شناسهٔ خبر: 67681288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سازمان ملل: برداشتن 40 میلیون تن آوار غزه سالها طول می‌کشد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سازمان ملل می گوید: پاکسازی غزه از حدود 40 میلیون تن آوار جنگی سال ها طول خواهد کشید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: یک ارزیابی سازمان ملل نشان می دهد که یک ناوگان متشکل از بیش از صد کامیون 15 سال طول می کشد تا غزه را از 40 میلیون تن آوار پاکسازی کند. این عملیات دستکم بین 500 میلیون دلار (394 میلیون پوند) تا 600 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

بر اساس این ارزیابی که ماه گذشته توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل منتشر شد، 137297 ساختمان در غزه آسیب دیده اند که بیش از نیمی از کل ساختمان‌های این باریکه است. از این تعداد، کمی بیش از یک چهارم ویران شده، حدود یک دهم به شدت آسیب دیده و یک سوم آسیب متوسطی دیده است.

این ارزیابی نشان داد که محل های دفن زباله عظیم بین 250 تا 500 هکتار (618 تا 1235 هکتار) بسته به مقدار قابل بازیافت، برای تخلیه آوار ضروری است.

در ماه مه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) اعلام کرد که بازسازی خانه‌های غزه که در طول جنگ ویران شده‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین سناریو تا سال 2040 طول می‌کشد و بازسازی کل این منطقه بالغ بر 40 میلیارد دلار هزینه دارد. این ارزیابی که به عنوان بخشی از تلاش برای جمع آوری بودجه برای برنامه ریزی اولیه برای بازسازی غزه منتشر شد، همچنین نشان داد که این درگیری می تواند سطح بهداشت، آموزش و ثروت در این منطقه را به سطح سال 1980 کاهش دهد و 44 سال توسعه را از بین ببرد.

هفته گذشته یکی از مقامات سازمان ملل مستقر در غزه به گاردین گفت: «آسیب به زیرساخت ها دیوانه کننده است… در خان یونس [در جنوب شهر غزه] هیچ ساختمان سالمی وجود ندارد؛ توپوگرافی منطقه تغییر کرده است. تپه هایی وجود دارد که هیچ کدام وجود نداشت. بمب های 2000 پوندی [907 کیلوگرمی] که [از سوی اسرائیل] پرتاب شد، در واقع چشم انداز را تغییر داده است.»

از دیگر سو «پهر لودهمار» رئیس سابق سرویس مین زدایی ملل متحد در عراق، گفت که به طور متوسط ​​حدود 10 درصد از سلاح ها هنگام شلیک منفجر نشدند و باید توسط تیم های مین زدایی خارج می شدند. در همین حال هفته‌ای 10 انفجار از همین مین‌های پاکسازی نشده رخ می‌دهد که باعث مرگ و زخمی شدن عده زیادی می‌شود.

لودهمار گفت که 65 درصد از ساختمان های ویران شده در غزه مسکونی بودند و پاکسازی و بازسازی آنها به دلیل تهدید گلوله ها، موشک ها یا سایر سلاح های مدفون در ساختمان های فرو ریخته یا آسیب دیده، کاری کند و خطرناک خواهد بود.

این خبر را در گاردین ببینید

نظر شما