شناسهٔ خبر: 67688583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نتانیاهو بدنبال خرید وقت تا ورود ترامپ به کاخ سفید

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال محلل در ایتا در مطلبی پیرامون طرحی که دشمن بر علیه غزه و جبهه‌های پشتیبان تدارک دیده است نوشت:

در روزهای گذشته به وضوح شاهد بمباران‌های سنگین‌تر از قبل رژیم در غزه، تلاش برای ترور محمد ضیف در قالب حرب الاغتیالات از هوا برای فرسایش کادر انسانی حماس، تشدید محاصره گرسنگی و تشنگی و البته تلاش‌های چند لایه برای تشکیل یک نیروی مسلح جایگزین حماس برای مدیریت غزه بوده‌ایم.

جنگ ترورها در لبنان با هدف قرار دادن مراکز ثقل(افراد، اماکن و تجهیزات) خط سوریه - لبنان.

افزایش نقش عربستان سعودی در محاصره یمن با تشدید جنگ اقتصادی به وسیله بانک‌های یمن، افزایش سهم پل زمینی شکست حصر رژیم صهیونیستی، افزایش استفاده آمریکا از پایگاه‌های مستقر در سعودی برای بمباران یمن و خبری که اخیرا در خصوص یک کشتی حامل تجهیزات برای یمنی‌ها منتشر شده است.

اما چند نکته تکمیلی:

اول، نتانیاهو با مدیریت اهرم‌های فشار وارده بر خود، اول به دنبال توافقی است که همه خواسته‌هایش در آن اعمال شود. در مرحله بعد در صورتی که توافق بر خلاف خواسته‌هایش پیش رود، با هر ابزاری آن را بهم خواهد زد. در این صورت خرید وقت تا ورود ترامپ به کاخ سفید رویکرد اصلی وی است که سوالاتی درباره استقامت رژیم صهیونیستی تا آن زمان مطرح است. بنابراین در این مدت نیز باید مقاومت علی‌الخصوص سیستم اتصال مقاومت به لبنان تا جای ممکن مستهلک شود تا موعد مناسب فرا برسد.

دوم، میانجی‌ها از جمله مصر و قطر از ترور و تشدید محاصره در غزه تا حدی راضی‌اند زیرا این محاسبه را دارند که بدین وسیله حماس امتیاز خواهد داد.

سوم، همه طرف‌ها بلا استثنا به این نتیجه رسیده‌اند که حماس شکست نخواهد خورد و ماشین جنگی مقاومت نیز متوقف نمی‌شود همانگونه که تا الان نشده است. اما آنچه واضح است اینکه مقاومت تا کنون نیز نتوانسته اراده تداوم جنگ در نتانیاهو را خاموش کند.

چهارم، حماس همچنان با هدف بهم زدن بازی مقصرنمایی رژیم، در میز مذاکره حاضر است اما اولین موضع حماس در مذاکرات بعدی دوحه که هفته‌های آتی برگزار می‌شود بعد از جنایت مواصی مهم است. در حال حاضر رژیم حاضر شده از نتزاریم عقب‌نشینی کند و آوارگان به شمال غزه بازگردند اما نتانیاهو گفته حماس نباید به شمال غزه برگردد وگرنه جنگ را از سرمی‌گیرد!

بنابراین بر سر این درخواست عجیب و جدید نتانیاهو در مذاکرات اختلاف است. همچنین خود رژیم هم سردرگم است که چگونه با عقب‌نشینی از نتزاریم، ممانعت از بازگشت حماس به شمال را مدیریت کند. موضوع بعدی، مدیریت گذرگاه رفح و عقب‌نشینی از فیلادلفیا است. تشکیل یک نیروی سبک فلسطینی مانند ارتش آنتوان لحد در جنوب لبنان یک گزینه جدی برای هر دو چالش است. اما بحث‌ها با قاهره در این زمینه ادامه دار بوده است.

نظر شما