شناسهٔ خبر: 67688363 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«مرهم زائر»؛ هلال احمر و خدمت‌رسانی به زائران حسینی

تهران - ایرنا - جمعیت هلال احمر مانند سال‌های گذشته امسال نیز تمهیدات گسترده‌ای برای زائران حسینی و راهپیمایی اربعین در نظر دارد که از آن جمله می‌توان به اعزام پزشک و پرستار همچنین تامین داروهای مورد نیاز در قالب پویش «مرهم زائر» اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه ایرنا- جمعیت هلال‌احمر همه ساله در ایام محرم و اربعین حسینی خدمت به زائران را سرلوحه وظایف خویش قرار می‌دهد و برای جلب مشارکت‌های مردمی و خیران در امور عام‌المنفعه و بشردوستانه اهتمام دارد و به همین منظور، سازمان داوطلبان امسال نیز همچون دو سال گذشته در قالب پویش ملی «مرهم زائر» و برای تأمین بخشی از اقلام دارویی موردنیاز این مراسمِ جهانی و اجتماعِ انبوه، اعلامِ مشارکتِ عمومی‌کرده است.

سومین پویش ملی «مرهم زائر» با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی و دیگر طرح‌های سلامت‌محور و بشردوستانه هلال‌احمر، از محل مشارکت‌های مردمی، خیرین و حامیان، در ماه محرم آغاز شده است.

با اعلام فراخوان و در قالب پویش «مرهم زائر» برای سومین سال متوالی، عموم مردم، خیران و حامیان با جمعیت هلال‌احمر در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران مراسم اربعین حسینی از طریق تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی این تجمع انبوه و باشکوه همکاری خواهند کرد.

همکاری آحاد مردم و خیرین با پویش «مرهم زائر ۳» از طریق مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد. مشارکت غیرنقدی مردم در این پویش شامل اهدای داروهای سالم و مازاد بر مصرف خانگی و نحوه مشارکت حامیان، اهدای محموله دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی به شعب، خانه‌های هلال و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر استان خواهد بود.

«مرهم زائر»؛ هلال احمر و خدمت‌رسانی به زائران حسینی

شرایط اهدا دارو و مشارکت در پویش «مرهم زائر۳»

شهروندان می‌توانند با اهدای داروها در بسته‌بندی مناسب و ترجیحاً با بسته‌بندی اولیه کارخانه، داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به‌صورت فله‌ای و بازنشده در این پویش شرکت کنند. داروهای اهدایی پس از طی فرآیند تفکیک، برای انتقال به کشور عراق و توزیع در مراکز درمانی تحت نظارت جمعیت هلال‌احمر ایران، در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت قرار می‌گیرد.

شهروندان می‌توانند با اهدای داروها در بسته‌بندی مناسب و ترجیحاً با بسته‌بندی اولیه کارخانه، داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به‌صورت فله‌ای و بازنشده در پویش «مرهم زائر» شرکت کنند.

عموم هموطنان، خیران و حامیان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به این پویش را از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹، شماره شبا IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳، کد دستوری #۳* ۱۱۲* یا درگاه پرداخت اینترنتی rcs.ir/portal/donation به نام جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند.

فراخوان جذب کادر درمان اعزامی‌به پیاده‌روی اربعین

علاوه بر پویش «مرهم زائر ۳»، جمعیت هلال‌احمر درنظر دارد از داوطلبان پزشک و پرستار برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین دعوت کند. این در حالی است که سال گذشته نیز برای نخستین بار پزشکان و پرستاران داوطلب هلال‌احمر با همراه داشتن کوله‌پشتی حاوی امکانات درمانی و کمک‌های اولیه بین مسیر نجف به کربلا به زائرانی که در مسیر دچار مشکل می‌شدند، یاری می‌رساندند که امسال نیز این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اجرا و از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در ارائه خدمات درمانی به زائران استفاده می‌شود.

طبق گفته سعید اوحدی سال گذشته حدود ٦ هزار نفر در فراخوان داوطلب اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۲ هزار نفر در مسیر نجف تا کربلا با عنوان طبیب سیار یا همان پزشک سیار، خدمت‌رسانی کردند.

پزشکان و پرستاران ایرانی خارج از کشور، هم پزشکان سایر کشورها از طریق جمعیت‌های هلال‌احمر کشورهایشان فراخوان شده‌اند تا اگر به اربعین مشرف شدند و خواستند در درمانگاه‌ها، خدمات داوطلبانه ارائه دهند یا به‌عنوان پزشک سیار فعال باشند، خود را به هلال‌احمر معرفی کنند تا امکانات امدادی و دارو در اختیار آنها قرار داده شود.

«مرهم زائر»؛ هلال احمر و خدمت‌رسانی به زائران حسینی

ثبت‌نام ۱۲۰۰ پزشک داوطلب

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز نحوه ثبت‌نام پزشکان داوطلب خدمات‌رسانی به زائران در اربعین حسینی برای اعزام به عتبات عالیات را تشریح کرد.

سیدعلی مرعشی، در این باره گفت: ثبت‌نام از پزشکان داوطلب اعزام برنامه به عتبات عالیات برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی ۱۴۰۳ از چند روز قبل در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر آغاز شده است و تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ پزشک داوطلب برای اعزام ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: کادر پزشکی داوطلب شامل پزشک، تکنیسین دارویی، پزشک متخصص، خدمات آی‌تی، پرستار، تکنیسین اورژانس، پزشک عمومی، پزشکان متخصص رشته‌های قلب و داخلی، طب اورژانس، ارتوپدی، پزشک زنان، متخصص اطفال، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب خدمات دارویی است.

مرعشی درباره تعداد پزشکانی که به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند، گفت: سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک و پرستار به‌صورت داوطلبانه به ارائه خدمات رایگان به زائران پرداختند که امسال با توجه به افزایش خدمات‌رسانی موکب‌های درمانی، مردمی و سایر نهادها این تعداد با ۲۰ درصد افزایش به بالای ۵ هزار نفر خواهد رسید همچنین سال گذشته ۸۰ دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمت به زائران به داخل خاک عراق اعزام و امسال این تعداد به ۱۰۰ آمبولانس افزایش یافته است.

متقاضیان راه‌اندازی موکب درمانی به هلال احمر مراجعه کنند

علاوه بر پزشکان و پرستاران که داوطلبانه و مشتاقانه به زائران حسینی خدمت رسانی خواهند کرد؛ افرادی که متقاضی راه‌اندازی موکب درمانی هستند نیز باید از مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مجوز داشته باشند؛بنابراین آنها هم باید برای ثبت‌نام به سایت مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کنند و موکب‌های درمانی مردمی در اربعین امسال به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هلال‌احمر کمک خواهند کرد.

«مرهم زائر»؛ هلال احمر و خدمت‌رسانی به زائران حسینی

هلال احمر ۲۸۶ پایگاه فعال درمانی در عراق برپا می‌کند

جمعیت هلال‌احمر در قالب ستاد عملیات اربعین در سال گذشته، ۲۸۶ پایگاه فعال درمانی داخل عراق برپا کرد که سه بیمارستان در نجف، چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا و دو بیمارستان در شهر کربلا جزو این پایگاه‌ها بودند. بیمارستان عمل، بیمارستان الحیدریه و بیمارستان ابومهدی المهندس عراق نیز در اختیار هلال قرار گرفت همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بیمارستان صحرایی بزرگی را طی مراسم اربعین راه‌اندازی کرد. امسال هم قرار است این ظرفیت‌ها با کمک دستگاه‌ها چندین برابر شوند تا این جمعیت با شرایط بهتری در خدمت بخش درمانی زائران حسینی باشند.

نظر شما