شناسهٔ خبر: 67681627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

ترکیه از ایران کمک خواست - مردم سالاری آنلاين

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این کشور انتظار دارد روسیه، ایران و عربستان سعودی در برقراری مذاکرات با سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کنند که به مسیر عادی‌سازی روابط آنکارا-دمشق کمک خواهد کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما در اینجا انتظار ایفای نقشی سازنده از روسیه و ایران را داریم. ما همچنین درباره این مساله با همکارانمان از عربستان سعودی صحبت کرده‌ایم و انتظار داریم که آن‌ها، به لطف روابطشان با سوریه که آغاز شده است، نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

طبق گزارش اسپوتنیک، اظهارات فیدان در پی این مطرح می‌شود که جمعه گذشته، اردوغان گفت که فیدان به همراه همکارانش در حال طراحی نقشه راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق و برقراری مذاکرات میان روساس این 2 کشور است.

به نقل از ایسنا وزارت امور خارجه سوریه در این باره گفت که عادی‌سازی روابط باید مبتنی بر بازگشت به شرایط پیش از ۲۰۱۱ باشد.

نیروهای مسلح ترکیه از سال ۲۰۱۱ علیه «حزب کارگران کردستان» (پ‌.ک‌.ک) عملیات هوایی و زمینی انجام داده است که به دنبال تشکیل منطقه خودمختار در بخش‌هایی از خاک ترکیه است.

دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرزهای خود را غیرقانونی خوانده و خواستار خروج آن‌ها از آنکارا شده است.

جنگ‌های داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ و با فعالیت گروه‌های شورشی، از جمله سازمان‌های تروریستی ادامه داشته است که با یکدیگر و با نیروهای مسلح سوریه جنگیده‌اند. در سال ۲۰۱۷، روسیه، ترکیه و ایران فرمتی را در آستانه، پایتخت قزاقستان به منظور میانجیگری برای صلح سوریه تشکیل دادند. این چارچوب همچنین شامل نمایندگان دولت سوریه و اپوزیسیون آن، سازمان ملل و کشورهای ناظر، اردن، لبنان و عراق است.

برچسب‌ها:

نظر شما