شناسهٔ خبر: 67687631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

هوای پاکبانان عاشورایی «مینودر» را داشته باشیم

فریبا قاسمی

در ایام سوگواری حسینی تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی در کنار پاکبانان عاشورایی می‌آیند تا با پوشیدن رخت ادب به تأسی از فرهنگ کمک به همنوع، با کمک مردم پس از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، چهره شهر را از ظروف دور ریز پاک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دهه اول محرم از راه رسیده و شهر با برپایی غرفه‌های کوچک و بزرگ هیأت‌های مذهبی و پخش نذورات مردمی، مملو از شور و شعور حسینی شده است. در این روزها و شب‌های معنوی شهرمان، بارها شاهد آن بوده و هستیم که پس از پایان یافتن پخش نذورات مردمی، تصاویر نامطلوب و آزاردهنده‌ای در کوچه و خیابان‌های شهر خلق می‌شود و میزان رهاسازی زباله و ظروف یک‌بار مصرف به اوج می‌رسد، تا جایی که جمع‌آوری آن توسط پاکبانان شهرداری ساعت‌ها و روزها زمان می‌برد.

به طور قطع شما هم بارها تبلیغات مختلفی در فضای مجازی از سوی اینفلوئنسرها مبنی بر اینکه، پاکبانان نیز عزادار امام حسین(ع) هستند، شنیده‌ و یا دیده‌اید. به همین مناسبت چند سالی است که دوستداران طبیعت در استان قزوین تحت عنوان پویش «پاکبانان حسینی» به کمک پاکبانان شهرداری می‌آیند و به جمع‌آوری زباله و امور زیست محیطی اقدام می‌کنند. باتوجه به اینکه در چند سال اخیر شاهد مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی در این خصوص هستیم، همکاری مردم نیز در این زمینه مطلوب شده است.

در این خصوص مهدی امینی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به صورت میانگین میزان تولیدات زباله در ایامی همچون تاسوعا و عاشورا نزدیک به چند تن به نسبت روزهای معمولی افزایش می‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: قزوین جزو شهرهایی است که درصد بالایی از  زباله‌های آن بازیافت و دورریزهای تاسوعا و عاشورا به مراکز بازیافت تحویل داده می‌شود.

بالغ بر ۱۰۰ نیرو شهر قزوین را پاکسازی می‌کنند

به گفته وی، در رایزنی‌های انجام شده قرار بر این است که هر هیأت از چندین نفر برای جمع‌آوری دورریزها و زباله استفاده کند، وضعیت به نسبت سال‌های گذشته بهتر شده ولی همچنان افرادی هستند که این موضوع را رعایت نمی‌کند.

این مسئول بیان کرد: از تکایا و هیأت‌های مذهبی خواسته‌ایم  تا حد مقدور از ظروف یکبار مصرف استفاده نشود چراکه علاوه بر ضرررسانی به طبیعت، مشکلات بهداشتی را به همراه دارد ضمن اینکه با وجود بودن مخازن زباله در کنار هیأت‌ها، باز هم شاهد رها کردن ظروف در خیابان توسط برخی از شهروندان هستیم.

وی با بیان اینکه پاکبانان شهرداری، از شب اول محرم تا شب ششم، اطراف تکایا و هیأت‌های مذهبی‌ را نظافت می‌کنند و از شب ششم محرم به بعد به صورت ویژه، طرح پاکبانی ویژه محرم در سطح شهر آغاز می‌شود؛ اظهار کرد: بالغ بر ۱۰۰ پاکبان در سطح شهر وجود دارند و پس از مراسم عاشورای حسینی، پاکبانان به نظافت شهر می‌پردازند و تا ساعت ۵ صبح کار خود را تمام می‌کنند.

امینی گفت: با شروع عزاداری‌ها پاکبان‌ها در میان هیأت‌های مذهبی حضور دارند. قبل از شروع مراسم هر روز در  مسیرهای مورد تردد سطل زباله قرار می‌گیرد و به هیأت‌های مذهبی نیز علاوه بر اهدای سطل،  کیسه زباله می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هیأت‌ها و فعالان زیست محیطی می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۳۷ با سازمان خدمات شهری تماس‌ حاصل نمایند.

به امید تحقق شعار «هر شهروند، یک پاکبان» 

منوچهر مهدیخانی یکی از فعالان محیط زیستی است که هر ساله به وقت تاسوعا و عاشورای حسینی رخت پاکبانی بر تن می‌کند؛ وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر سال با فرا رسیدن ماه محرم حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف در مساجد، هیأت‌ها و تکایا توزیع می‌شود که لازم است عزاداران از ریختن این ظروف در سطح معابر جلوگیری و مسائل زیست محیطی را رعایت کنند.

وی افزود: ریختن ظروف پلاستیکی از جمله لیوان‌های یک بار مصرف در سطح معابر، کار غیراخلاقی است و پاکبان‌های زحمتکش شهرداری تا پاسی از شب باید این ظروف را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه فعالان محیط زیستی با هدف ترویج فرهنگ حسینی، فرهنگ شهروندی در ایام محرم و نذر فرهنگی در میان شهروندان به کمک به پاکبانان می‌آیند، تصریح کرد: شعار «هر شهروند، یک پاکبان» از شعارهایی است که در ایام محرم سعی کردیم در فضای مجازی منتشر کنیم تا به فرهنگ‌سازی در این خصوص کمک کرده باشیم.

این فعال زیست محیطی بیان کرد: حفاظت از محیط شهری، حفظ سلامت نسل فعلی و آیندگان و احترام به حقوق شهروندی هدف فعالیت ما است که امیدواریم با کمک مردم به نحو احسن صورت گیرد. درصدد هستیم  به عموم مردم نشان دهیم،کار جمع آوری زباله از سطح شهر وظیفه هیچکس نیست، زیرا شهر مخازن زباله دارد.

وی بیان کرد: چون جمع‌آوری زباله از سطح شهر توسط مأموران شهرداری انجام می‌شود شهروندان این لطف کارگران را وظیفه آن‌ها می‌دانند، اما این حرکت ما را کسی وظیفه تلقی نمی‌کند و حتی مردم را تحت تأثیر حرکت مثبت هم قرار می‌دهد و رفتار درست را مشخص می‌کند.

به گزارش ایسنا، مراسم عزاداری محرم، می‌تواند بستری برای فرهنگ‌سازی باشد تا دیگر شاهد انباشت زباله بعد از اجتماعات بزرگ ورزشی، فرهنگی و مذهبی نظیر اعیاد شعبانیه، مسابقات ورزشی در سطح ملی در سطح کشور نباشیم؛ چرا که زیبنده جامعه شیعی نیست که در مناسبت‌های بزرگ ملی و مذهبی خیابان ها و معابر عمومی مملو از زباله و ضایعات باشد چراکه جامعه شیعی نماد نظم‌پذیری و هنجارپذیری‌های اجتماعی و فرهنگی است.

انتهای پیام

نظر شما