شناسهٔ خبر: 67687785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

والیبال در حال سقوط ایران و نیاز به مربی تحول‌گرا - اکونیوز

اقتصاد ایران: پیشکسوت والیبال گفت: شعارِ استفاده از مربی تراز اول جهانی، همیشه وجود داشته اما حقیقت این است که مربیان بزرگ همیشه مشغول هستند و توافق با آنها کار ساده‌ای نیست.

صاحب‌خبر -
- اخبار ورزشی -

ابراهیم وطن‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در مورد انتخاب سرمربی درجه یک خارجی برای تیم ملی والیبال ایران اظهار داشت: بعد  از المپیک توکیو و در یکی دو سال اخیر، جلسات کمیته فنی فدراسیون برای انتخاب سرمربی خوب خارجی، همیشه برقرار بوده که اوج آن، استخدام آلکنو بود، البته حضور این مربی بزرگ به دلیل زمان کمی که در اختیار داشت، مشکلی را حل نکرد.

پیشکسوت والیبال ادامه داد: شعارِ استفاده از مربی تراز اول جهانی، همیشه وجود داشته اما حقیقت این است که مربیان بزرگ همیشه مشغول هستند و توافق با آنها کار ساده‌ای نیست. سال گذشته نیز فدراسیون نتوانست با مربی، قرارداد ببندد و متاسفانه پائز به ایران آمد. نتایج ضعیف او قابل پیش‌بینی بود.

وطن‌پرست در مورد شانس فدراسیون والیبال ایران برای استخدام یک مربی تراز اول بعد از المپیک 2024 گفت: با توجه به پتانسیل بالای والیبال ایران و وجود استعدادهای فراوان که مربیان بزرگ خارجی هم از آن آگاه هستند، علاقمندی برای کار در ایران از جانب آنها وجود دارد به شرطی که امکان فعالیت برایشان مثل سایر کشورها مهیا باشد. بعد از المپیک، فرصت خوبی پیش می‌آید که فدراسیون با یک مربی بزرگ جهانی به توافق برسد؛ نباید این فرصت را از دست داد. یکی از همین مربیان، فیلیپ بلان، سرمربی فعلی تیم ملی ژاپن است.

او تصریح کرد: والیبال ایران به مربی‌ای نیاز دارد که علاوه بر داشتن سطح فنی بالا، بتواند تحول ایجاد کند و تنها دنبال نتیجه نباشد. والیبال ما در سراشیبی سقوط است و باید جلوی به قهقرا رفتن آن را گرفت. یک مربی تمام وقت و همه ذهنش درگیر والیبال ایران باشد و به آموزش سایر مربیان و تیم‌های پایه هم نظارت کند، می‌تواند راه حلی برای فرار از این شرایط باشد. زمان ولاسکو، وقتی تیم ملی در تورنمنتی حاضر بود، یک تیم دیگر در آزادی تمرین می‌کرد؛ داشتن تیم ملی «ب» هم برای والیبال ایران ضروری است.

وطن‌پرست در مورد اینکه در سال‌های اخیر همیشه بین پاسور اول و دوم تیم ملی، فاصله زیادی وجود داشته، اظهار داشت: باید آینده‌نگری کرد. تیم ملی ژاپن را در نظر بگیرید؛ این تیم بدون «ران تاکاهاشی» در فینال لیگ ملت‌ها به میدان رفت و بازی کرد چون ذخیره‌های خوبی برای این بازیکن داشت. تیم ایران هم به بازیکنان جایگزینی نیاز دارد که 80 یا 90 درصد توانایی‌های بازیکنان اصلی را داشته باشند.

وی ادامه داد: زمانی که سعید معروف در اوج بود،‌ مرتب از او استفاده کردیم و در کنارش هیچ پاسور جوانی ساخته نشد. زمانی که سعید از تیم ملی کنار رفت، خلاء او کاملا مشهود بود. در حال حاضر هم طاهر وادی با بازیکنان، هماهنگی خوبی دارد. اگر او هم زمانی از تیم ملی کنار برود به مشکل برمی‌خوریم.

ابراهیم وطن‌پرست در پایان گفت: مشکل نداشتن بازیکن ذخیره مناسب در سایر پست‌ها هم وجود دارد. برای مثال، سال‌هاست که والیبال ایران و تیم ملی در پست دریافت‌کننده مشکل دارند اما کاری برای رفع این مشکل انجام نشده است. مربی خارجی، هر چقدر هم خوب باشد، نمی‌تواند در کوتاه مدت برای این والیبال انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما