شناسهٔ خبر: 67690399 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جنگنده آینده هند با خطرناک‌ترین سلاح روسیه به میدان می‌آید/ عکس

هند و روسیه باتوجه به تجربه موفق موشک براهموس که به صادرات نظامی این دو کشور کمک کرده است، در حال مذاکره برای احیای تولید سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی در هند و صادرات آن به خریداران خارجی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرکت هواپیماسازی هندی، آئرونوتیکس لیمیتد (HAL)، نزدیک به ۲۷۲ فروند سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی را برای نیروی هوایی هند (IAF) تکمیل کرده است. این جنگنده برای چندین دهه ستون فقرات نیروی هوایی این کشور خواهد بود.

براهموس یک موشک کروز مافوق صوت (سوپرسونیک، سرعت بالاتر از ۱ ماخ و کمتر از ۵ ماخ) با موتور رم‌جت اندازه متوسط است که می‌تواند از زیردریایی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماهای جنگنده یا سکوی پرتاب متحرک پرتاب شود.

هند قرارداد خرید ۲۷۲ فروند سوخو ۳۰ از روسیه را بسته بود که ۲۲۲ فروند از آنها توسط شرکت هواپیماسازی هندی، آئرونوتیکس لیمیتد، در کارخانه ناسیک تحت انتقال فناوری (ToT) از سال ۲۰۰۴ مونتاژ شدند. از ۲۷۲ جنگنده، ۴۰ فروند از آن‌ها برای حمل موشک کروز مافوق صوت براهموس اصلاح می‌شوند.

نیروی هوایی هند پیش از آن اسکادران مجهز به براهموس خود به نام "Tiger Sharks" را در پایگاه هوایی Thanjavur در تامیل نادو در سال ۲۰۲۰ مستقر کرده بود. جنگنده‌های این اسکادران نگهبان شبه جزیره هند و منطقه اقیانوس هند (IOR) خواهد بود.

نیروی هوایی هند در حال بررسی سفارش ۱۲ سوخو برای جایگزین کردن آن‌ها با جنگنده‌هایی است که طی سوانح از دست داده است. خرید سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی اضافی در حالی انجام شده است که نیروی هوایی ارتش هند با کمبود اسکادران‌های جنگنده دست و پنجه نرم می‌کند.

سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی یک جنگنده برتری هوایی چند منظوره دوموتوره (توئین‌جت) است. علاوه بر هند، نسخه‌های مختلف سوخو ۳۰ در نیروهای هوایی چین، الجزایر، اندونزی، مالزی، اوگاندا، ونزوئلا و ویتنام در حال خدمتند.

پس از اتمام تولید سفارش نیروی هوایی هند، خط تولید سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی در دست تعمیرات اساسی قرار گرفته است؛ راه‌اندازی مجدد خطوط تولید با توجه به صادرات به هند کمک می‌کند تا صادرات نظامی خود را در عین استفاده از ظرفیت‌های موجود، تقویت کند.

منابع تایید کرده‌اند که شرکت هواپیماسازی هندی، آئرونوتیکس لیمیتد و سازنده تجهیزات اصلی (OEM) روسی سوخو در حال مذاکره برای ساخت این جت‌های جنگنده برای صادرات هستند. روسیه با حمایت از تلاش‌های تولید موافقت کرده است. در سفر اخیر نخست‌وزیر نارندرا مودی به روسیه، دو طرف توافق کردند که روی تولید مشترک و انتقال فناوری کار کنند.

خطرناک‌ترین سلاح روسیه در دل سوخوهای ارتقاء یافته هندی!/ عکس

به‌روزرسانی‌های اساسی جنگنده سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی

ارتقای کل ناوگان سوخو نیروی هوایی هند نیز در حال انجام است. این جنگنده احتمالا تا سال ۶۰-۲۰۵۰ برای نیروی هوایی هند پرواز خواهد کرد. مهلک‌ترین سلاح ارتقایافته سوخو، سه موشک هوا به زمین براهموس است که با جنگنده ادغام شده است.

اندازه عظیم این جنگنده که مانعی در میدان نبرد کنونی جنگ الکترونیکی محسوب می‌شد، به تازگی به مزیتی بزرگ تبدیل شده است، زیرا آن را به تنها جت جنگنده نیروی هوایی هند تبدیل می‌کند که قادر به حمل براهموس قدرتمند است.

پس از به‌روزرسانی‌های اخیر، ۷۸ درصد قطعات این جنگنده بومی‌سازی شده است؛ هدف این تحول کاهش وابستگی به منشاء روسی است و باعث می‌شود که سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی عمدتاً توسط هند ساخته و نگهداری شود.

مؤسسه تحقیقاتی توربین گاز هند موتورهای AL-۳۱F سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی را در داخل کشور ارتقا داده و عمر مفید آن را ۱۵۰۰ ساعت پرواز اضافی افزایش داده است.

جدا از تسلیحات، مجموعه جدید جنگ الکترونیکی قابلیت‌های بیشتری به سوخوها داده است؛ قابلیت‌های جنگ الکترونیک سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی، عبارتند از غلاف جدید جمر (HBT)، سیستم هشدار رادار Dhruti و سیستم هشدار موشکی؛ Jammer Pod با مختل کردن و تخریب سیستم‌ها و ارتباطات پدافند هوایی دشمن به صورت تهاجمی عمل می‌کند. می‌تواند به صورت غیر جنبشی به اهداف بیشتر و در فواصل بیشتر حمله کند. بنابراین، اگر درگیری بعدی با F-۱۶‌ها انجام شود، سوپر سوخوهای هندی حریفی قدرتمندتر از سال ۲۰۱۹ خواهند بود.

آخرین ۱۲ فروند سوخو ۳۰ ام‌کی‌آی که توسط نیروی هوایی هند خریداری می‌شود، پیشرفته‌ترین نوع خواهد بود. این جنگنده ها در هند و با کمک یک OEM روسی ساخته می شوند. آنها درصد بیشتری از بومی سازی خواهند داشت و از جدیدترین سیستم های تسلیحاتی و رادارهای هندی استفاده می کنند.

منبع: eurasiantimes

۲۲۷۲۲۷

نظر شما