شناسهٔ خبر: 67683894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تأثیر سوءقصد به جان ترامپ بر بارار نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر ابهامات سیاسی در آمریکا روند صعودی خود را بازیافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه با ۳۷ سنت کاهش، بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید. 

 قیمت نفت به صعود ارزش دلار که پس از ترور ناموفق دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، قویتر شده بود، اهمیتی نداد.

تونی سایکامور، تحلیلگر بازار شرکت آی جی اظهار کرد: تصور نمی کنم بتوان ابهاماتی را که اقدام به قتل آخر هفته بر سراسر آمریکای دچار چند دستگی شدید، به وجود آورد، نادیده گرفت. 

 در خاورمیانه، مذاکرات برای پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، روز شنبه پس از سه روز، متوقف شد اما یک مقام حماس روز بعد گفت: این گروه از مذاکرات خارج نشده است. با این حال، در حمله رژیم صهیونیستی در روز شنبه، ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند.

ابهامات پیرامون این وضعیت پرنوسان، نرخ اضافی مربوط به ریسک ژئوپلیتیکی را در بازار نفت بالا نگه داشته است.

بازارهای نفت همچنین از کاهش عرضه تولیدکنندگان اوپک پلاس حمایت یافته اند. وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور هر گونه مازاد تولیدی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ داشته است را جبران خواهد کرد.

نفت برنت هفته گذشته، ۱.۷ درصد کاهش یافت و به چهار هفته رشد متوالی پایان داد. شاخص نفت آمریکا هم ۱.۱ درصد کاهش داشت. واردات نفت به چین که بزرگترین واردکننده جهان است، کاهش یافت و در مقابل، مصرف تابستانی سوخت در آمریکا، قوی بود.

تحلیلگران موسسه مالی آی ان جی به سرپرستی وارن پاترسون در یادداشتی نوشتند: هر چند عوامل بنیادین، همچنان از قیمت نفت پشتیبانی می کنند اما نگرانیهای رو به رشدی نسبت به تقاضا وجود دارد که تا حدود زیادی ناشی از چین است.

واردات نفت به چین در نیمه اول امسال، ۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز رسید. این کاهش واردات در بحبوحه تقاضای مایوس کننده برای سوخت و کاهش تولید پالایشگاهها به دلیل حاشیه سود ضعیف، روی داد. آمار گمرکی روز دوشنبه نشان داد تولید پالایشگاههای نفت چین در ژوئن، ۳.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۱۴.۱۹ میلیون بشکه در روز رسید که پایینترین میزان تاکنون بود.

اقتصاد چین در سه ماهه دوم، تحت تاثیر رکود املاک و ناامنی شغلی که روی تقاضای داخلی تاثیر گذاشت، کند شد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد تعداد دکلهای حفاری نفت فعال در آمریکا، طی هفته گذشته، یک حلقه کاهش یافت و به ۴۷۸ حلقه رسید که پایینترین میزان از دسامبر سال ۲۰۲۱ بود. 

نظر شما