شناسهٔ خبر: 67686112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلم| احرام‌بندی، عزاداری صبح عاشورا در مراغه

مراغه- ایرنا- عزاداری «الله الله حسین وینه / خدایا خدایا چه بر سر حسین (ع) آمد» موسوم به احرام‌بندی یا حوله‌بندان حدود ۲۰۰ سال است که طی صبح عاشورا در حسینیه تاریخی «حاجی غفار» مراغه برگزار می‌شود؛ آیینی که طرفداران بسیار دارد و در فهرست میراث معنوی کشورمان به ثبت رسیده است. 

صاحب‌خبر -

کربلایی «علی فرجام» از پژوهشگران تاریخ محرم در مراغه بامداد روز سه‌شنبه و در محل حسینیه «حاجی غفار» این شهرستان به خبرنگار ایرنا بیان کرد: حدود یک ساعت مانده به اذان صبح روز عاشورا، جمع قابل توجهی از مردم مراغه در این حسینیه حاضر می‌شوند و به عبادت و عزاداری می‌پردازند.

وی ادامه می‌دهد: آنان پس از قرائت زیارت عاشورا و اقامه نماز صبح احرام می‌بندند و هروله‌کنان در حالی که «الله الله حسین وینه / بلسیوف مقطعینه» سر می‌دهند، به تکایا و مساجد شهر می‌روند.

وی بیان می‌کند: «الله الله حسین وینه» یعنی اینکه «خدایا خدایا چه بر سر حسین (ع) آمد» و «بلسیوف مقطعینه» نیز به این معناست که حسین (ع) زیر شمشیرها قطعه قطعه شد.

فیلم| احرام‌بندی، عزاداری صبح عاشورا در مراغه «حوله‌بندان» عزاداری صبح عاشورا در مراغه

وی اضافه می‌کند: عزاداران حاضر در آیین احرام‌بندی یا حوله‌بندان، مسیر مسجد شیخ‌تاج، محله شجاع‌الدوله، محله سبزیچی‌ها، مسجد شیخ‌بابا، محله دروازه، میدان طلوع فجر، مسجد جامع، مسجد امامزاده سیدمحمد(ع)، مسجد ملامعزالدین و مسجد ملارستم را طی می‌کنند و پس از حدود ۲ و نیم تا سه ساعت به حسینیه حاجی‌غفار بر می‌گردند.

به گفته وی عزاداران در هرکدام از این محل‌ها به سینه‌زنی می‌پردازند و روضه‌ نیز خوانده می‌شود؛ حاضران پس از اتمام این عزاداری به محله‌های خودشان بر می‌گردند و با هیئت‌های عزاداری محله‌های خودشان به عزاداری تا ظهر عاشورا ادامه می‌دهند.

وی افزود: عزاداری هیئت‌های عزاداری مراغه در روز عاشورا تا ظهر ادامه می‌یابد و نماز ظهر عاشورا در مرکز اصلی شهر اقامه می‌شود اما پس از آن هم عزاداری در سطح شهر به چشم می‌خورد.

وی همچنین در مورد تاریخچه برگزاری این آیین عزاداری در مراغه نیز می‌گوید: حدود ۲۰۰ سال قبل مرحوم حاجی غفار، ملقب به رییس‌التجار به دلیل شدت علاقه‌ای که به ائمه و به ویژه اباعبدالله الحسین (ع) داشت، همراه با فقها و علمای مراغه به کربلا رفت و با مجوز فقهای نجف، این آیین عزاداری را با همان شیوه کربلا به مراغه منتقل کرد.

فیلم| احرام‌بندی، عزاداری صبح عاشورا در مراغه احرام‌بندی مراغه بسیار ساده برگزار می‌شود؛ بی‌آلایش اما پرشور و شعور

«مهدی پولادی»، نویسنده کتاب «عزاداری و مراغه» نیز درباره اینکه چرا عزاداران لباس احرام بر تن می‌کنند، می‌گوید: حضرت زینب(س) طی عصر عاشورا در کربلا احرام عشق را بست و برنامه تکاملی حج را به‌ جا آورد؛ حسینیان مراغه نیز با حضور در این آیین عزاداری به صورت نمادین برای انجام حج تکاملی حضرت زینب(س) آماده می‌شوند و در واقع به ایشان لبیک می‌گویند.

به گزارش ایرنا، آیین عزاداری «الله الله حسین وینه / خدایا خدایا چه بر سر حسین (ع) آمد» که از آن با عناوین دیگری چون «احرام‌بندی» و «حوله‌بندان» نیز یاد می‌شود، طی دیماه سال ۱۳۹۱ ثبت ملی شد.

مرحوم حاجی غفار معروف به رییس‌التجار، حسینیه تاریخی حاج غفار مراغه را اوایل حکومت محمدعلیشاه قاجار بنیان نهاد؛ وی در سن ۶۳ سالگی و در اثر بیماری چشم از جهان بست و بر اساس وصیت خودش در مسجد ملارستم مراغه که یکی از اولین مساجد دوران صفوی و الگوی مساجد و بناهای ستون‌داری چون عالی قاپو و چهلستون اصفهان است، دفن شد.

مرحوم حاجی غفار در وصیت‌نامه‌اش اموال منقول و غیرمنقول خود را وقف این حسینیه کرد و چهار فرزندش میرزا عبدالله، میرزا مشهدی حسینعلی، مشهدی عبدالرحیم و میرزا محمد را برای خدمت به عزاداران ملزم دانست.

مرحوم حاجی غفار برای طهارت و پاکیزگی عزاداران در جنب حسینیه یک حمام هم احداث کرد که امروزه در ردیف آثار تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود.

شهرستان تاریخی و فرهنگی مراغه که همزمان با ماه محرم پذیرای هزاران گردشگر مذهبی است، در فاصله ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و در دامنه‌های جنوبی سهند قرار دارد.

نظر شما