شناسهٔ خبر: 67692134 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازار خودرو در تابستان ۱۴۰۳ چه وضعیتی خواهد داشت؟

این روز‌ها به دلیل عدم ثبات در قیمت‌ها، رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم است و کمتر خریدار و فروشنده‌ای به دنبال انجام معاملات است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک فعال بازار خودرو گفت: بعید می‌دانم تا پایان تابستان رکود از بازار خودرو رخت بندد و فصل معاملات رونق بگیرد؛ از طرف دیگر تا بر صندلی نشستن رئیس جمهور جدید وضعیت بازار طبق روال گذشته خواهد بود، اما بر اساس گمانه زنی‌ها احتمال افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آینده زیاد است.

این روز‌ها به دلیل عدم ثبات در قیمت‌ها، رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم است و کمتر خریدار و فروشنده‌ای به دنبال انجام معاملات است.

اقتصاد ۲۴ در خبری نوشت:در همین حال به نظر می‌رسد بهترین زمان خرید خودرو در همین حال و هواست تا جایی که برخی از فعالان بازار خودرو بر خرید و فروش خودرو قبل از زمان تحلیف ریاست جمهوری تاکید دارند.

در عین حال گمانه زنی‌ها برای باز شدن سایت ثبت نام خودرو دراوایل مرداد سال جاری نشان از توجه مردم به بازی ثبت نام خودرو با شرایط دولتی است.

بازار خودرو معیوب است
اکنون بازار خودرو معیوب است و به دلیل عدم ثبات در این بازار، معاملات خودرو به صفر رسیده و تنها با ایجاد ثبات در بازار می‌توان شاهد روند طبیعی معاملات در این بازار بود.

از سوی دیگر واردات خودرو‌های خارجی و ثبت نام خودرو‌های داخلی دست به دست هم داده و منجر به رکود بازار خودرو شده است و همه چشم‌ها به لطف و نظر ارائه خودرو‌های ثبت نامی دوخته شده است. اما هنوز خبری از تحویل خودرو‌ها در زمان مقرر و اعلام شده نیست.

در همین حال سید محمد حسینی فعال و کارشناس بازار خودرو گفت: هر سال با آغاز تعطیلات مدارس و شروع سفر‌ها وضعیت بازار خودرو به سمت رونق در خرید و فروش پیش می‌رود، اما در چند سال اخیر به دلیل عدم ثبات قیمت ها، هیچ گاه وضعیت معاملات در بازار خودرو به روند قبل بازنگشته و هر روز رکود در این بازار همراه با تورم بالا بیشتر شده است.

حسینی با اشاره به اینکه با تدبیر و مسیری که دولت‌ها برای صنعت و بازار خودرو در پیش گرفته اند مردم روی این کالا همچون گذشته سرمایه‌گذاری می‌کنند و این موضوع وضعیت بازار را برهم ریخته است.

«ثبت نام خودرو‌های وارداتی و تولید داخلی همچون گذشته دلیلی بر تشدید دلالی بیشتر در بازار خودرو شده است.» این کارشناس بازار خودرو با بیان این مطلب ادامه داد: دولت‌ها شاید سعی بر تثبیت و تنظیم بازارخودرو داشته باشند، اما در عمل واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: شرایطی که برای ثبت نام خودرو در نظر گرفته اند نتوانست باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شود بلکه فضا برای کسب درآمد از طریق بازار خودرو بیشتر شده است.

خودرو ثبت نامی چقدر بر بازار تاثیرگذار است؟
به گفته حسینی، همه متقاضیان با ثبت نام در سایت خودرویی قصد انباشت سرمایه دارند و با هر ترفندی پس از تحویل، خودرو را به فروش می‌رسانند و این نوع دیگری از دلالی در بازار خودرو است که توازن در بازار را بهم می‌ریزد چراکه بازار خودرو یا هر کالای دیگری در حالت طبیعی از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند، حالا وقتی تقاضایی برای خرید نباشد و قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشد، کسی در این بازار سرمایه گذاری نمی‌کند.

این فعال بازار خودرو با اشاره به وضعیت قیمت‌ها، گفت: بعید می‌دانم تا پایان تابستان رکود از بازار خودرو رخت بندد و فصل معاملات رونق بگیرد؛ از طرف دیگر تا بر صندلی نشستن رئیس جمهور جدید وضعیت بازار طبق روال گذشته خواهد بود، اما بر اساس گمانه زنی‌ها احتمال افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آینده زیاد است.

نظر شما