شناسهٔ خبر: 67692911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مراسم بیل‌زنی ظهر عاشورای خوسف با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال + فیلم

آئین بیل‌زنی ظهر عاشورا در خوسف با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال که نماد تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) بوده در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم تیر_ وجود مراسم‌ها و مناسبت‌های مذهبی و ملی نشان از عشق و ارادت مردم خراسان جنوبی به اعمه و اعتقادات دینی است.

مردم خطه کویری جنوب خراسان سنت‌های مذهبی و دینی را سینه به سینه نقل می‌کنند تا آیندگان بدانند عشق به اهل بیت فراموش‌نشدنی است.

یکی از این مراسم‌ها که قدمتی بیش از ۲۵۰ ساله دارد و همه ساله در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود، مراسم بیل‌زنی خوسف است.

احمد برابادی، معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراسم که با نخل‌گردانی و به هم زدن بیل‌ها برگزار می‌شود، نشان از ارادت به اهل بیت (ع) و اعتقاد به اینکه برکت به محصولات کشاورزی و روزی حلال به واسطه امام حسین (ع) و طلب آن از خداوند متعال است.

وی افزود: در این مراسم که همراه با نوحه‌سرایی، مرثیه‌خوانی و نخل‌گردانی است، به این صورت است که ۴ دسته ۱۵ نفره افراد بیل‌های خود را به آسمان گرفته و دایره‌وار حرکت می‌کنند و با زدن بیل‌ها به یکدیگر هم‌صدا و هم‌نوا حیدر علی می‌گویند.

برابادی ادامه داد: گروه دیگری کجاوه‌ای بزرگ که به آن نخل می‌گویند و نماد تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) است و گهواره‌ای کوچک که نماد تشییع پیکر طفل شیرخوار را به حرکت در می‌آورند و با نوحه‌خوانی به عزاداری می‌پردازند و از هیئت حسینی این شهرستان به سمت قتلگاه حسینیه صاحب الزمانی (عج) حرکت می‌کنند.

کارشناس میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراسم که فقط مختص شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی است، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده و نوعی شبیه‌سازی شده از مراسم طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است.

نظر شما