شناسهٔ خبر: 67687959 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری آیین سوگواری امام حسین(ع) در فرهنگسرای خاوران/ تعزیه؛ هنر ملی و مذهبی

تهران- ایرنا- یکی از تعزیه‌خوانان کشور، با اشاره به برگزاری آیین شبیه‌خوانی به مناسبت ایام دهه نخست ماه محرم در فرهنگسرای خاوران، تعزیه‌خوانی را یک هنر ملی- مذهبی دانست و گفت که در این گونه نمایش سوگواره‌ای، موسیقی ایرانی استفاده می‌شود و دیالوگ‌های آن به صورت شعر است.

صاحب‌خبر -

مهدی سعیدی که در شبیه‌خوانی، نقش اشقیا را ایفا می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: غالباً در دهه نخست ماه محرم شاهد برپایی تعزیه‌هایی هستیم که در مجالس عاشورایی این دهه در سراسر ایران اسلامی برگزار می‌شود که سرآغاز اجراهای آن با مجلس شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) فرستاده امام حسین (ع) به شهر کوفه است؛ سه مجلس اول در روزهای نخست دهه اول محرم، معمولاً برای تکمیل ۱۰ روز یا شب برگزاری مراسمات است و روز عاشورا مجلس تعزیه شهادت امام حسین (ع) یا به گفته اهالی تعزیه مجلس امام عاشورا برگزار می‌شود.

تعزیه خوان باید به موسیقی اصیل سنتی ایرانی آشنا باشد

وی با اشاره به قدمت تعزیه و تلفیقی بودن این هنر، خاطرنشان کرد: تعزیه یک تئاتر مذهبی با رعایت قواعد نمایش است و تعزیه‌خوان باید به موسیقی اصیل سنتی ایرانی آشنا باشد. به‌طور قطع اجرای تعزیه اصیل و سنتی به شکل درست، می‌تواند روش مناسبی برای عزاداری باشد و به‌ویژه نسل جدید (کودکان و نوجوانان) را جذب خود می‌کند.

سعیدی گفت: در کنار مجالس سخنرانی، مداحی و روضه خوانی که اتفاقات تاریخی در آن به نثر و نظم روایت می‌شود، تعزیه شیوه‌ای‌ است که با استفاده از هنر نمایش، موسیقی و ادبیات غنی و پر محتوای خود تاثیر شگرفی را بر تماشاگر می‌گذارد و به‌شدت احساسات بیننده را برانگیخته می‌کند. بنابراین از این منظر از پر مخاطب‌ترین روش‌های سوگواری است.

برگزاری آیین سوگواری امام حسین(ع) در فرهنگسرای خاوران/ تعزیه؛ هنر ملی و مذهبی

وی اضافه‌کرد: این هنر در ایران به طور گسترده از اول محرم تا روز عاشورا در راستای پاسداشت واقعه عاشورا اجرا می‌شود و مردم علاقه‌مند به اهل بیت عصمت و طهارت از اجرای آن استقبال می‌کنند و اغلب مشاهده می‌کنیم، عموم مردم از هر صنف و طبقه اجتماعی علاقه‌مند به دیدن تعزیه هستند.
۱۰ مجلس تعزیه در فرهنگسرای خاوران از ۱۷ تیر برپا شد و شب پایانی آن نیز امشب ۲۶ تیر همزمان با شام غریبان از ساعت ۱۷:۳۰ تا اذان مغرب برگزار می‌شوداین تعزیه‌خوان همچنین با اشاره به برگزاری مراسم شبیه خوانی به مناسبت ایام دهه اول ماه محرم، در فرهنگسرای خاوران توضیح داد: همه ساله با آغاز ماه محرم مراسم سوگواری و عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش در اقصی نقاط ایران اسلامی، به شیوه‌های گوناگون برگزار می‌شود و امسال نیز به مانند سنوات گذشته، ۱۰ مجلس تعزیه در فرهنگسرای خاوران از ۱۷ تیر برپا شد و شب پایانی آن نیز امشب ۲۶ تیر همزمان با شام غریبان از ساعت ۱۷:۳۰ تا اذان مغرب برگزار می‌شود که حضور و تماشای آن برای عموم آزاد و رایگان است.

امسال مجالس به ترتیب روز اجرا به این شرح بود: شهادت امام رضا (ع)، شهادت حضرت احمد بن موسی علیه السلام (ع)، شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)، شهادت طفلان مسلم (ع)، شهادت جناب حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت قاسم بن الحسن (ع)، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع).

سرپرستی گروه تعزیه به عهده حاج مرتضی نمکی و شبیه‌خوانان امسال احمد عزیزی، بیژن معینیان، فرشاد معینیان، مسعود عزیزی، محمد طوطی، مهدی سعیدی، حبیب ماهری، حسن احمدی، قاسم صادقی، سید علی ظهیرالدینی قاهانی، عبدالله حاجی حسن، علی معینیان، محمد شریفی و دیگر ذاکرین و هنروران و نیز گروه موسیقی حمید فرخی، رضا معینیان و مهدی خدابنده بودند.

پس از اتمام مراسمات فرهنگسرای خاوران، سه مجلس تعزیه به ترتیب شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)،‌ شهادت حر بن یزید ریاحی و شهادت حضرت عباس (ع) در روزهای ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای نیاوران به سرپرستی استاد احمد عزیزی نیز برگزار می‌شود.

نظر شما