شناسهٔ خبر: 67686151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوگ عاشورایی‌ها در کرمان

کرمان - ایرنا - مسلمانان دلباخته اهل بیت در کرمان با برگزاری مجالس، دسته‌ها و هیات‌های عزاداری روز عاشورا به یاد اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا به عزاداری پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم کرمان از گذشته های کهن تا کنون هرکدام با رسوم و شیوه های مختلفی مراسم روز عاشورا را گرامی‌ می‌دارند.

مراسم این روز با برگزاری دعای زیارت عاشورا از ابتدای صبح امروز آغاز شده است. دسته های عزاداری در صبح عاشورا در مناطق متفاوت شهر کرمان ازجمله صفه عزاخانه، مسجد وکیل، بازار کرمان، مسجد قائم(عج) حسینیه مشتاق و حسینه ثارالله برپا شده اند.

علاوه بر دسته های سینه و زنجیر زنی که با صدای طبل و شیپور در گوشه و کنار شهر کرمان به عزاداری می‌پردازند، مداحان نیز نوحه‌هایی را متناسب با این روز در وصف شهدای دشت کربلا می‌خوانند.

سوگ عاشورایی‌ها در کرمان/ دسته‌های عزاداری به راه افتادند

برگزاری آیین های همچون تعزیه و شبیه خوانی روز عاشورا همچنان در برخی از مناطق کرمان همچون جوپار، زنگی آباد، ده‌زیار، چترود و ماهان رواج دارد و کرمانی‌ها با برگزاری این آیین تصویری از اتفاقات ظهر عاشورا را به نمایش می‌گذارند.

مراسم روضه خوانی نیز همزمان با عزاداری ها در مساجد،تکایا و حسینیه های کرمان برپا شده و این مجالس عموما به گونه ای برنامه ریزی می شود که به ظهر یا نیمه های شب ختم شود و عزاداران میهمان سفره های نذری باشند.

سوگ عاشورایی‌ها در کرمان/ دسته‌های عزاداری به راه افتادند

خیران و برخی از مردم با پخت آبگوشتی معروف به امام حسینی، چلو خورشت، شله زرد و حلیم از میهمانان پذیرایی می کنند.

غروب آفتاب روز عاشورا نیز کرمانی‌ها مراسم شام غریبان را برگزار می‌کنند که این مراسم در واقع یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین(ع)، اسیران و کودکان بازمانده واقعه کربلا است.

برخی از افراد با روشن کردن شمع و سوزاندن خیمه و عده ای با برگزاری مراسم روضه و عزاداری این آیین را به ویژه در مساجد، حسینیه ها و تکایا گرامی می‌دارند.

نظر شما