورد گلوله درجا کشته می‌شد. در کسری از ثانیه سرش را برمی‌گرداند تا تابلویی را به جمعیت نشان دهد و گلوله به گوش او برخورد می‌کند. بنابراین به نظر نمی‌رسد کسی چنین ریسکی کند که به سرش با این دقت شلیک شود. اگر گلوله به پای او یا محافظ یا یکی از تماشاچیان برخورد می‌کرد، می‌شد گفت ساختگی است. به نظر این اتفاق، اقدامی کاملا آشکار برای ترور و حذف فیزیکی دونالد ترامپ بوده، اما نمی‌دانیم انگیزه ضارب چه بوده، آیا تنها بوده و خودش احساس کرده باید چنین کاری انجام دهد یا به شبکه‌ای وصل بوده است. درباره این مورد ابهام وجود دارد، اما درباره اصل ماجرا به نظرم هیچ ابهامی وجود ندارد.»

جامعه آمریکا به شدت دوقطبی شده و توصیه به اتحاد بی‌نتیجه است
این کارشناس مسائل آمریکا اقدام به ترور ترامپ را ماحصل فضای دوقطبی جامعه آمریکا دانست و افزود: «این اتفاق فضای دوقطبی حاکم بر جامعه آمریکا را تشدید می‌کند و روز به روز هم بر شدت آن افزوده می‌شود. به نظر هم نمی‌رسد صحبت‌های مقامات آمریکایی، از جمله جو بایدن و ترامپ درباره وحدت، نتیجه‌بخش باشد و بتواند کمکی به کاهش شدت فضای دوقطبی در آمریکا کند.» او درباره احتمال وقوع جنگ داخلی با تشدید فضای دوقطبی در جامعه آمریکا گفت: «اینکه در آینده جامعه آمریکا به سمت جنگ داخلی می‌رود باید منتظر ماند و دید، اما آنچه مسلم است اینکه وضعیت سیاسی آمریکا اصلا مناسب نیست.»
ابوالفتح درباره تاثیر اقدام به ترور یک کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری بر روند انتخابات آمریکا و واکنش دموکرات‌ها به آن ادامه داد: «دموکرات‌ها برای تغییر فضا به نفع خود تلاش می‌کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که موفق شوند. وضعیت بایدن به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به هیچ وجه مناسب نیست و بحث بر سر ماندن یا نماندن او در رقابت‌های انتخاباتی داغ است. اگر اتفاق خاصی نیفتد، با این شرایط احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است.»
تقویت کمپین ترامپ با ترور
این کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر این اتفاق بر تقویت کمپین ترامپ که ممکن است احتمال صحنه‌سازی را قوت ‌بخشد، افزود: «اینکه سیاستمداری، حزبی، جریانی یا جناحی از یک تهدید فرصت ایجاد کند، دلیل بر آن نمی‌شود که بگوییم آن تهدید را خودشان به وجود آورده‌اند. این سوءقصد منجر به تقویت موقعیت ترامپ می‌شود، اما نمی‌توان از آن این‌گونه نتیجه گرفت که مسبب آن خود ترامپ بوده و آن را توطئه دانست. به نظر می‌رسد که ترامپ با توجه به اینکه در نظرسنجی ها پیشتاز بوده، در مناظره دست بالا را داشته و احتمال پیروزی‌اش کم نبوده، نیازی به چنین اقدامی نداشته، آن هم با چنین ریسکی.»

در جامعه‌ای که تعداد سلاحش از شهروندانش بیشتر است، هر چیزی ممکن است
ابوالفتح درباره احتمال ارتباط ضارب با دموکرات‌ها به دلیل وضعیت ناخوشایند آنها در رقابت‌های انتخاباتی گفت: «در فضای انتخاباتی به شدت دوقطبی آمریکا، حملات متقابل لفظی بالا گرفته و طرفین یکدیگر را به انحای مختلف متهم می‌کنند؛ اما درباره ضارب آن‌گونه که می‌گویند به عنوان جمهوری‌خواه ثبت نام کرده و حامی یکی از گروه‌های آزادی سلاح بوده که جزو اصول محافظه‌کاران است. اما جمهوری‌خواه بودن او بر دموکرات بودنش می‌چربد. البته هنوز انگیزه‌های دیگر ضارب مشخص نشده است، اما در جامعه‌ای دوقطبی که تعداد سلاحش از تعداد شهروندانش بیشتر است، هر آن ممکن است یکی سلاح به دست بگیرد و شلیک کند.» این کارشناس مسائل آمریکا تشکیک درباره واقعی بودن ترور ترامپ را بر مبنای عکسی که در لحظه حادثه با المان‌هایی از جمله پرچم آمریکا و وضعیت ترامپ منتشر شد و اینکه برخی در فضای مجازی آن را «زیادی کامل» توصیف کردند، افزود: «این عکس در واقع شکار لحظه بود و هوش، دقت، نکته‌سنجی و در لحظه بودن عکاس را نشان می‌دهد که توانسته زیر گلوله خونسردی خود را حفظ کند و کار حرفه‌ای‌اش را انجام دهد.»

نظر شما