شناسهٔ خبر: 67685049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مرد فراموش شده؛ استراتژی بایدن برای این انتخابات به طرز فجیعی شکست خورده است

دموکرات‌ ها انتخابات نوامبر را به عنوان یک همه ‌پرسی در مورد شایستگی "دونالد ترامپ" برای ریاست جمهوری معرفی کرده بودند. اکنون کفش روی پای دیگر است*.

صاحب‌خبر -

فرارو- جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده چگونه خواهد توانست وضعیت فعلی ایجاد شده را مدیریت کند؟ این یک شاهکار قابل توجه خواهد بود. او در سه سال و نیم گذشته به ما گفته بود که انتخابات نوامبر سال جاری یک همه پرسی در مورد آمادگی "دونالد ترامپ" برای ریاست جمهوری خواهد بود. نه! دیگر این روایت صدق نمی کند. وضعیت تغییر کرده است. در طول دو هفته گذشته طرز حرکات و راه رفتن شخص بایدن برای رفتن به دفتر کارش به تنها شوی تماشایی برای مردم تبدیل شده است. وب سایت "هیل" نزدیک به کنگره روز چهارشنبه نه مطلب از ده ها گزارش خود را به موضوعات مرتبط به بایدن اختصاص داده بود و مطمئنا از او به نیکی یاد نکرده است. می توانید با جستجویی کوتاه تیترهای اخبار و گزارش ها درباره بایدن را ببینید که اغلب درباره "لغزش" و "لغزیدن" او هستند.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی بیست، در مقابل، گزارش ها درباره ترامپ حول محور گمانه زنی درباره افرادی هستند که ممکن است سمت معاونت او را در برعهده گیرند. در دو هفته گذشته در فاصله 90 دقیقه بایدن به تنها توانست روایت سیاسی امریکا تغییر دهد. این که انتخابات تعیین کننده تاریخ امریکا خواهد بود این که دموکراسی در معرض خطر است این که حقوق زنان در معرض تهدید است این که اتحادهای بین المللی در معرض خطر خواهند بود و این که مخالفت با ترامپ تعیین کننده نتیجه انتخابات خواهد بود. نتایج نظرسنجی ها نشان می داد و کارشناسان و سیاستمداران نیز بر سر این موضوع اجماع نظر داشتند که ائتلاف ضد ترامپ تنها موضوعی است که کارزار انتخاباتی را هیجان زده کرده و به آن انرژی می بخشد.

اکنون اما وضعیت فرق کرده است. هیچ کس درباره ترامپ به عنوان مجرم محکوم شده در دادگاه صحبت نمی کند. کسی دیگر از او تحت عنوان رهبر کودتا یاد نمی کند همه نگاه ها به "جو بایدن" است. بایدن چگونه وضعیت را به اینجا رساند؟ به احتمال زیاد با ترکیبی از تکبر و لجاجت. شاید آشکارترین و نگران‌ کننده‌ ترین بخش مصاحبه سرسختانه او با "جورج استفانوپولوس" خبرنگار شبکه خبری "ای بی سی" در جمعه آنجا بود که در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون مناظره های خود را پس از پایان آن تماشا کرده بایدن در پاسخ گفته بود خیر، فکر نمی کنم.

تنها چیزی که بدتر از عدم تماشای مناظره تلویزیونی پس از اتمام ان بوده آن است که بایدن گفته بود مطمئن نیست که پس از مناظره آن را تماشا کرده است یا خیر. این به مثابه حیرت انگیزترین خودسوزی در تاریخ سیاسی ایالات متحده بود! بایدن در آن مصاحبه حملات لفاظی به "نخبگان حزب دموکرات" را انجام داد و از گروه های دیگری که به او وفادار باقی مانده اند حمایت کرد: به نوعی سیاست قدیمی تفرقه بیانداز و حکومت کن. نمایندگان دموکرات کنگره در خلوت با صراحت صحبت می کنند اما تا حد زیادی تاکنون در انظار عمومی درباره بایدن سکوت پیشه کرده اند. در همین حال، ترامپ بی سر و صدا مشغول کار خود بوده است. این بار ترامپ برخلاف سال های گذشته با جدیت در اجرای مناظره از بیان حرف های زشت و بد (البته به جز دروغ هایی که هنوز می گوید) خودداری نمود.

در طول هفته گذشته او و دستیاران اش از پروژه 2025 که به اشکال مختلف به عنوان نقشه راهی به سوی یک استبداد ناسیونالیستی مسیحی یا "طرح نقشه ای برای یک اقتدار محافظه کارانه" توصیف شده فاصله گرفته اند. "پروژه 2025" عنوان مجموعه ای از پیشنهادات برای دوره دوم ترامپ است که توسط اندیشکده راستگرای "هریتیج" تهیه شده و مواضعی افراطی در مورد مهاجرت، حاکمیت قانون، مسیحیت، سازمان های نظارتی و موارد دیگر در آن وجود دارد. ترامپ هفته گذشته گفته بود:" من هیچ چیزی در مورد پروژه 2025 نمی دانم. من نمی دانم چه کسی پشت آن است".

با توجه به آن که یک تیم کامل از مشاوران و دستیاران سابق او در تهیه آن سند بیش از 900 صفحه ای نقش داشته اند چنین اظهارنظری از سوی ترامپ عجیب است. پس از آن سخنرانی با فاصله اندکی کمیته ملی حزب جمهوری خواه به دستور ترامپ موضعی نه چندان افراطی در مورد سقط جنین اتخاذ کرد موضعی که مخالف ممنوعیت سقط جنین فدرال است. این اولین بار در چهار دهه گذشته است که پلتفرم کمیته ملی حزب جمهوری خواه ممنوعیت ملی برای سقط جنین را شامل نمی شود. این موضع گیری تاثیر مطلوبی برای ترامپ به همراه داشت. روزنامه "نیویورک تایمز" با این تیتر گزارش خود را چاپ کرد:" به دنبال رهبری ترامپ جمهوری خواهان پلتفرمی را اتخاذ کردند که موضع خود را در مورد سقط جنین تلطیف می کند". روزنامه "واشنگتن پست" نوشت:" جمهوری خواهان از پلتفرمی استفاده می کنند که زبان آن درباره مسائل چالش برانگیز اجتماعی نرم تر شده است". نشریه "رولینگ استون" نیز نوشته است: "جمهوری خواهان با هدف انتخاب شدن ترامپ برنامه های افراطی ضد سقط جنین خود را پنهان می کنند".

در پایان هفته نیز "مارکو روبیو" معاون احتمالی ترامپ به شبکه خبری "سی ان ان" گفته بود ترامپ در صورت پیروزی دشمنان سیاسی خود را تحت تعقیب قرار نخواهد بود. این در حالیست که ترامپ ماه گذشته در مصاحبه ای از توجیه پذیر بودن انتقام گیری گفته بود. او گفته بود: "خب انتقام زمان می برد. من این را خواهم گفت و گاهی انتقام را می توان توجیه کرد. فیل (فیل مک گراو مجری برنامه تلویزیونی دکتر فیل)، باید صادق باشم. گاهی اوقات (انتقام گرفتن) ممکن است".

با این وجود، ترامپ علیرغم این تناقض های گفتاری با هدایت مدیران ارشد کارزارش در حال مهندسی افکار عمومی است تا کم تر فردی آشفته و بدخواه به نظر برسد. این تاکتیک تا امروز کارآمد بوده است. او و تیم همراه اش موفق شده اند کاری کنند که تصویر ترامپ نرم تر و معتدل تر به نظر برسد. در اقدامی که مجددا بسیار متفاوت با کاراکتر ترامپ است او از زمان مناظره قبلی تاکنون کانون توجه افکار عمومی را به رقیب خود واگذار کرده است. ترامپ برای یک بار هم که شده خوشحال است که نقش بازیگر مکمل را بازی می‌کند و به نظر می ‌رسد که بازیگر نقش اصلی به معنای واقعی کلمه در حال به هم زدن خطوط خود است.

 

*ضرب المثل The Shoe is on other foot به معنای وضعیت بالعکس شده و ورق برگشته است که در زبان فارسی از آن وضعیت به عنوان "گهی پشت به زین و گهی زین به پشت" یاد می شود.

 

نظر شما