شناسهٔ خبر: 67682953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت به چهار مرکز نوآوری

صاحب‌خبر -
با حمایت دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت به چهار مرکز نوآوری برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت مراکز نوآوری با حضور دستیار ویژه معاون علمی در امر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری برگزار شد.

از ابتدای شکل گیری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یکی از ماموریت‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی معاونت، کمک به شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم جهت توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده، شناسایی موضوعات و چالش‌های راهبردی توسعه این شرکت‌هاست که می‌تواند به شـکل‌گیری رویکردهای جدید توسـعه زیرساخت منجر شود.

بدین منظور دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نـوآوری در راستای تحقق اهداف کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصـاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در توسـعه نـوآوری، ضمن توسـعه هدفمند این زیرساخت‌های زیسـت‌بوم نوآوری در کشـور مشتمل بر کارخانـه نوآوری، مرکز هم‌آفرینـی، مرکز نوآوری، مرکز رشـد، پارک علم و فناوری، شـتابدهنده، فب لب، فضای کار اشـتراکی، خانه خلاق و … افزایش و هدایت سـرمایه‌گذاری بخش خصوصـی بـه زیسـت‌بوم نوآوری کشـور را مورد توجه قرار داده اسـت.

در سال های آغازین، حمایت این دفتر بیشتر از نوع کمی و مالی جهت ایجاد زیرساخت ها بود ولی دفتر در یک سال گذشته تغییر رویکرد داشته و به سمت حمایت کیفی حرکت کرده است و عمده حمایت ها متمرکز بر زیرساخت هایی است که گواهی صلاحیت دریافت کرده اند.

«مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف»، « مرکز ملی نواوری و فناوری های ورزشی ایران»، « مرکز نوآوری صادرات و انتقال فناوری ایران و عراق» و «مرکز نوآوری شدید» چهار مرکر نواوری بودند که در تاریخ 24 تیرماه 1403 گواهی صلاحیت دریافت کردند.

محمد جواد صدری مهر، دستیار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ساماندهی و توسعه زیر ساخت فناوری طی سخنانی در آیین اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت به مراکز نوآوری عنوان‌کرد: این چهار مرکز نوآوری که امروز به آنان گواهی صلاحیت اعطا خواهد شد، مراکز مهمی برای معاونت علمی و فناوری هستند.

صدری مهر تاکید داشت: خروجی مراکز نوآوری براساس یک نیاز و فرصت تشخیص داده شده است و بر همین مبنا انتظار می‌رود خروجی نزدیک به بازار داشته باشد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت «بررسی و ارزیابی دریافت گواهی صلاحیت به مراکز نوآوری سراسر کشور» به جهاد دانشگاهی واگذار شده است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی شجره طیبه‌ای است که در اواخر دهه 50 ایجاد شد و خود نوآوری جدیدی در حوزه فناوری بود. جهاد دانشگاهی تعریفی پیشرو بود که به ویژه در دوران جنگ اثرات آن را در کشور شاهد بودیم

جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه و ترویج مراکز نوآوری، بسیار خوش درخشیده است و این نهاد انقلابی کارایی و کارآمدی خود را در این حوزه اثبات کرده است. 

صدری مهر با اشاره به تعریف نوآوری براساس شکل گیری یک نیاز و فرصت بکارگیری آن در بازار، این تعریف را نزدیک به فعالیت های سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ارزیابی کرد و افزود: سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با سابقه فعالیت های بسیار خوب در حوزه های مختلف دفاعی به خصوص در زمان جنگ تحمیلی و سپس تشخیص به موقع نیاز کشور به صنعت و فعالیت های مرتبط در دوره سازندگی، مدلی کامل از مرکز نوآوری بود که توانست درخت دانشی را ترسیم کند و با شکست و ساخت دوباره آن با ارتباط صحیح صنعت و بازار این مدل را زیست کند.

وی  تصریح کرد: بدون شک تجارب گذشته و دستاورد های امروز جهاد دانشگاهی نشان از توانمندی این نهاد بخصوص در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف دارد.

مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، سابقه ۴۰ ساله دارد و به عنوان یک سازمان پیشگام در انجام فعالیت‌های پژوهشی کاربردی و خدمات تخصصی در حوزه فناوری‏‌های نو، نقش مکملی در منطقه نوآوری شریف به عهده دارد.

محسن مردانی، رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ضمن اشاره به اینکه سازمان جهاد دانشگاهی به صنعت متصل است، اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی امکان ایجاد بازار های جدید نیز وجود دارد؛ افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و کسب و کارهای کوچک فناورانه‌ای شکل می‌دهند که با زمینه های فناورانه جهاد دانشگاهی هم‌خوانی دارد، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند؛ ما می‌توانیم با بهره گیری از توانمندی های یکدیگر دستاوردهای بزرگی را برجای بگذاریم.

وی درخصوص ساختمان زیست بوم نوآوری، گفت: شرکت‌های جذب شده در این زیست بوم بعد از مستقر شدن در این فضا زیر نظر یک کمیته داوری مشترک می‌توانند از قوانین و مزیت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شریف نیز بهره‌مند شوند.

به گفته او، در حال حاضر 12 شرکت دانش بنیان و فناور فعال در زیست بوم نوآوری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مستقر هستند.

مردانی از حمایت 50 درصدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این مسیر خبر داد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با تاکید بر تخصصی بودن شرکت‌های جذب شده و ارتباط آنها با زمینه‌های کاری این سازمان، اظهار امیدواری کرد که یک زیست بوم تخصصی در چند حوزه تخصصی ایجاد خواهد شد.

مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران

مرکز ملی نوآوری فناوری‌های ورزشی ایران (وابسته به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولین و تنها مرکز تخصصی در حوزه فناوری‌های ورزشی کشور است .

بهنام نقی‌پور، سرپرست معاونت فناوری پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این مرکز را حامی و تسهیل‌گر ایجاد، راه اندازی و پرورش کسب و کارهای نوپا افراد خلاق و نوآور، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی با هدف پرورش و حمایت از ایده‌ها و کسب و کارهای نو و کاربردی برشمرد و ادامه داد: این مرکز تلاش می‌کند تا بستر مناسبی را برای تبدیل ایده‌های جوانان کشور به کسب و کار فراهم کند.

وی افزود: پس از آن زمینه جذب سرمایه و بالندگی و توسعه استارتاپ‌ها را فراهم می‌کند و تا به امروز 30 استارتاپ با حمایت مرکز ملی نواوری و فناوری های ورزشی ایران تبدیل به شرکت شده‌اند.

مرکز نوآوری صادرات و انتقال فناوری ایران و عراق

مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات و انتقال فناوری با هدف توسعه نوآوری و شتابدهی به صادرات از طریق خلق دانش و با تمرکز بر بهبود فضای کسب‌وکار و فعالین اقتصادی اکو سیستم نوآوری کشور در جهت رونق صادرات فعالیت خود را آغاز کرده و از طریق حمایت و همکاری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، سعی بر آن دارد تا بستر توسعه صادرات را برای صنایع و مجموعه‌های پویا فراهم کند.

مرکز نوآوری شدید

مرکز نوآوری شدید با ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجاد شده‌ است؛  پلتفرم متاورس نیز یکی از برنامه های خوب و اثرگذار این شتابدهنده است راه اندازی این پلتفرم نگاه توجه به آینده و شکل ‌دهی به تصویر آینده ایرانیان در حوزه های مختلف را فراهم میکند.

Tags: اقتصاد دانش بنیان, پارک علم و فناوری, پارک علم و فناوری دانشگاه شریف, پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, جهاد دانشگاهی, جهاد دانشگاهی صنعتی شریف, زیست بوم نوآوری و فناوری, مرکز نوآوری و شتابدهی, معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری, وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما