شناسهٔ خبر: 67694375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

باقری در گفت‌وگو با نیوزویک با اشاره به انتخابات ایران:

نوبت غرب است صداقت خود را برای تعامل نشان دهد

صاحب‌خبر -

علی باقری سرپرست وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با نیوزویک با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: اکنون نوبت غرب است تا صداقت خود را برای تعامل و گشایش یک صفحه جدید نشان بدهد.
سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نیویورک به سر می برد،  در مصاحبه با تام اُکانِر ، سردبیر ارشد نیوزویک همچنین گفت: هم‌افزایی و انسجام مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها نشان داد که اگر صهیونیست‌ها بخواهند تهدیدات خود را افزایش بدهند، باید پذیرای مقاومت جدی در سطح منطقه و ملت‌های منطقه باشند.
وی در پاسخ به سوال تام اُکانِر درباره سطح تنش‌ها با غرب در  دولت آینده گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران ظرف کمتر از ۵۰ روز پس از شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران آیت‌الله رئیسی نشان داد که ایران دارای اعتماد به نفس بالا و برخوردار از ثبات بسیار بالایی است. رقابت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران تا آن حد بالا بود که شاید تا شب قبل از انتخابات، حتی دو نامزد اصلی هیچ اطمینانی در مورد این‌که کدام یک از آن‌ها برنده انتخابات و مورد اقبال مردم ایران قرار می‌گیرد متصور نبود؛ آن‌ها هیچ پیش‌بینی قطعی نداشتند. لذا اکنون نوبت غرب است تا صداقت خود را برای تعامل و گشایش یک صفحه جدید نشان بدهد. ما در عرصه تعامل با همه بازیگران دنیا بسیار صادق و جدی بوده و هستیم. در یک دوره زمانی، رئیس جمهور به رهبر عالی ایران نامه می‌نویسد، و در همان سطح پاسخ آن نامه را دریافت می‌کند. در دوره دیگری، آمریکایی‌ها مرتکب جنایت می‌شوند و یک ژنرال بزرگ ایرانی را ترور می‌کنند، و در مقابل پذیرای موشک‌های ایرانی در پایگاه خود در عراق می‌شوند. لذا اکنون توپ در زمین طرف مقابل است.
باقری افزود: اما در مورد وضعیت داخلی ایران؛ شما می‌توانید مراجعه کنید ببینید در سطح کشورهای منطقه وضعیت آزادی‌های مردم، مشارکت مردم در فرایند دموکراسی و همین‌طور نقش و جایگاه و تاثیرگذاری زنان در ایران در مقایسه با آن کشورها به چه صورت است. این نکته که شما اشاره کردید، در واقع فضاسازی‌هایی است که جریان‌های سیاسی یک‌جانبه‌گرایی و همین‌طور رسانه‌های آن‌ها علیه ایران انجام می‌دهند. نقش زنان در عرصه‌های مختلف از جمله هنری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در ایران یک نقش بی‌بدیل، بی‌نظیر و غیرقابل‌انکار است. در همین نیویورک، یکی از سفرای موثر جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت است که در سطح سازمان ملل یک نقش بسیار بسیار موثر ایفا می‌کند؛ ایشان یک خانم است.
باقری در پاسخ به سوال تام اُکانِر در خصوص انتخابات پیش روی آمریکا گفت:  این رویه غلطی است که آمریکایی‌ها دارند که می‌خواهند همه دنیا مثل آن‌ها فکر کنند، و همه دنیا مثل آن‌ها زندگی کنند و تصمیم بگیرند. ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم. آمریکایی‌ها هم باید به انتخاب مردم ایران احترام بگذارند. چرا آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند در مورد انتخاب مردم ایران یا انتخابات در ایران نظر بدهند، آن را قبول نکنند یا رد کنند؟ چرا؟ این حق را از کجا آورده‌اند؟ اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند دریچه یا صفحه جدیدی را باز کنند، باید به انتخاب مردم ایران و انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود احترام بگذارند.

نظر شما