شناسهٔ خبر: 67681691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخل برداری حسینیه امیرچخماق برگزار نمی‌شود

حمید رضا دهقان

بنا بر اعلام دبیرخانه یزد حسینیه ایران، نخل برداری حسینیه امیرچخماق امسال به دلیل عدم استحکام مناسب نخل و نبودن شرایط لازم در روز عاشورا انجام نمی شود.

صاحب‌خبر -

برهمین اساس نیز ابراز امیدواری شده تا در سال آینده با همکاری نهادهای مسئول و با رفع موانع موجود دوباره این سنت احیا شود.

نخل امیرچخماق به‌عنوان قدیمی‌ترین نخل جهان با ۴۵۰ سال قدمت پس از بهسازی میدان امیرچخماق یزد، بع از گذشت هفت دهه از سال 1396 مجدداً در روز عاشورا از زمین بلند شد.

عموماً مراسم نخل گردانی همه ساله در ظهر عاشورا در نقاط مختلف یزد برگزار می‌شود و فلسفه این مراسم بر این اساس است که چون بدن مطهر سالار شهیدان کربلا را بدون تشییع به خاک سپرده اند، شیعیان همه ساله به جبران آن، رسم نخل گردانی را اجرا می‌کنند. حجیم بودن نخل بیانگر عظمت صاحبش است.

نخل در واقع یک سازه چوبی به شکل سرو است که بر چهار ستون بنا نهاده شده و در روزهای اول محرم یا در آستانه روز عاشورا، سرتاسر آن را سیاه‌پوش و از آن صدها شمشیر، قمه و خنجر برهنه آویزان می‌کنند.

مردم یزد به مراسم نخل‌برداری بسیار معتقدند تا آنجا که با دیدن آن درود می‌فرستند و خود را با آن متبرک می‌کنند به نحوی که حتی نذر کردن برای نخل از آداب مرسوم یزدی‌هاست. البته مراسم نخل‌برداری با یک نظم خاصی اجرا می‌شود به طوری که با هدایت یک شخص به عنوان سردسته و با فریادهای «یا حسین، یا حسین» آن را جابه‌جا می‌کنند.

گاهاً‌ اگر نخل بزرگ و سنگین باشد هر جبهه از نخل مربوط به یک یا چند محله می‌شود که در هنگام به حرکت در آوردن نخل باید در جبهه مخصوص خود قرار گیرند و نخل را هدایت کنند.

معمولاً شخص راهبر و فرمانده نخل، در پهنه جلوی آن روی یکی از چوب‌های نخل با آویختن شال عزا به گردن می‌ایستد و با حرکات دست، نخل‌بران را در جابجایی نخل هدایت می‌کند و یک یا دو نفر هم به نوک یا راس نخل، بالا می‌روند و در هنگام حرکت نخل، یکی اذان می‌گوید و دیگری، اشعار حماسی یا ابیاتی از دوازده بند مشهور محتشم کاشانی را می‌خواند.

نخل را معمولاً سه دور یا بیشتر به دور حسینیه می‌چرخانند و در پای آن نیز دام‌هایی را قربانی می‌کنند تا پس از ختم مراسم، بین نیازمندان تقسیم یا با پخت آش گندم از گوشت دام‌های قربانی از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

بزرگ‌ترین نخل کشور در یزد و هم‌اکنون در شهرستان «تفت» قرار دارد که هر ساله در روز عاشورا، جمعیتی میلیونی در این مراسم شرکت می‌کنند و صدها مرد قوی‌هیکل این سنبل عظیم را بر دوش می‌کشند و گرد میدان نخل به حرکت در می‌آورند. معمولاً مراسم نخل‌برداری قبل از غروب آفتاب روز عاشورا برگزار و سپس آیین شام غریبان شروع می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما