شناسهٔ خبر: 67689216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید بولتون بر پیوستن اوکراین به ناتو تاکید بولتون بر پیوستن اوکراین به ناتو

مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ مطمئن است که اوکراین باید زودتر به ناتو بپیوندد.

صاحب‌خبر -

جان بولتون، با اشاره به اشتباهات تاریخی گفت:: فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز این است که اشتباه تاریخی را به یاد بیاوریم که جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد تسریع پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو و متحدان کلیدی خود را داد. اما آلمان و فرانسه با آن مخالفت کردند. 

وی افزود: من فکر می‌کنم اگر اوکراین در ناتو پذیرفته می‌شد، ما با حوادث سال ۲۰۱۴ مواجه نمی‌شدیم. ما حوادث سال ۲۰۲۲ را نمی‌دیدیم. گواه این موضوع، تصمیم برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو پس از این همه رویداد است، زیرا این کشور‌ها متوجه شدند که تنها در داخل مرز‌های بلوک امن خواهند بود.

در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که مشروعیت او در ماه می‌سال جاری به پایان رسید، اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را طبق مدل فوری و سریع ارائه خواهد کرد. با این وجود ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که عضویت کامل اوکراین در این ائتلاف در حالی که در یک درگیری مسلحانه غوطه می‌خورد، غیرممکن است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند، تاکید کرد که تهدید پیوستن کی یف به این ائتلاف یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی مسکو بوده است.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما