شناسهٔ خبر: 67690754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بازار خودرو با این خبر تکان خورد/ زنگ خطر برای فروشندگان به صدا در آمد؛ فیتیله قیمت پایین کشیده شد؟ بازار خودرو با این خبر تکان خورد/ زنگ خطر برای فروشندگان به صدا در آمد؛ فیتیله قیمت پایین کشیده شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از تعداد بالای شرکت کنندگان در جدیدترین طرح فروش در این سامانه خبر داد. آن طور که مهدی ضیغمی گفت: «در آخرین طرح فروش برگزار شده برای خودروهای وارداتی در مجموع حدود ۱۳۰ هزار نفر متقاضی نام نویسی کردند.» سیاست گذار خورویی دولت سیزدهم

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از تعداد بالای شرکت کنندگان در جدیدترین طرح فروش در این سامانه خبر داد. آن طور که مهدی ضیغمی گفت: «در آخرین طرح فروش برگزار شده برای خودروهای وارداتی در مجموع حدود ۱۳۰ هزار نفر متقاضی نام نویسی کردند.»

سیاست گذار خورویی دولت سیزدهم آخرین طرح فروش خودروهای وارداتی را در حالی استارت زد که علاوه بر متقاضیان پیشین در این دور این امکان فراهم شده بود که متقاضیان جدید نیز برای خودروهای عرضه شده نام نویسی کنند. به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان جدید که علاقه‌مند بودند تا برای در اختیار گرفتن خودروهای وارداتی در سامانه یکپاچه حضور پیدا کنند؛ باید همانند دور اول طرح فروش خودروهای وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب های وکالتی خود ذخیره می کردند.

مدیران صمت به دنبال این بودند تا در آخرین دور از عرضه خودروهای وارداتی آن دسته متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ در سامانه حاضر شده بودند را مجاب کنند تا با انتخاب خودروی مورد نظر خود وضعیت خود را در در سامانه یکپارچه مشخص کنند.

سیاست گذار خودرویی آن دسته از متقاضیانی که اسفند ۱۴۰۱ نسبت به واریز وجه و تکمیل پرونده ثبت نام خود در سامانه اقدام کرده اما هنوز خودروی مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند؛ هشدار داد چنانچه در این دور از فروش خودروهای وارداتی اقدام به انتخاب خودروی مورد نظر خود نکنند؛ اولویت آنها از بین می رود و از دور بعدی فروش خودروهای وارداتی باید همانند متقاضیان جدید نسبت به حضور در سامانه یکپارچه و انختاب خودرو اقدام کنند.

البته سیاست گذار خودرویی در کنار این تهدید تلاش کرده با افزایش تعداد خودروهای وارداتی عرضه شده به نوعی دل متقاضیان پیشین را به دست بیاورد و آنها را راضی کند تا بالاخره نسبت به انتخاب خودرو و نهایی کردن پروسه خرید خودر در سامانه یکپارچه اقدام کنند. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از لیست خودروهای وارداتی عرضه شده نشان می دهد در این دور از فروش خودروهای وارداتی ۳۱ مدل خودرو از ۱۵ برند بین المللی در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.

این بزرگترین طرح فروش خودروهای وارداتی از زمان آغاز عرضه محصولات برندهای جهانی خودروساز بوده است. مدیران صمت در این دور از فروش خودروهای وارداتی اولویت را به متقاضیانی که اسفند ۱۴۰۱ نسبت به بلوکه کردن وجه و تکمیل نام نویسی خود اقدام کردند؛ اختصاص دادند. البته با توجه به تیراژ عرضه و تنوع مدل این امکان برای متقاضیان جدید نیز ایجاد شد تا نسبت به نام نویسی و انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

همه متقاضیان شرکت کننده در این طرح فروش خودروهای وارداتی می توانستند از میان محصولات عرضه شده برندهای جهانی خودروساز، پنج اولویت را انتخاب کنند. به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان در اولین دور فروش خودروهای وارداتی چندان به این مساله خوش بین نبودند از این رو تنها حدود ۳۵ هزار نفر نام نویسی کردند که در ادامه حدود پنج هزار نفر انصراف دادند تا در مجموع حدود ۳۰ هزار نفر برای در اختیار گرفتن خودروهای وارداتی در صف بمانند.

اما در این دور از فروش خودروهای وارداتی حول و حوش ۱۳۰ هزار نفر نام نویسی کردند تا نشان دهد سیاست گذار خودرویی در طرح های پیشین توانسته اعتماد متقاضیان را جلب کند. بررسی های اقتصادنیوز نشان می دهد این ۱۳۰ هزار نفر حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان را در حساب های وکالتی خود ذخیره کردند. حضور این تعداد متقاضی در طرح فروش خودروهای وارداتی روی بازار خودروهای وارداتی تاثیر منفی می گذارد. این مساله نشان می دهد متقاضیان محصولات برندهای بین المللی خودروساز با توجه به فاصله قیمتی میان خودروهای واراتی در سامانه و بازار ترجیح می دهند شانس خود را برای خرید خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه امتحان کنند.

به نظر می رسد امکان حضور متقاضیان جدید در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی سیگنال جدی صمت به بازار خودرو بخصوص بازار خودروهای وارداتی است و این مساله فروشندگان خودروهای وارداتی حاضر در بازار را تهدید می کند. بنابراین فروشندگان به تکاپو خواهند افتاد تا هر چه زودتر خودروی در اختیار خود را برای فروش عرضه کنند. حضور بیشتر فروشندگان در بازار خودروهای وارداتی با توجه به کاهش تعداد مشتریان می تواند روی قیمت های بازاری این خودروها تاثیر گذاشته و فیتیله قیمت را در بازار پایین بکشد.

ویروس کاهش قیمت خودروهای وارداتی می توانند به تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و خودروهای دخلی نیز سرایت کرده و تا حدودی قیمت بازاری این خودروها نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین بخوانید
  • بازار خودرو تهدید شد؛ بلوف مدیران صمت در آستانه تشکیل دولت جدید
  • جدیدترین مدل تویوتا در راه ایران/ متقاضیان خودروهای وارداتی سورپرایز شدند
  • بازار خودرو سوپرایز شد/ پایان انتظار مشتریان با عرضه این دو محصول
  • وزارت صمت غافلگیر شد؛ خالی بازی با مشتریان/ این متقاضیان نقره داغ می‌شوند

منبع: eghtesadnews-659986

نظر شما