شناسهٔ خبر: 67690495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

فرار یک دیپلمات کره شمالی از کوبا

روزنامه کثیرالانتشار «تشوسون البو» سه‌شنبه نوشت که ری ایل کیو، دیپلمات کره شمالی در کوبا به همراه همسرو فرزندانش در نوامبر گذشته به کره جنوبی فرار کرد. این روزنامه به نقل ایل کیو نوشت که به دلیل ناامیدی از سیستم سیاسی کره شمالی، تصمیم به فرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آژانس اطلاعاتی کره جنوبی، سه‌شنبه ۲۶ تیر اعلام کرد که یک دیپلمات کره شمالی مقیم کوبا به کره جنوبی گریخته است.

این جدیدترین مورد از سلسله فرار‌های برخی از نخبگان حاکم کره شمالی به همسایه جنوبی این کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ العربیه نوشت: این آژانس با تائید درستی گزارش‌های رسانه‌ها در مورد فرار مشاور امور سیاسی کره شمالی در کوبا به کره جنوبی، در بیانیه کوتاه خود، اشاره‌ای به جزئیاتی جدید در این رابطه نکرد.

روزنامه کثیرالانتشار «تشوسون البو» سه‌شنبه نوشت که ری ایل کیو، دیپلمات کره شمالی در کوبا به همراه همسرو فرزندانش در نوامبر گذشته به کره جنوبی فرار کرد.

این روزنامه به نقل ایل کیو نوشت که به دلیل ناامیدی از سیستم سیاسی کره شمالی، تصمیم به فرار گرفت.

خبرگزاری یونهاپ، اما به نقل از یک منبع ناشناس دولتی کره جنوبی گفت که ایل کیو پس از مشاجرات زیاد با مقامات وزارت خارجه کره شمالی در خصوص ارزیابی عملکردش، تصمیم به فرار گرفت.

دیگر فرار‌های دیپلمات‌های کره شمالی

در سال ۲۰۱۶، تائه یونگ هو، که در آن زمان به عنوان وزیر مختار در سفارت کره شمالی در لندن خدمت می‌کرد، به کره جنوبی گریخت.

او به خبرنگاران در سئول گفت که تصمیم به فرار گرفته است، زیرا نمی‌خواهد فرزندانش در کره شمالی زندگی «فلاکت‌بار» داشته باشند. یونگ هو تاکید کرد بعد از مشاهده اعدام مسئولان کره شمالی توسط کیم جونگ اون، رهبر این کشور دچار «ناامیدی» شده است.

در آن برهه کره شمالی با توصیف او به عنوان «زباله انسانی»، یونگ هو را به سرقت اموال دولتی و ارتکاب دیگر موارد خلاف، متهم کرد. یونگ هو در سال ۲۰۲۰ به عنوان عضوی از پارلمان کره جنوبی انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۹، گو سونگ گیل، کاردار سفارت کره شمالی در ایتالیا نیز به کره جنوبی فرار کرد.

کاردار سفارت کره شمالی در کویت نیز در سال ۲۰۱۹ به همراه خانواده خود وارد کره جنوبی شد.

نمایندگان پارلمان کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ به نقل از دستگاه اطلاعاتی ملی اعلام کردند که این دیپلمات پس از ورود به کره جنوبی، نام خود را به ریو هیون وو تغییر داده است.

وزارت خارجه و اتحاد کره جنوبی اعلام کردند که نمی‌توانند گزارش‌های مربوط به فرار ایل کیو را تایید کنند.

فرار نخبگان حاکم کره شمالی به کره جنوبی، روندی عادی نیست، ولی به گزارش خبرگزاری «یونهاب»، حدود ۱۰ نفر از اعضای نخبگان حاکم کره شمالی، سال گذشته به کره جنوبی گریختند.

از پایان جنگ کره (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳)، حدود ۳۴ هزار نفر از کره شمالی برای اجتناب از مشکلات اقتصادی و سرکوب سیاسی، به کره جنوبی گریختند که بیشتر آن‌ها زنان مناطق شمالی فقیرتر هستند.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما