شناسهٔ خبر: 67692761 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

از 137 خودروساز چینی، تنها 19 مورد از نابودی نجات پیدا خواهند کرد!

صاحب‌خبر -

پیشرفت روزافزون شرکت های چینی در صنعت خودرو جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ ولی تا چند سال دیگر کمتر از 20 خودروساز چینی باقی خواهند ماند.

خودروسازان چینی با پشتوانه دولت چین روزانه جای پای خود را در صنعت خودرو محکم‌تر می‌کنند. همین چند وقت قبل بود که لیست برترین شرکت های تولیدکننده خودرو برقی در ۲۰۲۴ منتشر شد و بخش عمده لیست را چینی‌ها به خود اختصاص داده بودند. با استناد به آخرین اخبار خودرو، هرچند چینی‌ها همواره در حال نفوذ بیشتر به صنعت خودرو در اقصی نقاط دنیا هستند، تا چند سال دیگر فقط چند شرکت چینی باقی خواهند ماند که می‌توانند کماکان فعالیت سودآوری داشته باشند.

بیشتر شرکت‌های خودروساز چینی مجبور به خداحافظی می‌شوند

کارشناسان معتقدند که از بین هر 7 خودروساز چینی، فقط یک خودروساز تا سال 2030 سودآور خواهد بود. به گزارش الیکس پارتنرز، در حال حاضر 137 شرکت تولیدکننده ماشین در چین فعالیت می‌کنند که کارشناسان این شرکت بر این باورند فقط 19 مورد از آن‌ها تا سال 2030 خواهند توانست با سودآوری به فعالیت خود ادامه بدهند.

نابودی شرکت های خودروساز چینی نابودی شرکت های خودروساز چینی

علت این پیش‌بینی این کارشناسان، رقابت شدید بین شرکت‌ها در بازار داخلی چین است که چند سال از شروع آن می‌گذرد. چند خودروساز بزرگ چینی مثل بی وای دی که امروزه به سطح رقابت با تسلا صعود پیدا کرده است، آنقدر سود به دست می‌آورند تا بتوانند کماکان قیمت محصولاتشان را رقابتی نگه دارند یا حتی بیش از این کاهش بدهند. در همان حال، خیلی از شرکت‌های دیگر با این‌که سودآوری خیلی بالایی ندارند، مجبور می‌شوند قیمت خودروهای خود را کاهش بدهند تا از رقابت کنار گذاشته نشوند.

نابودی شرکت های خودروساز چینی نابودی شرکت های خودروساز چینی

همین رقابت بر سر قیمت‌گذاری اثر خود را روی برخی از شرکت‌های چینی گذاشته است؛ به‌عنوان مثال، دبلیو ام موتور در سال 2023 اعلام ورشکستگی کرد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نزدیک حتی شرکت‌های دیگری به همین وضعیت دچار شوند. بلومبرگ هم در مطلبی اشاره کرد آن دسته از شرکت‌های خودروساز چینی که نمی‌توانند به سود زیادی دست پیدا کنند، دو راه پیش رو خود خواهند داشت؛ با صنعت خودرو خداحافظی کنند یا صرفاً به بخش کوچکی از بازار خودرو راضی شوند.

در این مسیر، بازیگران بزرگ چینی مثل بی وای دی حتی مستحکم‌تر از قبل می‌شوند. ماه گذشته کارشناسان الیکس پارتنرز پیش‌بینی کردند که تولیدکنندگان چینی خودرو ظرف شش سال آینده 33 درصد از بازار خودرو دنیا را تصاحب می‌کنند. البته این پیشرفت چینی‌ها در تولید ماشین هزینه‌ای هم به همراه دارد؛ بنا به گزارش‌های اخیر، کارگران چینی مجبورند ساعت‌ها بیشتر از حد نصاب کار کنند و اضافه‌کاری آن‌ها در ماه حتی به 140 ساعت می‌رسد. برای مقایسه باید بدانید که کارگران کارخانه‌های خودروسازان مطرح غربی حداکثر 20 ساعت در ماه اضافه‌کاری می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
ماشین چینی ها حالا رکورد گینس را هم می‌شکنند! رقیب تسلا در ترکیه، خودرو بدون گمرک و عوارض می‌سازد داستان جالب ایلان ماسک و بی وای دی؛ وقتی مدیرعامل تسلا چینی‌ها را دست کم می‌گیرد خودروسازان چینی به ماشین پرنده هم راضی نیستند؛ درست مثل ایران خودرو و سایپا تیر خلاص آمریکا به خودروسازان چینی؛ قیمت خودروهای چینی در آمریکا چند برابر می‌شود

نظر شما