شناسهٔ خبر: 67686661 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مرندی در نامه‌ای به پزشکیان مطرح کرد؛

۱۱ معیار انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم

حبیب احسنی پور

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری منتخب ۱۱ معیار گزینش وزیر بهداشت دولت چهاردهم را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلیرضا مرندی، در این نامه با اشاره به وظایف و رسالت این نهاد در جایگاه مشورتی تاکید کرده است که معیارهای پیشنهادی برای انتخاب وزیر بهداشت آینده در جلسات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ۱۱ مورد پیشنهادی، حاصل جمع بندی دیدگاه‌های اعضای فرهنگستان درباره صلاحیت وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی ایران است.

متن معیارهای ۱۱ گانه پیشنهادی فرهنگستان علوم پزشکی

۱- مهم‌ترین هدف و وظیفه وزیر بهداشت که ضمناً ضامن حفظ صلاحیت ایشان برای ادامه این مسئولیت خطیر است، تلاش مستمر و خستگی ناپذیر جهت نیل هرچه سریع‌تر به عدالت در سلامت و اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.

۲- برخورداری از شناخت، دانش و درک عمیق از نظام سلامت، اولویت‌ها، چالش‌ها و راه حل‌ها و نیز تعهد کامل و تلاش لازم جهت ارتقای همه ابعاد سلامت جامعه (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) و پیشگیری از بیماری‌ها و تهدید کننده‌های سلامت است.

۳- روز آمدی و تکمیل همه سطوح شبکه بهداشتی درمانی کشور

۴- تعمیق و تکمیل ادغام آموزش علوم عالی سلامت و پژوهش در عرصه مراقبت‌ها و خدمات سلامت (شبکه بهداشتی درمانی کشور) و التزام به پیشرفت تحقیقات کاربردی و نافع سلامت.

۵- تلاش برای ایجاد تحول و جامعه نگر نمودن آموزش عالی علوم سلامت و پاسخگویی عالمانه به نیازهای همه ابعاد سلامت جامعه و آحاد مردم.

۶- توجه ویژه به عوامل اجتماعی سلامت (SDH) از طریق تسهیل، اعتلا و استمرار همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم.

۷- احیای کامل طرح ژنریک و نظام دارویی ملی و کاهش چشمگیر اقلام دارویی به ویژه داروهای گران‌قیمت و کم اثر و توقف بازار تک نسخه ای‌ها.

۸- دارا بودن سوابق مطلوب رهبری و مدیریتی توانمند، جهادی، پیگیرانه و اعتقاد قلبی و عملی به مشورت با صاحب نظران و پذیرا بودن نظرات آنان، همچنین اطمینان از بکارگیری معاونین، مدیران و مشاورانی که حداقل دارای همین ویژگی‌ها هستند.

۹- پایبندی وزیر، مشاوران، معاونین، مدیران و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خانواده‌ها به اخلاق و آداب اسلامی، ارزشهای انسانی اسلامی اعم از در ظاهر، در بیان و عمل، همچنین همانگونه که در سیاست‌های کلی سلامت آمده است، ترویج ارزشهای انسانی اسلامی در همه محیط‌ها و مراکز آموزش و ارائه مراقبت‌ها و خدمات سلامت

۱۰- ولایت مدار، مؤمن، متقی و متکی به مدد الهی بودن در بیان و عمل، تمام وقت بودن و احتراز از فعالیت در بخش غیردولتی از زمان پذیرش مسئولیت وزارت (همچنین معاونین، مشاوران، رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و معاونین دانشگاه) و نیز احتراز از هرگونه تعارض منافع و التزام به شفافیت و پاسخگویی در همه امور

۱۱- برخورداری از بصیرت و آینده نگری و تلاش مستمر و پیگیر و خستگی ناپذیر به منظور تأمین حقوق سلامت جامعه و به ویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر

نظر شما