شناسهٔ خبر: 67685979 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستیار مردمی سازی رئیس سازمان مالیاتی در گفت‌وگو با ایرنا:

مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نحوه هزینه‌کرد مالیات خود را تعیین خواهند کرد

تهران- ایرنا- دستیار مردمی سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مردمی سازی مهم‌ترین یادگار شهید رئیسی است، گفت: مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم علاوه بر امکان تقسیط مالیات خود و عدم نیاز به نگه‌داری دفاتر مالیاتی، می‌توانند نحوه هزینه و مصرف مالیات پرداختی را نیز تعیین کنند.

صاحب‌خبر -

حمید بهزادی بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد رویکرد دولت سیزدهم در مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به خصوص در بحث مالیات‌ها، اظهار داشت: شهید رئیسی معتقد به مشارکت مردم در بخش‌ها و ساحت‌های مختلف حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور بود.

وی افرود: اعتقاد شهید رئیسی، مردم را تنها به عنوان اینکه یک مصرف کننده صرف هستند، محدود نکرد و به مردم به عنوان کنشگرانی در سه بخش تصمیم‌سازی، اجرای تصمیم‌ها و نظارت بر اقدامات، امکان نقش‌آفرینی و نقش‌پذیری جدی داد؛ از همین رو مسئله مردمی سازی فرآیندهای مالیاتی در سازمان امور مالیاتی شکل گرفت.

دستیار مردمی سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در راستای حرکت به سمت مردمی‎ سازی در اقتصاد و جهش تولید با مشارکت مردم، لازم است نقش مردم در شکوفایی اقتصادی در ابعاد مختلف بررسی و درصورت نیاز برای پررنگ‌تر شدن این نقش تصمیم‌های اجرایی، قانونی و عملیاتی اتخاذ شود.

مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نحوه هزینه‌کرد مالیات خود را تعیین خواهند کرد

بهزادی بخش گفت: از همین رو سازمان امور مالیاتی به طور ویژه به افزایش نقش مردم پرداخته و در این زمینه تلاش‌های مهمی صورت گرفته است تا مردم بتوانند در فعالیت‌ها و فرآیندهای مالیاتی از اخذ مالیات تا تخصیص مالیات نقش بپذیرند.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین مصوبات روزهای اخیر هیات وزیران در جهت مشارکت مردم در زمینه تخصیص و هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی است، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در زمینه بحث مردمی سازی فرآیند مالیاتی به تازگی تصمیم گرفته شده، بحث مربوط به تعیین نحوه و میزان تخصیص مالیات پرداختی مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم توسط خود این مودیان در پروژه‌های زیرساختی کشور به انتخاب خود فرد است.

دستیار مردمی سازی رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: در بین آخرین مصوبات هیات وزیران در دولت شهید رئیسی، مسئله مربوط به مشارکت مودیان مالیاتی در جهت تخصیص مالیات‌های پرداختی‌شان به تصویب رسید و از این پس مودیان مالیاتی که به صورت هوشمند و سیستمی، مالیات پرداخت کنند؛ علاوه بر امکان تقسیط مالیات خود و همچنین عدم نیاز به نگه‌داری دفاتر مالیاتی، نحوه هزینه و مصرف مالیات پرداختی خود را نیز تعیین خواهند کرد.

بهزادی بخش گفت: مردمی سازی مهم‌ترین یادگار شهید رئیسی است که هر نهاد دولتی را به جای رقابت با مردم و یا بی‌رغبتی به مردم به همکاری با مردم دعوت می‌کند.

وی بیان کرد: ما باید با رویکردی بالاتر از تکریم مودیان یعنی همکاری دوجانبه با مردم اهداف ملی و اجرای قانون را دنبال کنیم. دستورات رئیس سازمان مالیاتی نیز موید تقویت این همکاری با مردم است.

دستیار مردمی سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مسیر مردمی‌سازی فرآیند مالیات ستانی نیز با تکیه بر مشارکت مودیان مالیاتی در زمینه تخصیص مالیات‌های پرداختی خود به پروژه‌های مشخص و مهم زیرساختی کشور بسته به انتخاب فرد از دیگر اقدامات در جهت مردمی‌سازی نظام مالیاتی بوده است.

نظر شما