شناسهٔ خبر: 67688941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

مقایسه فوتون 430 با فاو 460

صاحب‌خبر -

 

آشنایی اولیه با فوتون 430 و فاو 460

ابتدا لازم است تا یک آشنایی نسبی با هر دو این کشنده داشته باشیم. هر دو این کشنده ها از گیربکس های دستی استفاده می کنند، می توان این موضوع را هم نقطه ضعف و نقطه قوت این دو کشنده خواند، چرا که در در بازار اعتماد زیادی به گیربکس های اتومات نیست و همین باعث شده است طرافداران این کشنده ها زیاد شود، از آن طرف بعضی ها هم به همین دلیل از خرید این کشنده ها پشیمان می شوند.

مشخصات فنی فوتون 430 و فاو 460

کشنده فوتون 430 از موتور کامینز که یک برند آمریکایی است استفاده می کند که قدرتی بالغ بر 430 اسب بخار تولید می کند، حجم موتور این پیشرانه 6 سیلندر خطی 11.8 لیتر می باشد و ۲۲۰۰ نیوتن بر متر گشتاور تولید کند استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۴ با فیلتر dpf است.

در سمت دیگر کشنده فاو 460 اما ازیک پیشرانه که محصول خود شرکت فاو است استفاده می کند، قلب تپنده فاو 460 نیز مانند فوتون 430 یک 6 سیلندر خطی است و 11.5 لیتر حجم دارد. اما تفاوت اصلی آن با فوتون 430 قدرت آن است که فاو 460 اسب بخار قدرت تولید می کند 30 اسب از فوتون قوی تر است. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ با استفاده از سیستم eev وscr است.

هر دو کشنده از نظر قدرت و گشتاور خروجی تقریباً بازدهی یکسانی را دارا هستند و از نظر هزینه های نگهداری هم مشابه یکدیگر هستند.

مقایسه گیربکس فوتون 430 و فاو 460

هر دو کشنده از گیربکس دستی از برند zf 16 سرعته استفاده می کنند. اما گیربکس کشنده ی فاو به ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای هم مجهز است.

در مقایسه ی گیربکس‌های دو کشنده می‌توان امتیاز بیشتری به کشنده فاو داد زیرا به ریتاردر هیدرولیکی مجهز است.

کشنده فاو 460

کمپانی چینی  فاو (FAW Jiefang) که در سال 1953 تاسیس شد و امروزه تبدیل به دومین غول خودرورسازی چینی شناخته می شود. کمپانی های دیگری مانند هایما و بسترن از زیر مجموعه های این برند خودروسازی چینی هستند. فعالیت شرکت فاو فقط به اینجا خلاصه نمی شود و این شرکت مونتاژ برخی از محصولات فولکس واگن را بر عهده دارد.

اما در ایران گروه بهمن به عنوان شریک تجاری این خودروساز چینی می باشد در اصل کشنده فاو را سیبا موتور که زیر مجموعه بهمن دیزل است مونتاژ و عرضه می کند. در سال‌های اخیر مدل‌های متنوعی از خودروهای سواری، کامیونت‌ها و کشنده‌های این برند چینی را در ایران تولید کرده است. کشنده فاو 550 یا کشنده J6P-550 محصول جدید این شرکت است که در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار معرفی شد. این کشنده به موتور قدرتمند 550 اسب بخاری مجهز شده که استقبال و تحسین بسیاری را به همراه داشته است.

کشنده فوتون 430

کشنده فوتون 430 محصول برند چینی فوتون است که با نام Auman H4 در بازارهای جهانی شناخته می‌شود. این کشنده علاوه بر ایران و چین، در کشورهای دیگری نیز تولید و عرضه می‌شود. این کشنده توسط شرکت ایران خودرو دیزل در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود.

  • موتور: موتور دیزل با توربوشارژ و سردکن آب، شش سیلندر، مستقیم تزریق، چهار ضربه، نوع ایسوزو ISGe4-430
  • حجم: 11.800 سی سی قدرت خروجی: 430 اسب بخار
  • دور در دقیقه ،۹۰۰ لاستیک
  • چرخها: 10 + 1 / 315 / 805
  • حداکثر ظرفیت کشش: ۸۰،۰۰۰ کیلوگرم

تکنولوژی و عملکرد EST با مجهز شدن به موتور سنگین ISG کامینز طراحی شده است تا نیازهای مشتریان را در زمینه عملکرد برطرف کند و به طور قابل توجهی تجربه مشتری را بهبود دهد با قدرت و گشتاور، مصرف بهینه سوخت، ایمنی، قابلیت اعتماد، قابلیت رانندگی مطمین و کاهش هزینه های مالک. موتورهای سنگین ISG به طوری ساخته شده اند که به معیارهای جدیدی نیازهای بازار جهانی و استانداردهای تولید می توانند پاسخ دهند.

سیستم تعلیق و ترمز کشنده فاو 460 و فوتون 430

سیستم تعلیق و ترمز هر دو کشنده هم مشابه یکدیگر در هر دو محورعقب و جلو از فنرهای پارابولیک و میل موجگیر استفاده شده است. همچنین سیستم ترمز در محور جلو هر دو کشنده دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای است.

تجهیزات کشنده فوتون و فاو

شاید بتوان کشنده فوتون ۴۳۰ را بی امکانات‌ترین کشنده چینی بازار دانست. اما در مقابل کشنده فاو ۴۶۰ دارای تجهیزات مناسبی است. از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم ترمز اضطراری سیستم خط خوان کولر درجا کیت adr صندلی راننده دارای گرمکن و سردکن اشاره کرد.

قیمت کشنده فوتون 430 و فاو 460

از نظر قیمتی هر دو این کشنده ها در یک رنج قیمتی قرار دارند و تفاوت قیمتی زیادی ندارند.

سخن پایانی

هر دو این کشنده از کیفیت و امکانات خوبی برخوردارند و طرفردارن خاص خود را در بازار به خود اختصاص داده اند.

نظر شما