شناسهٔ خبر: 67686271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عاشورا، صحنه یکدلی دیار ادیان و اقوام در سوگ سالار شهیدان

ارومیه - ایرنا- دیار اقوام و ادیان یکبار دیگر در عاشورای حسینی فریاد یاحسین سرداده و یکپارچه و یکدل با شهید کربلا میثاقی دوباره بسته و در رثای سرور آزادگان جهان اشک ماتم ریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امروز در عاشورایی دیگر مردم آذربایجان غربی تاریخ را تکرار کرده و اعم از هر قوم و نژاد و زبان کنارهم قرار گرفته و در صف های به هم پیوسته فریاد یاحسین سرداده و عشق و ارادت خود را به سرور آزادگان جهان به نمایش گذاشتند.

امروز زن و مرد، کوچک و بزرگ پیراهن سیاه برتن کرده و در رثای سالار شهیدان عزاداری کردند؛ کوچه پس کوچه ها و شهرها و روستاها و حتی دور افتاده ترین نقاط شاهد عزادارانی شد که با بازخوانی وقایع دشت کربلا اشک ماتم ریخته و نفرت و انزجار خود را از دشمنان امام به نمایش گذاشتند.

خیابانها و مصلاها و مساجد آذربایجان غربی حال و هوای دیگری گرفت و گذشته از دسته های عزاداری ایستگاههای صلواتی با پخش چای و شربت از عزاداران و به قول خودشان از میهمانان شهید کربلا میزبانی کرده و کامشان را با شربت و چای شیرین کردند.

در مساجد و مصلاها، منازل و حتی محلات مختلف سفره های نذری به نیت سرور آزادگان جهان پهن شد سفره هایی که از زنجیرزنان و سینه زنان و تمام عزاداران میزبانی کرد و همه شهروندان اعم از مسلمان و غیرمسلمان طعم غذای این سفره زیبا را چشیدند.

عاشورا، صحنه یکدلی دیار ادیان و اقوام در سوگ سالار شهیدان

توزیع غذای نذری و صف هایی که برای دریافت غذای این روز که دربین مردم آذربایجان غربی به " امام حسین چورکی" مشهور است صحنه دیگری از این روز خلق کرد آنها در کنار عزاداری، بردن این غذا به منزل را سبب برکت و خوش یمنی می دانند و چنین نیز هست.

هموطنان مسیحی هم از این قافله عقب نمانده اند البته سالهاست همپای مسلمانان در این روزها عشق و ارادت خود را نشان داده اند برخی از آنها کنار مزار فرزند شهید خودنشسته و گاهی به نوحه سرایی می پردازند.

آنها با شوق تمام وسایلی را که از چند روز قبل برای پذیرایی از عزاداران حسینی آماده کرده اند، دراین روز میان دسته‌های عزاداری و مردم توزیع می کنند و علاوه براین نذری های نقدی خود را به مسجد محل می دهند.

عاشورا دراین دیار صحنه زیبایی یکدلی و محبت را خلق می کند و همه یکصدا یاحسین سر می دهند و بر سینه می زنند.

عاشورا نقطه اوج ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) است و پیام قیام کربلا راه رهایی تمامی ملت های مظلوم و زجر کشیده از زیر یوغ ستمگران است چنانکه علما براین حقیقت گواه می دهند.

عاشورا، صحنه یکدلی دیار ادیان و اقوام در سوگ سالار شهیدان

احیای عدالت، پیام بزرگ نهضت کربلا

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان‌ اینکه ظلم ستیزی و مبارزه برای احیای عدالت، پیام بزرگ نهضت کربلا است، گفت: دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به این مهم نیازمند است.

آیت‌الله عسگر دیرباز اظهار کرد: سرور آزادگان جهان با مبارزه خود و قبول نکردن ظلم به جهانیان فهماند رمز آزاد زیستن، ایستادگی در برابر ظلم و نابرابری است.

وی ادامه داد: تبیین ابعاد مختلف نهضت کربلا رسالت بزرگ جامعه امروز است و نباید زوایای مختلف این مبارزه ناگفته بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نسل امروز بیش از هر چیز نیازمند آشنایی با ابعاد مختلف قیام کربلا است و هر اندازه بیشتر با این قیام آشنا شود به همان اندازه در زندگی خود موفق عمل خواهد کرد.

وی افزود: تمامی رنج کشیدگان تاریخ و همه مظلومان عصر امروز، نیازمند پیام نهضت کربلا هستند تا با الگو قرار دادن آن، خود را از زیر سلطه ستمگران زمان نجات دهند.

هموطنان اهل سنت نیز چهره دیگری به این روز می دهند علما و بزرگان آنان در این روز همچون برادران اهل تشیع خود عزادارند عشق و ارادت واقعی مردم دیار اقوام و ادیان را از گفته ها و صحبت هایشان می توان فهمید که زیباترین تفسیر را از قیام کربلا می کنند.

امام حسین (ع) خالق مکتبی بی نظیر

روحانی اهل سنت ارومیه ای هم می گوید: امام حسین (ع) مکتب عاشورا را خلق کرد؛ او خالق مکتبی بی نظیر در دنیای امروز است.

ماموستا لقمان کلشی نژاد اظهارکرد: مکتب عاشورا نه تنها متعلق به دنبای اسلام بلکه متعلق به تمام آزادیخواهان جهان است و ملتهای جهان در هرعقیده و باور باشند نباید در برابر ظلم و ستم ساکت بنشینند.

وی افزود: درسی که امام حسین(ع) با مکتب خود به انسان‌ها داد در دنیا بی‌نظیر است چون یک انسان با تمام خانواده در برابر دشمن قیام کرد بنابراین می‌توان مکتب عاشورا و امام حسین(ع) را برای خود الگو قرار داد.

این روحانی اهل سنت اظهارکرد: ما مدیون یاد و نام و رشادت شهدای کربلاییم؛ آنها برای جنگ و خونریزی و مادیات مبارزه نکردند بلکه برای مبارزه با ظلم، و این را صحنه های قیام کربلا نشان می دهد.

وی افزود: در کدام جنگ و غزوه ای فرزند شیرخوار در میدان جنگ حاضر می شود در حالی که در کربلا، امام حسین (ع) همراه فرزندان و خانواده خویش به میدان آمد اما نه برای جنگ چه اگر می خواست جنگ کند مکه و مدینه پشت سرش بودند بلکه برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد.

ماموستا کلشی نژاد ادامه داد: نجات پیامبران خدا و معجزات آنها در روزهای عاشورا بوده بنابراین تاسوعا و عاشورا روزهای بزرگی است و خود محرم نیز درس‌های بزرگی همچون آزادی، پیروزی اسلام و مسلمانان و همچنین پیروزی مظلومان بردشمنان بشریت است.

عاشورا، صحنه یکدلی دیار ادیان و اقوام در سوگ سالار شهیدان

شرکت در عزاداری های حسینی رسم هرساله ما

محبت به امام حسین (ع) در این دیار مرزی نمی شناسد محرم که از راه می رسد نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان به ویژه اقلیت های دینی آذربایجان غربی درسوگ سالار شهیدان سهیم شده و عزادار سرور و سالار شهیدان می شوند.

اقلیت‌های دینی در روزهای عزا و ماتم سیدالشهدا (ع) مراسم های دیگر را کنار گذاشته و با شوق بی نظیر ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را گرامی می‌دارند.

اوج ارادت آنها به امام حسین (ع) را در تاسوعا و عاشورا می‌توان دید وقتی نذری های خود را بین دسته‌های زنجیر زنی و سینه زنی با عشق تمام پخش می کنند آنان همانند برادران مسلمان خود لباس سیاه برتن کرده و با شور وصف ناپذیری حرمت این ماه را نگه می‌دارند.

ارادت اقلیت های دینی به سرور آزادگان جهان تنها به نذری دادن ختم نمی شود بلکه آنان معتقد به محبت بی پایان شهید کربلا بوده و به همین دلیل در این ایام برای بیماران خود شفا می‌خواهند و چه بسا نیت هایشان برآورده شده و بیمارانشان شفا پیدا می‌کنند.

"برادر شهید هرمز باباخانی" می‌گوید: از روزها قبل برای حضور دراین روز آماده می شویم، نذری هایمان به شکل های مختلف است برخی گوسفند ذبح کرده، بعضی به صورت نقدی نذری می‌دهند و برخی دیگر مواد غذایی اعم از کیک و آبمیوه در بین دسته های عزاداری توزیع می‌کنند.

"بنیس باباخانی" با بیان اینکه محرم که می رسد لباس سیاه برتن کرده و همراه ‌برادران مسلمان خود در عزاداری ها شرکت می کنیم، افزود: حضور در عزاداری های حسینی جزو بایدها و رسم هرساله ماست و همه ما باید در عزاداری ها شرکت کرده و به رسم چندین ساله خود عمل کنیم.

مسیحیان همواره به امام حسین عشق ورزیده اند

رییس سابق انجمن آشوریان ارومیه هم‌ اظهار کرد: اقلیت های دینی همواره حرمت شهید کربلا را حفظ کرده اند؛ امام حسین (ع) و پیام او باید الگوی ملت های مظلوم جهان قرار گیرد.

"استانلی سیمونز" ادامه داد: مسیحیان همواره به امام حسین (ع) عشق ورزیده اند چنان که در طول سالیان متمادی هرگاه ایام محرم رسیده به حرمت شهید کربلا حتی از برگزاری جشن و شادی خودداری کرده اند.

عاشورا، صحنه یکدلی دیار ادیان و اقوام در سوگ سالار شهیدان

آزادیخواهی پیام قیام امام حسین(ع)

نماینده دیگر مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: ظلم ستیزی و آزادیخواهی پیام نهضت قیام امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی افزود: امام حسین (ع) با قیام خود به حفظ انسانیت انسان اشاره کرده و پیام بزرگ او رهایی انسان از قید اسارت زور مداران است.

وی ادامه داد: احیای جایگاه واقعی انسان و بها دادن به آن پیامی است که نهضت کربلا می دهد و مهمتر از این به این مهم تاکید می کند نباید اسارت و ظلم را پذیرفت.

انسان امروزی تشنه پیام کربلا

مدرس دانشگاه ارومیه ای براین اعتقاد است: انسان امروزی اعم از هر دین و مذهب و حتی آنانکه دینی ندارند تشنه پیام ابا عبدالله الحسین (ع) هستند آنها امروز به این نتیجه رسیده اند برای رهایی از سلطه جباران زمان باید مسیر سیدالشهدا(ع) را طی کرد.

حنانه اسدنژاد ادامه داد: نمونه شیفتگی به راه سرور ازادگان جهان را امروز در آیین های سوگواری در سراسر جهان می توان دید چنانکه هندوها و حتی دیندار و غیر دیندار هم به سوگواری می پردازد.

وی افزود: راهی که سید الشهدا (ع) در هزار و ۴۰۰ سال قبل با تقدیم تمامی دارایی و خانواده اش ترسیم کرد امروز راه نجات مظلومان از زیر سلطه ستمگران شده است.

این مدرس دانشگاه افزود: قیام امام حسین (ع) چگونه زیستن را به بشریت آموخت و مبارزه با ظلم و میدان ندادن به زیاده خواهان جوهره این قیام عظیم است.

به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان غربی همواره به بهترین شکل ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشته اند آنها در طول تاریخ همواره در برگزاری عزاداری های حسینی سنگ تمام گذاشته و ناب ترین صحنه ها را خلق کرده اند؛ عاشورا و تاسوعا در نزد آنان از ارج و قرب بالایی برخوردار بوده و برای پاسداشت آن همواره پیشقدم بوده اند.

عاشورا روز دهم از ماه محرم است واقعه کربلا در روز ۱۰ محرم سال ۶۱ قمری رخ داد و امام حسین(ع) در روز عاشورا به همراه یارانش در کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید.

شیعیان همه‌ساله با آغاز ماه محرم عزاداری می‌کنند. مراسم عزاداری در بیشتر مناطق تا روزهای ۱۱ و ۱۲ محرم و در بعضی مناطق تا پایان ماه صفر ادامه می‌یابد. اوج این عزاداری‌ها در روز عاشوراست. این روز در تقویم رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، تعطیل است.

نظر شما