شناسهٔ خبر: 67689028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد

اهواز-ایرنا- گرمای ۵۰ درجه طاقت‌فرسای تابستان که انجام کارهای روزمره را دشوار می‌کند نیز حریف عشق خوزستانی‌ها به امام حسین(ع) نشد و خیابان‌های مختلف در ظهر عاشورا را مملو از دلسوختگان اهل بیت(ع) کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صدای طبل و دهل و زنجیره‌ای عزاداران حسینی (ع) که به صورت منظم دنبال هم ایستاده‌اند فضای خیابان‌ها را پر کرده است.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد
مردان میانسال به احترام سن و ارادتشان در ابتدای صف، جوانان بعد از آنها و نوجوانان و کودکان در انتهای صف در عزای سرور و سالار شهیدان با زنجیرهای آهنین بر شانه می‌زنند. در میانه هیات، گروه سنج و طبل‌نواز می‌نوازند و هماهنگی گروه را برعهده دارند.

نوحه‌سرا چنان سوزناک می‌خواند که دل مادرانی که در کنار خیابان به نظاره ایستاده‌اند را ریش می‌کند و اشکشان را جاری می‌سازد.

گلاب‌پاش‌ها به طور مداوم در تردد هستند و در تلاشند کمی از گرمای هوا را کاهش دهند.

در یک خانه به رسم دیرینه همه دور هم جمع شده‌اند و قیمه نذری تدارک دیده‌اند تا پس از اتمام مراسم از عزاداران پذیرایی کنند.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد
شربت‌های رنگین، نذورات و خوراکی در مسیر همه هیات‌های استان به راه است تا کام عزاداران تازه شود.

عطر و بوی غذای نذری سالهاست هم‌محله‌ای‌ها را به عشق امام حسین(ع) کنار هم جمع کرده، عشقی که از باعث شده از ماه‌ها قبل برای تدارکش تلاش کنند و دانه‌های زنجیر ارادت خود به سرور شهیدان را تکمیل کنند.

در هیات بعدی جوانان با لباس سنتی عربی در دسته‌جات مختلف حاضر شده و با سردادن نوحه‌های عربی و یزله عشق خود به اهل بیت(ع) را فریاد می‌زنند.

در دزفول نیز یک هیات عزاداری نوحه مارضایی می‌خواند و باعث می‌شود داغ مادران شهید که جوان از دست داده‌اند تازه شود.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد
چلاب‌ زدن آبادانی‌ها در شب‌های محرم نیز تماشایی است، جوانان هر شب به سنت دیرینه گرد هم می‌آیند و در صفوف منظم بر سر و سینه می‌زنند.

هوای اهواز و دیگر شهرهای خوزستان ناجوانمردانه گرم و سوزان است ولی گرمای عشق مردم دیار نخلستان‌ها سوزان‌تر است.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد
اینجا خوزستان است، جوانان عرب، لر، آبادانی، خرمشهری، دزفولی با هر سمت و گویشی از سرپرست ریاست جمهوری گرفته تا استاندار و کارگر ساده یکپارچه سیاه‌پوش شده‌اند و در ماتم شهادت امام حسین(ع) و یارانش به سوگ نشسته‌اند.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد

در این میان مشاهده کودکان سیاه‌پوشی که در کنار پدر و برادر یا طبل بر دست دارند و یا زنجیر می‌زنند صحنه‌هایی زیبا خلق کرده و نشان می‌دهد عشق به حسین(ع) تمامی ندارد بلکه از نسلی به نسل دیگر ادامه می‌یابد.

اینجا خوزستان است، گرمای ۵۰ درجه هم حریف عشق به امام حسین (ع) نشد

آیین عاشورای حسینی امسال در پنج هزار هیات، مسجد و تکایا استان خوزستان در حال برگزاری است.

واقعه کربلا در جمعه دهم مُحَرَّم سال ۶۱ قمری رخ داد. در این روز، میان سپاه امام حسین (ع) و یزید بن معاویه جنگ درگرفت که از صبح عاشورا تا عصر طول کشید و در آن امام حسین (ع) و تمامی یارانش به جز امام سجاد (ع) به شهادت رسیدند. در عصر روز عاشورا و پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، لشکر عمر بن سعد به خیمه‌های اهل بیت ایشان یورش بردند، به غارت و آتش زدن خیمه‌ها پرداخته و همه زنان و کودکان را به اسارت گرفتند، جنازه شهدا را نیز زیر سم اسبان لگدکوب کردند.

بنی‌امیه پس از واقعه کربلا با اقداماتی مانند ذخیره آذوقه یک سال خود، تبریک و شادباش گفتن و لباس‌های نو پوشیدن و روزه گرفتن، روز عاشورا را مبارک شمردند.

عاشورا مهم‌ترین روز عزاداری در فرهنگ شیعیان است به طوری که در هر جایی که گروهی از شیعیان حضور داشته باشند در این روز مراسم سوگواری برگزار می‌شود. کشورهای شیعه‌نشین در این روز تعطیل رسمی و بازارها و کسب و کار نیز تعطیل است.

واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به دلیل ماهیت اسلام‌خواهی، اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی‌اش همواره در طول تاریخ الهام‌بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده و به همین دلیل هم در دوره‌های مختلف با برگزاری مراسم عزاداری برای این قیام، یاد سرو و سالار شهیدان زنده نگه داشته شده است.

عاشورا، پیام‌های برجسته و زیبایی دارد که برای تبیین آن باید کتاب‌ها نوشته شود؛ هر پیام این نهضت، برای ما درس است. عاشق امام عاشورا، با شناخت این پیام‌ها و حرکت بر طبق آن، راه مستقیم حضرت سیدالشهدا (ع) را می‌پیماید و جامعه انسانی را در مسیر تحقق اهداف نهضت عاشورا و اسلام ناب محمدی (ص) به حرکت درمی‌آورد.

نظر شما