شناسهٔ خبر: 67680519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تفکر عاشورایی را در نسل جوان زنده نگه داریم

آیت‌الله رمضانی با اشاره به پیوند عمیق انقلاب اسلامی با نهضت عاشورا، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران شعاعی از فرهنگ عاشورایی است و این انقلاب به برکت امام حسین(ع) به پیروزی رسید و اوج راهپیمایی‌های انقلابی در ایام محرم بود.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه ۲۴ تیرماه در مراسم شب تاسوعای حسینی(ع) که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) حافظ آباد رشت برگزار شد، اظهار کرد: در عاشورا با دو جبهه حق و باطل، فضایل و رذایل، عقل و جهل و دینداری و بی دینی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ولایت ستیزی، دین‌ستیزی، قداست ستیز و عدالت ستیزی، چهار هدف کسانی بود که در برابر امام حسین(ع) قرار گرفتند، افزود: دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) نمی‌خواستند دین در متن زندگی انسان‌ها قرار بگیرد، انبیای الهی آمدند تا ما را با دین و خدا آشنا کنند و واسطه بین خلق و خالق شدند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه قرآن و ائمه معصومین(ع)، برای ما مقدس هستند ولی دشمنان به دنبال قداست‌زدایی هستند، گفت: خدای متعال برای اینکه انسان‌ها متحیر نباشند، دین را برای انسان‌ها فرستاد تا مسیر زندگی آنها را مشخص کند و مقصد را نشان دهد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه همه انبیای الهی درصدد روشن کردن راه و مقصد برای انسان‌ها برآمدند، افزود: پیامبر اکرم(ص)، ۲۳ سال تلاش کردند تا وضعیت وخیم جاهلیت و بحران‌های اعراب از جمله بردگی، مشکلات اخلاقی و غیره را حل و فصل کنند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با نژادپرستی و قومیت‌گرایی مقابله کرد، گفت: ایشان بین سیاه پوستان و قریش هیچ فرقی نگذاشت، نمونه آن بلال حبشی بود. در زمانی که برخی افراد، صد یا هزار برده داشتند، پیامبر(ص) می‌گوید هیچ فرقی بین این افراد نیست و هیچ کس نباید برده و بنده کسی غیر از خداوند متعال باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: پیامبر(ص)، به تربیت اعرابی برآمد که تکبر و خود بزرگ‌بینی داشتند و خود را بر عجم‌ها ترجیح می‌دادند. بر اساس حکم الهی، مسئولیت اجرای دستورات و احکام الهی بعد از پیامبر(ص) باید به شخص دیگری سپرده می‌شد و این مسئولین مهم در غدیر محقق شد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) به عنوان حقیقت دین و عالم بر احکام الهی، به عنوان بهترین جانشین در غدیر معرفی شد، افزود: ولی متأسفانه عده‌ای در مقابل تقدیر الهی ایستادند و بعد از ۴ یا ۵ سال از حکومت علی(ع)، نگذاشتن دین به دست اهلش سپرده شود. لذا ائمه معصومین گوشه‌نشین شدند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در طول تاریخ نگذاشتند امامان، حاکمیت را در دست بگیرند. امیرالمؤمینن(ع) در نهج البلاغه در این خصوص فرمودند «این به دست اشرار سپرده شد». زمانی که دین به دست افراد شرور می‌افتد، فاجعه‌ای رخ می‌دهد. این اشرار از دین به عنوان ابزاری برای قدرت‌طلبی و بازی‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند. در این آشفتگی، عدالت قربانی می‌شود و مفاهیم مقدس دینی به کلی وارونه می‌گردند. در نهایت، چیزی از گوهر واقعی دین باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: دشمنان امام حسین(ع) با ولایت ستیزی، مانع از حاکمیت ولی خدا و احیای دین در جامعه شدند. این امر جاهلیتی نو در زمان یزد و معاویه پدید آورد و دین را به امری حاشیه‌ای در زندگی مردم تبدیل کرد. در حالی که پیامبر اسلام دین را برای حضور در تمام ابعاد زندگی انسان‌ها آورده بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به تشریح مظلومیت ائمه اطهار(ع) و تبیین نهضت عاشورا پرداخت و با اشاره به صلح امام حسن(ع)، اظهار کرد: معاویه با تطمیع یاران امام حسن(ع)، ایشان را خانه‌نشین کرد و از تداوم مسیر حق و عدالت جلوگیری نمود.

آیت الله رمضانی به هجمه‌های همیشگی دشمنان علیه دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) همواره مورد بی‌مهری و ستم دشمنان قرار گرفته‌اند. در زمان امام علی(ع) با تبلیغات دروغین، ایشان را به کفر، بی‌نمازی و دزدی متهم می‌کردند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری همچنین به ماهیت ضددینی معاویه و یزید اشاره و خاطرنشان کرد: معاویه و یزید هیچ اعتقادی به دین و حقیقت نداشتند و تنها از دین به عنوان ابزاری برای قدرت‌طلبی خود استفاده می‌کردند.

وی با تأکید بر وظیفه خطیر امام حسین(ع) در شرایط آن زمان، گفت: امام حسین(ع) زمانی که دین اسلام در خطر نابودی قرار گرفت و یزید فاسق و ظالم بر مسند خلافت نشست، برای احیای دین خدا و نجات اسلام از انحراف، قیام کرد و جان خود را فدا نمود.

آیت‌الله رمضانی به هجمه‌های نوین دشمنان علیه دین در عصر حاضر اشاره و اظهار کرد: امروزه نیز دشمنان اسلام با روش‌های جدید به دین خدا هجوم می‌برند و در صدد تمسخر و تحریف آن هستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌هایی از این هجمه‌ها، افزود: در برخی از کشورهای غربی، به دنبال جایگزینی برای عبادات واجبی مانند نماز و روزه هستند و تلاش می‌کنند تا دین را منحرف کنند. همچنین در برخی کشورها شاهد امام جمعه‌ شدن زن بی‌حجاب و حضور افراد با پوشش‌های نامناسب در نماز جماعت هستیم که همه این‌ها نشان‌دهنده توطئه دشمنان برای تحریف و بی‌اعتبار کردن دین مبین اسلام است.

وی به تلاش‌های دشمنان برای تعطیلی شریعت در دنیای مدرن اشاره و اظهار کرد: دشمنان دین در صدد هستند تا با ترویج سکولاریسم و اباحه‌گری، دین را از زندگی مردم حذف کنند. نمونه بارز این ظلم، دوران ۷۰ ساله حکومت کمونیستی در برخی کشورها بود که در آن مساجد به انبار تبدیل شده بودند و مردم از انجام عبادات و مناسک دینی مانند نماز و حج محروم بودند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به نهضت عاشورا و تأثیرات جهانی آن، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا، سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده و امروزه در قلب اروپا و آمریکا نیز شاهد برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) هستیم. به طوری که در لندن در دهه اول محرم بیش از ۲۰۰ مجلس عزاداری و زیارت عاشورا برگزار می‌شود و در برخی خیابان‌های این شهر، ۵ تا ۶ جلسه عزاداری به صورت همزمان برگزار می‌گردد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروزه در اروپا همزمان با روز عاشورا، ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در میدان های اصلی شهر پرچم عزای حسینی در دست دارند و با حالت غم و ماتم در حال عزاداری هستند.

وی به درس‌های عاشورا برای مسلمانان در عصر حاضر اشاره و تأکید کرد: مجالس امام حسین(ع) باید محل آموزش و ترویج آموزه‌های والای عاشورا مانند عزت، شجاعت، ایثار، اسلام‌گرایی و عدالت‌خواهی باشد. ما باید در این مجالس، از رشادت‌ها و مظلومیت‌های شهدای غزه، زنان و کودکان بی‌پناه فلسطین و مجاهدان این سرزمین بگوییم و تفکر عاشورایی را در نسل جوان زنده نگه داریم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به پیوند عمیق انقلاب اسلامی با نهضت عاشورا، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران شعاعی از فرهنگ عاشورایی است و این انقلاب به برکت امام حسین(ع) به پیروزی رسید و اوج راهپیمایی‌های انقلابی در ایام محرم بود. به یقین این انقلاب که به برکت خون شهدا و امام حسین(ع) پیروز شده، به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) متصل خواهد شد و امام مهدی(عج) به حق عهده‌دار این انقلاب خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نقش انقلاب اسلامی در معرفی اسلام ناب محمدی(ص) به جهانیان اشاره و خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، امروزه شاهد گسترش اسلام و تفکر عاشورایی در سراسر جهان هستیم. در عاشورا، جبهه‌ای که در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفت، می‌خواست امامت را از بین ببرد، اما امروز امامت امام حسین(ع) فراگیر و عالمگیر شده و به برکت خون شهدای کربلا، دین و قداست دینی حفظ شده و گفتمان عدالت در جامعه بشری فراگیر شده است. این دین یاران متعهد و باوفایی می‌خواهد که در طول تاریخ همواره وجود داشته‌اند و خواهند داشت.

نظر شما