شناسهٔ خبر: 67681575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

تاثیر انتخاب دولت جدید ایران بر روابط با پاکستان چیست؟

المانیتور در گزارشی نوشت:آیا پیروزی پزشکیان در ایران منجر به تغییر روابط با همسایگان و غرب خواهد شد؟ کارشناسان معتقدند که باید دید.

صاحب‌خبر -
روزنو :

تاثیر انتخاب دولت جدید ایران بر روابط با پاکستان چیست؟


مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح طلب در مجلس شورای اسلامی در 5 ژوئیه در پی درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سانحه هلیکوپتر در ماه گذشته به عنوان رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شد.

اگرچه رهبر عالی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، قدرت نهایی را در کشور دارد، پست رئیس‌جمهور دارای اهرم‌هایی است و پیروزی اصلاح‌طلبان امیدها برای تغییر را دوباره زنده کرده است. با افزایش گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تهران می تواند به طور فزاینده ای به روی غرب تحت رهبری پزشکین باز شود، ممکن است پیامدهایی برای روابط جمهوری اسلامی با پاکستان همسایه وجود داشته باشد.

پزشکیان که قرار است در 30 ژوئیه سوگند یاد کند، تنها معتدل از بین 6 نامزدی بود که اجازه ورود به رقابت را پیدا کرد، بنابراین شاید ایران به سمت تنظیم مجدد پیش برود. رئیس‌جمهور منتخب پس از انتخابات خطاب به هواداران در تهران گفت که از نزدیک با مجلس و قوه قضاییه برای عبور از بحران‌ها همکاری خواهد کرد.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، روز 8 ژوئیه با پزشکیان تلفنی صحبت کرد و این پیروزی را به او تبریک گفت. بر اساس قرائت تماس دفتر شریف، شریف با تاکید بر روابط ریشه‌دار پاکستان و ایران، مشتاق افزایش همکاری‌های دوجانبه در تجارت، انرژی و امنیت منطقه است و پزشکیان نیز تمایل خود را برای تعمیق روابط دوجانبه اعلام کرد.

از آنجایی که سیاست خارجی ایران مستقیماً بر پویایی امنیت مرزی پاکستان، چشم انداز همکاری اقتصادی و روابط دیپلماتیک با کشورهایی مانند چین و کشورهای عربی تأثیر می گذارد، اسلام آباد منتظر ارزیابی آخرین اقدامات تهران خواهد بود.

نظر شما