شناسهٔ خبر: 67682736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پایش سلامت شناختی دانش آموزان و توسعه فناوری‌های شناختی

صاحب‌خبر -
با هدف اجرای مرحله اول طرح ملی پایش سلامت شناختی دانش آموزان ، پژوهشگاه علوم شناختی استان فارس در شیراز افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، پژوهشگاه علوم شناختی استان فارس طی مراسمی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران بخش های مختلف علمی و آموزشی و متخصصان تحقیقاتی در شیراز گشایش یافت.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در آیین افتتاحیه پژوهشگاه  علوم شناختی در پژوهشکده معلم فارس گفت: دانش‌آموزان‌ به عنوان بخش مهمی از جامعه، سرمایه و دارایی کشور هستند و حاکمیت تلاش می‌کند تا سازوکارهایی را برای ارتقای سلامت سرمایه های شناختی در اختیار نهادهای بهره بردار قرار دهد.

سید محمد مهدوی با بیان اینکه حفظ و ارتقای سرمایه‌های شناختی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور است، افزود: تاسیس و تجهیز هدفمند آزمایشگاه‌ها و تربیت نیروی متخصص از جمله سازوکارهای ارائه شده در مراکز علمی ، تحقیقاتی و آموزشی  است و نخستین پژوهشگاه  علوم شناختی در شیراز به منظور پایش، حفظ و ارتقای سرمایه‌های شناختی دانش‌آموزان‌ راه‌اندازی شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با اشاره به اینکه  در عرصه علوم شناختی گام‌ها یکی پس از دیگری برداشته شد و در این مسیر، نخستین گام‌ها هویت بخشی و ایجاد زیر ساخت ها می باشد ، اطهار داشت : با تلاش‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سطح کشور بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ پژوهشگر در حوزه شناختی تربیت شد و حدود یکهزار و ۲۰۰ پایان‌نامه نیز در این حوزه نوشته شده است.

مهدوی با تاکید بر حفظ و ارتقای جایگاه پژوهشگران، اظهار کرد: باید در سطح کودکان و نوجوانان به علوم شناختی پرداخته شود چرا که با توسعه این علوم تحولات اساسی در نظام تعلیم و تربیت رخ می‌دهد.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناخت با بیان اینکه نسل جدید با فضای مجازی بزرگ شده و درک متفاوتی از جهان دارد، ادامه داد: این ستاد آماده اعزام متخصصان برای آموزش و تربیت نیروی انسانی برای حوزه علوم شناختی است و در ادامه برای ایجاد کلینیک ها با استان ها نیز همکاری می کند.

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه رویکرد تحولی یک نیاز اساسی است، گفت: علوم شناختی فرصتی برای  رهایی از بن بست های احتمالی و حرکتی به سوی دانش های نوین و تلاش برای دستیابی  ابزارها و تجهیزات پیشرفته و نوین است.

وی افزود: علوم شناختی دانشی نوین محسوب می شود که برپایه یک نگاه و سیاست راهبردی می بایست در کشورمان مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از اهداف و خواسته های ما از مسیر آموزش و پرورش محقق می شود، خاطر نشان کرد: تحول در مبانی تعلیم و تربیت، ساختار، قوانین و مقررات، مدیریت، مدرسه و معلم امری اجتناب ناپذیر است و افتتاح پژوهشگاه علوم شناختی در شیراز یک نیاز و اقدامی قابل تقدیر می باشد.

قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس و نیز معاون برنامه ریزی استاندار نیز هریک پیرامون  نقش، جایگاه و اهمیت دانش نوین علوم شناختی و ارتقا و بهبود مهارت ها و توانایی های شناختی دانش آموزان مطالبی بیان کردند و خواستار برداشتن گام های موثر ومفید تر در حوزه های مختلف دانش علوم شناختی ، کارآفرینی و استفاده از ظرفیت هاواستعداد ها برای تحقق اهداف شناختی در این استان شدند.

همچنین ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، استانداری و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس تفاهم نامه همکاری مشترک در حوزه شناختی با هدف پایش، ارزیابی و غربالگری توانمندی های شناختی دانش آموزان، امضا کردند.

این تفاهم نامه با توجه به ضرورت بهره مندی از دو حوزه سلامت شناختی و آموزش و پرورش شناختی طی مراسمی از سوی دکتر سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، فرخ زاده، معاون برنامه ریزی استاندار و قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در شیراز به امضا رسید.

ایجاد چارچوب همکاری مشترک تحقیقاتی و خدماتی  میان سه مجموعه ، تیم سازی و تربیت ارزیاب و متخصصان ارایه خدمات علوم شناختی ، توسعه و بهره برداری از بستری به عنوان بانک داده های شناختی استان فارس ، تدوین پروتکل های غربالگری،  ارزیابی و پایش ، تدوین پروتکل های توانبخشی و توانمند سازی دانش آموزان،  همکاری در تدوین طرح دروس و نحوه ارزیابی متکی بر آموزه ها و داده های علوم شناختی و نیز بهره مندی متقابل از توانمندی ها ، ظرفیت ها و تخصص و امکانات از جمله اهداف این تفاهم نامه همکاری مشترک محسوب می شود.

براساس این تفاهم نامه طرفین در خصوص نیازها حوزه آموزش و پرورش با هدف بهره مندی از ظرفیت علوم شناختی به عنوان فهم عمیق و کمک به حل مسائل،  همکاری های آموزشی،  برگزاری کارگاه ، همایش ، سمینار و نشست های تخصصی مشترک شناسایی و ارتباط با مراکز علمی ، فرهنگی و محققان و اساتید مجرب با یکدیگر همکاری می کنند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما