شناسهٔ خبر: 67694770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

دیدار باقری و لاوروف در نیویورک/

اقتصادنیوز: سرپرست وزارت امور خارجه ایران با وزیر خارجه روسیه در سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی وارد نیویورک‌ شد.

دو نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ‌ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، برگزار می شود. روسیه از وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این دو نشست در نیویورک دعوت کرده است.

باقری ظهر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک تر و عادلانه تر» سخنرانی کرد و گفت: چندجانبه‌گرایی، مستلزم احترام به تقسیم کار میان ارکان ملل متحد است. دست‌اندازی خزنده شورا به مسایل ورای دستور کارش، که به وضوح در منشور تشریح شده، تمامیت منشور به عنوان یک معاهده بین دولتی را به مخاطره می‌اندازد و شورا را از کارکرد مناسبش منحرف می‌کند. علاوه بر این، «اعضای ملل متحد توافق کردند که تصمیمات شورای امنیت وفق منشور را پذیرفته و اجرا کنند». در اینجا، می‌خواهم به قطعنامه‌های ناعادلانه تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اشاره کنم که نتیجه ادعاهای بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در تعارض با حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه و ناقض حقوق بشر بنیادین مردم کشور من بود. تأکید می‌کنم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آن گروه از اعضایی که نقش اساسی در تحمیل آن تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند، نمی‌توانند از مسؤولیت خود در قبال نقض حقوق مردم ما شانه خالی کنند.

او تصریح کرد: اقدامات قهری یک‌جانبه به شکل تحریم‌های فراسرزمینی کماکان مظهر یک‌جانبه‌گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که آن تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، باید برای ویرانی، مرگ و رنج‌ بی‌پایان ملت‌های تحت تحریم از جمله مردم کشور من پاسخگو شوند.

 

نظر شما