شناسهٔ خبر: 67688425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی/ روزه داری کردها در عاشورای حسین

سنندج_مردم استان کردستان به دلیل کرامت و فضیلت روز عاشورای حسینی این روز را روزه می‌گیرند و این سنت را از گذشته‌های دور تاکنون پیش برده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: با رسیدن ایام الله محرم و روز عاشورا ماتم خاک کردستان را دربرگرفت، کردستانی‌ها امروز با زبان روزه عزای سید و سرور شهدای اسلام، حضرت اباعبدالله الحسین، شباب اهل جنت، فرزند علی (ع) و فاطمه (س) و نوه‌ای عزیز کرده نبی‌الله را سیاه پوش شدند.

سنت عزیز بودن روز دهم محرم، عاشورای حسینی از این باب در نزد اهل سنت محترم و از گذشته تاکنون سنت رایج آن روزه‌داری بوده است.

در عقیده مردم شافعی مذهب، حضرت جبرئیل و اسرافیل در دهم محرم خلق شدند، حضرت آدم و حوا در دهم محرم خلقت یافتند، حضرت ابراهیم در دهم محرم از آتش نمرود جان سالم به در برد، کشتی حضرت نوح در دهم محرم از حرکت ایستاد، حضرت یوسف در دهم محرم از زندان آزاد شد، حضرت یونس در دهم محرم از دهان نهنگ بیرون آمد و در انتها روز عاشورا و واقعه کربلا که همراه با شهادت حضرت حسین بود در دهم محرم به وقوع پیوست.

از این جهت و به دلیل کرامت و فضیلت این روز مردم اهل سنت و شافعی مذهب در این روز به سنت روزه‌داری واقف هستند و همزمان همه اقشار در عزای عاشورای حسینی هم حاضر می‌شوند.

در صبح روز عاشورا جمعیت عزادار با نوای سوزناک و غم‌انگیز تا ظهر روز دهم به ماتم و عزاداری می‌پردازند.

پخش نذورات و اطعام نیازمندان و سینه‌زنی در خیابان یادآور درس بزرگ عاشورا است که حسین ابن علی تنها با ۷۲ یار باوفا برای اقامه حق مقابل ۴ هزار نفر از نیروهای سیاهی ایستاد.

کربلا در عاشورای سال ۶۱ هجری جدا از شهادت سالار و سرور شهدا دارای ابعاد دیگری هم بود که از هیچ کدام از مذاهب اسلامی پنهان نمانده است، حق‌طلبی، شجاعت و شهامت، ظلم‌ستیزی، پیروزی خون بر شمشیر، اعاده امر به معروف و نهی از منکر، ایثار و فداکاری از دیگر ظواهر این قیام ماندگار است.

بزرگداشت این روز یکی از نشانه‌های عشق و دلبستگی مسلمانان به امام حسین علیه‌السلام است و گرامیداشت عاشورا بیانگر مواضع دینی، اصولی و اخلاقی و انسانی در برابر ظلم و ستم است.

نام امام حسین سرآمد احادیث و روایات اهل سنت

نماینده مردم کردستان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: در احادیث زیادی از اهل سنت از امام حسین علیه‌السلام نام برده شده است.

ماموستا اقبال بهمنی افزود: حُسینین برای نبی اکرم و اصحاب گرامی ایشان و خلفای راشدین حرمت والایی داشتند و از این رو در اشعار و کتب علمای اهل سنت هم به وافر از این بزرگواران نام برده شده است.

وی اذعان کرد: به تابع همین حرمت موجود در صدر اسلام برای اهل بیت نبی اکرم (ص) امام شافعی که ما پیرو ایشان هستیم اهل بیت پیامبر را وسیله شفاعت در نزد پروردگار دانستند.

نماینده مردم کردستان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خود شخص پیامبر هم فرمودند هر کسی حسن و حسین را دوست داشته باشد من را دوست دارد و هر کس کینه آنها را داشته باشد علیه من است.

امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی/ روزه داری کردها در عاشورای حسین

ماموستا بهمنی افزود: با سرکار آمدن یزید ارزش‌های اسلامی زیر پا نهاده شد و او که ادعای جانشینی رسول خدا را داشت برخلاف شعائر اسلام عمل می‌کرد و حضرت حسین که این حکومت‌داری را دیده بود برای اقامه عدل و داد، زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر قیامی درست و شرعی انجام داد.

وی بیان کرد: این قیام و شهادت حضرت حسین اگر نبود، قطعاً اسلام از میان رفته بود و همین قیام زیربنای قیام‌های دیگر از جمله قیام مختار، قیام عبدالله زبیر و حتی دنباله‌رو آن قیام‌های امروز جهان شده که همگی الگوی آنها قیام عاشورایی حسین ابن علی بود.

نماینده مردم کردستان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: قیام امام حسین و نهضت عاشورایی ایشان تأثیرات زیادی بر نهضت‌های آزادی بخش جهان چه در دنیای اسلام و چه غیر اسلام داشته است.

ماموستا بهمنی یادآور شد: در روز عاشورا در حقیقت امام حسین و یارانشان شهید شدند و به ظاهر همه چیز تمام شد اما در حقیقت این شروع ماجرا بود، شروع قیام‌ها و درس‌های نهفته در قیام کربلایی امام حسین (ع) و ۲ سال بعد یزید دق مرگ شد.

وی افزود: قیام امام حسین علیه‌السلام درس عزت نفس به تمام دنیا داد و وقتی گاندی سخنرانی کرد گفت درودها را برای من نه بلکه برای امام حسین بفرستید که من فقط پیرو او بودم.

نماینده مردم کردستان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: فلسطین که امروز مورد هجمه استکبار و رژیم منحوس اسرائیل قرار گرفته در مقاومت مردم الگوی حسینی نهفته است و این قیام منحصر به مسلمانان نیست بلکه الگوی تمام نهصت‌های آزادی بخش جهان برگرفته از همین استقامت، پایداری، بیداری، استقلال، عزت نفس و تفکر و رأی و اندیشه مستقل است که ذلت نپذیرفت.

ماموستا بهمنی بیان کرد: آنچنان که امام حسین علیه‌السلام این قیام را برپا داشتند نه برای شهرت و حکومت‌داری بلکه برای زنده کردن دین جدشان که منحرف شده بود و برای زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر بود و اصل قیام هم رساندن این پیام بود.

امام حسین (ع) امام حسین در راه دین اسلام جان خود را فدا کرد

روحانی اهل سنت و کارشناس دینی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: امام حسین (ع) برای دین مبین اسلام و رعایت امر به معروف و نهی از منکر جان خود را فدا کرد.

ماموستا محمد شیری بیان کرد: دین اسلام یک دین کامل و زیباترین راه و رسم بندگی برای عاقبت بخیری مسلمانان است.

امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی/ روزه داری کردها در عاشورای حسین

وی یادآور شد: راهنمایی‌های که پیامبر عظیم الشان اسلام برای سعادت دنیوی و آخرت مسلمانان داشتند همگی طعم شیرین اخلاق و تربیت است.

وی عنوان کرد: امروز داشتن وفای به عهد بیش از هر زمانی نیاز جامعه است.

ماموستا شیری گفت: مسلمان لفظی در ابتدا با گفتن شهادتین وفا به عهد خداوند و با پیروی از پیامبر این وفای به عهد را ثابت می‌کند.

وی اذعان کرد: امام حسین (ع) هم برای اثبات همین وفای به عهد جان خود را فدای دین پروردگار کردند.

روحانی اهل سنت ادامه داد: صداقت در گفتار و عمل و راستگویی در سرانجام رساندن وفای به عهد ملاک است و موجب سربلندی فرد در دنیا و قیامت می‌شود.

وی یادآور شد: صفت بارز اولیا و انبیای اللهی و علما و بزرگان دین همین وفای به عهد است و خصوصاً امام حسین در این زمینه شاخص و سرآمد همه اهل بیت است.

روحانی اهل سنت خاطرنشان کرد: امام حسین با دعوت کوفیان مدینه را به قصد عراق ترک کرد و در میانه راه اینگونه خود و یارانشان به شهادت رسیدند.

ماموستا شیری افزود: هدف از این قیام امام حسین جهاد با یزید بود کسی که قابلیت سرپرستی بر مسلمانان را نداشت و امام حسین در این راه همراه با ۷۲ تن از یاران خود که وفای به عهد کردند به شهادت رسیدند.

وی گفت: امام حسین راه حق را برگزیدند و با ظلم جنگیدند و در این جنگ ناجوانمردانه حتی یزیدیان با کودکان و اهل بیت و خانواده نبی اکرم هم جنگیدند.

ماموستا شیری اذعان کرد: امام حسین شباب اهل جنت در عمل به دین وفای به عهد کردند و از آدم تا خاتم این صفت بارز مؤمنان واقعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین مظلوم بود و به ناحق توسط نااهلان بی‌دین کشته شد و پای مرام خود ایستاد که برای ما هم خوب است که پیرو ایشان باشیم و الگو و رهبر ما چنین شخصیت خوبی از میان خوبان باشد.

روحانی اهل سنت اذعان کرد: جانفشانی امام حسین در راه دین و خدا یک درس برای ما است که تنها خدمتگزاری به مردم را سرلوحه خود قرار دهیم.

ماموستا شیری خاطرنشان کرد: یارانی که با امام حسین رفتند و پشیمان شدند خداوند آنها را هدایت نکرده بود و توفیق هدایت را نداشتند.

حسن و حسین پرورش یافته مکتب و تربیت هنرمندانه هستند

کارشناس دینی و روحانی اهل سنت محمد شاه‌کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: امام حسین در دامن حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام الله هنرمندانه طبق مکتب پیامبر پرورش یافتند و تربیت درست هنر است و باید هنرمند بود تا بتوان تربیتی بر مبنای مکتب پاک نبی الله پرورش داد که حسن و حسین هر دو پرورش یافته این مکتب و تربیت هنرمندانه هستند.

کارشناس دینی اذعان کرد: حسین ابن علی مختص یک فکر نیست بلکه الگویی فراجهانی است همراه با شخصیتی ممتاز و منور برای عالمیان است.

ماموستا شاه‌کرمی تصریح کرد: حسین علیه‌السلام اولین الگوی همگان است که با دادن وظیفه به جوانان، تنفیذ اختیار به نیروها یک الگوی مدیریتی نمونه است و به کرات هم هدف قیام خود را زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و احیای ارزش‌های اسلامی و انسانی عنوان کرد.

امام حسین (ع) مظهر وحدت و همدلی/ روزه داری کردها در عاشورای حسین

وی گفت: پس این شخصیت بزرگوار به خودی خود الگوی مثبتی برای آگاهی بخشی مدیریتی و پرسنلی است که با پایش نیروها تنها با ۷۲ یار توانستند یک الگوی مؤثر و اثرگذار برای صدها نسل بعدتر شوند.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: در روز عاشورا حضور جدی و مشارکت عینی و عملی زنان که با حفظ حجاب و عفاف و حیای ضمن تأثیرگذاری خود بدون هیچ تناقضی بنیان اصلی نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی هم کردند.

ماموستا شاه‌کرمی گفت: زنان کربلایی همچنین در تحکیم بنیان خانواده و حفظ کرامت و شهامت همسو با مردان عمل کردند و نگین این صحرا حضرت زینب بودند که الگو و اسوه موفق عاشورایی و الگوی صابران بوده و ۲ پسر و برادرشان در این واقعه شهید شدند.

وی عنوان کرد: این حضرت خود بهترین سرمشق در چالش‌ها است و وجودشان پیامی برای فطرت بشر بوده و یادآور اینکه زنان با حیا و عفت خود و با مراقبت و نگهداری از سالخوردگان و کودکان و تیمار و پرستاری از زخمی‌ها در نهایت رسالت اطلاع رسانی و روشنگری را هم بر دوش داشتند.

روحانی و کارشناس دینی گفت: زنان امروز هم پی و حضرت زینب باید تبیین کننده قیام امام حسین باشند.

ماموستا شاه‌کرمی افزود: در بین اهل سنت صحت نماز این است که در خاتمه بر پیامبر و اهل بیت ایشان سلام و صلوات فرستاد، همچنین نامگذاری ما از دیر زمان تاکنون بر محور انتخاب اسامی معنوی و پیوند دار با نسب نبی بوده، همچنین در مساجد تمام شهرهای اهل سنت در دیوارهای آن نقوشی مزین از نام‌های نبی اکرم و خانواده ایشان وجود دارد که نشان از ارادت قلبی ما و محبت اهل سنت نسبت به خاندان پیامبر است.

وی بیان کرد: همچنین امروز نباید مسلمانان متفاوت به مسائل جهان باشند و شعار کربلا که بیداری اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر بود و در حماسه عاشورا نمایان شد، به عنوان ید واحده به عنوان دغدغه مندی جهانیان باشد و سبک زندگی اسلامی ما در امتداد این حماسه ادامه دار باشد.

امام حسین به عنوان نواده پیامبر اکرم (ص) یکی از یاران و اهل بیت عزیز اسلام است که در بین مسلمانان جهان خصوصاً اهل سنت دارای حرمت و کرامت والایی است.

امروز به یمن واقعه عاشورا و به پیروی از کربلایی حسینی موج مقاومت در منطقه زنده است و مقاومت از دل تاریخ و مکتب امام حسین نور منور در جهان است.

عزاداری و بزرگداشت شعائر حسینی هدف اصلی مراسم عاشورا است و امروز باید همه مردم جهان الگویی حسینی را پیشینه خود قرار دهند.

نظر شما