شناسهٔ خبر: 67685996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

موسوی‌بلده در احیای قرآنی شب عاشورا:

امام حسین(ع) به انسانیت بقا بخشید + عکس

پیشکسوت قرآنی گفت: یک بار در زمان نوح نبی(ع) آن حضرت خود را در برابر بی‌خدایی مردم مغلوب شده یافت، به اذن خداوند طوفانی درگرفت و کل بشریت از صفحه روزگار محو شدند و بار دوم بنی‌امیه و یزید قصد چنین کاری را داشتند و شهادت امام حسین(ع) بشریت را از فنای همیشگی نجات داد.

صاحب‌خبر -

احیای قرآنی شب عاشورابه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا از ساعت 23  دوشنبه 25 تیرماه همزمان با شب عاشورای حسینی در مسجد صدوق شهرری به همت حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری بین‌المللی برگزار شد.

موسوی‌درچه‌ای در ابتدای این مراسم و پیش از آغاز تلاوت‌های  این کرسی قرآن، زیارت عاشورا را برای حضار در مسجد قرائت کرد.

پس از آن محمدایمان امینی، به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «قمر» پرداخت و سپس احمد عباسی، ذاکر اهل بیت(ع) در حالی که سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی به جریان مراسم پیوست، روضه‌خوانی کرد و در ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) اشعاری خواند.

در بخشی از این مراسم یادی از  قاریان درگذشته به میان آمد و برای آنها طلب آمرزش و غفران الهی شد که از جمله مهمترین آنها مرحوم محمدتقی مروت، پیشکسوت فقید قرائت قرآن و از معلمان این رشته بود که چند سال پیش در  شب عاشورا دعوت حق را لبیک گفت.

موسوی‌درچه‌ای در بخش دیگری از این مراسم که شبکه رادیویی قرآن اقدام به پخش مستقیم تلاوت‌ها آن کرد، با توجه به اهمیت تلاوت قرآن به ویژه در شب عاشورا گفت: در باب اهمیت تلاوت قرآن در چنین شبی همین بس که سیدالشهدا(ع) شبی را از دشمن مهلت خواستند تا در آن به قرائت قرآن و راز و نیاز با خدا مشغول شوند. پس باید احیای این شب آن هم به واسطه قرآن را غنیمت دانست، چرا که روایت است صرف شب زنده‌داری این شب به مثابه کل عباداتی است که فرشتگان مقرب درگاه احدیت به انجام می‌رسانند.

از جمله قاریان دیگری که در این مراسم به تلاوت قرآن پرداخت، علیرضا سبحانی بود که آیاتی از سوره مبارکه «شوری» و محمد اسدی؛ دیگر قاری ممتاز، آیاتی از سوره مبارکه «نساء» را تلاوت کرد.

امیرعلی خیری، قاری ممتاز نوجوان هم ابتهال «حب‌الحسین» را خواند و چند آیه‌ای از سوره «آل عمران» را تلاوت کرد و در ادامه حسین جلالی‌فر، دیگر قاری حاضر در این مراسم به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

در ادامه نوجوانان همخوان در قالب گروه همخوانی «بلاغ‌المبین» شاگردان کلاس قرآن سعید خیری از پیشکسوتان قرآنی به اجرای همخوانی قرآن پرداختند و علی نوروزی نیز آیانی از سوره مبارکه «نمل» را تلاوت کرد.

سپس نوبت به سیدمحسن موسوی‌بلده رسید که علاوه بر تلاوت آیاتی از قرآن به مناسبت شب عاشورا مطالبی را در خصوص شأن و منزلت قیام سیدالشهدا(ع) بیان کند. وی در شرایطی که پیشکسوتان همچون احمد مرادی، محمدرضا صلح‌جو، داود جعفری، سیدحسین موسوی‌بلده، علی متقی‌نیا و ... حضور داشتند، علاوه بر تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید گفت: اگر در این شرایط و اوقات هر کدام از ما قرآن تلاوت کند، خود را همراه با لحظات ناب کاروانیان امام حسین(ع) کرده است؛ کسانی که فردا به طور قطع شهید می شوند، اما امشب را فارغ از دنیا و در آرامش در حال تلاوت قرآن بودند و صدای آنها به مانند زمانی بود که کسی از کنار کندوی زنبور عسل عبور می‌کرد، نجوا و ذکر ایشان در کل دشت کربلا طنین‌انداز بود.

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به رسالت انبیای الهی تصریح کرد: مناسب است، در مورد شهادت امام حسین(ع) صحبت کنیم. تمامی انبیای الهی از آدم تا خاتم، شهادتنامه پیامبری خود را از نام حسین بن علی(ع) گرفته‌اند و باید گفت نخستین روضه‌خوان امام حسین(ع) خداست، چرا که قیام و شهادت آن حضرت، بشریت را از نابودی مجددی که در کمین آن بود، نجات داد.

وی افزود: یک بار در زمان نوح نبی(ع) زمانی که آن حضرت بعد از 950 سال دعوت مردم به توحید تنها توانست 70 نفر را مؤمن کند، خود را مغلوب دانست و به خدا عرضه داشت که همه این قوم را نابود کن، چرا که ایشان نه‌تنها هدایت نمی‌شوند، بلکه باقی را نیز به گمراهی خواهند کشاند، به گواه تاریخ همه بشریت در کل عالم در پی آن طوفان سهمگین از بین رفت و ما از جمله کسانی هستیم که نیاکانمان در کشتی نوح(ع) سوار شده و نجات پیدا کردند.

موسوی‌بلده اثرات گناه و اینکه زمین، هوا و دریا این حس را دارند تا در برابر گناهان واکنشی از خود نشان دهند، بسیار مهم خواند و گفت: قوم نوح(ع) به سبب نافرمانی در آب غرق شدند و قارون در زمان موسی(ع) به سبب نافرمانی و مال‌اندوزی به اعماق زمین بلعیده شد و اما اینکه چرا همچنان بشریت بعد از نوح(ع) با وجود آن همه گناه مجدد در آب غرق نشده یا در زمین بلعیده نمی‌شود، همه‌اش به جهت لطف امامان معصوم(ع) و شفاعت ایشان است.

وی تأکید کرد: حسین(ع) را باید به مثابه کشتی نجات نوح(ع) دانست که با خون خود، مانع از این شد که یک بار دیگر خداوند کل بشریت را به سبب گناهی که انجام دادند، نابود سازد؛ بنی‌امیه به دنبال آن بودند که مجدد انسانیت را به انحطاط کشیده و جوامع بشری را فارغ و عاری از دین و اندیشه متعالی دینداری معرفی کنند؛ خلفای آنها و به ویژه یزید روی منبر رسول خدا می‌نشستند و می‌گفتند که چه دینی، چه خدایی و چه رسالتی؟ و نعوذ بالله همه آن را خرافه فرض می‌کردند. در چنین شرایطی حسین(ع) قربانی شد تا مجدد بشریت به ورطه نابودی و گرداب عذابی که نتیجه کار خودش بود، نیفتد و لذا ما باید این مرحمت را قدر دانسته و در صدد برآورده کردن وظیفه و مسئولیتی که داریم، کوشا باشیم.

وی در پایان پنج تن آل عبا را سرلوحه نجات همه ابنای بشر حتی پیامبران در زمان بروز سختی‌ها و مرارت‌ها معرفی کرد و گفت: پیامبران الهی در زمان مشکلات و مسائلی که پیش می‌آمد، به نام این پنج تن متوسل می‌شدند که نمونه بارز آن حضرت زکریا(ع) بود که چون در کهنسالی هنوز فرزندی نداشت، دست به دعا برداشت و خدا نیز نام این پنج تن را به او یاد داد که زکریا(ع) گفت: چرا من هر بار نام نفر آخر این پنج تن را می‌برم، حالم منقلب می‌شود و همانجا بود که خدا خود روضه حسین(ع) را به پیامبرش یاد داد.  

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم و تا پیش از اذان صبح قاریان دیگری همچون حسین فردی، داود جعفری و محسن عبدی نیز به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند. 

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

نظر شما