شناسهٔ خبر: 67679438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

همیشه پای AR-۱۵ در قتل‌عام آمریکایی وسط است؛

آشنایی به سلاح عامل ترور دونالد ترامپ؛ جان به در بردن از این تفنگ تقریبا محال است! +فیلم نحوه کار

صاحب‌خبر -

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه که ۲ روز پیش طی یک سخنرانی در جمع هوادارانش مورد سوء قصد قرار گرفت، گفت که پزشکان او معتقدند جان به در بردن او از این ترور که با یک تفنگ AR-۱۵ انجام گرفت، یک معجزه بوده است.

ترامپ در این باره به روزنامه نیویورک‌پست گفت: دکتر در بیمارستان گفت که هیچ وقت چیزی شبیه به این ندیده و آن را یک معجزه خواند. او افزود که پزشکش گفته، تا به حال، شاهد جان به در بردن کسی از شلیک با یک AR-۱۵ نبوده است.

اسلحه AR-۱۵ در آمریکا خصوصا از سال ۲۰۰۴ که قانون فدرال ممنوعیت تسلیحات تهاجمی ۱۹۹۴ به پایان رسید بسیار محبوب شده و در بسیاری از تیراندازی‌های مرگبار دیگر در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. شاید معرفی اجمالی اسلحه AR-۱۵ به درک دلیل محبویت این سلاح در آمریکا کمک کند.

آشنایی به سلاح عامل ترور دونالد ترامپ؛ جان به در بردن از این تفنگ تقریبا محال است! +فیلم نحوه کار

در سال ۱۹۶۳ کمپانی کلت اسلحه AR-۱۵ را وارد بازار غیرنظامی کرد و با عنوان “بهترین شریک برای شکار” تبلیغات برای آن را آغاز کرد. تا سال ۱۹۸۶ فروش نوع خودکار این سلاح در آمریکا آزاد بود، اما در این سوال با تصویب قانون حفاظت از مالکان سلاح گرم، فروش سلاح‌های خودکار ممنوع شد و AR-۱۵‌های تولید شده پس از این تاریخ از نوع نیمه خودکار هستند. (سلاح خودکار سلاحی است که با نگه داشتن ماشه به طور مداوم شلیک می‌کند، اما در سلاح‌های نیمه خودکار برای هر بار شلیک باید یک بار ماشه را چکاند.)

البته امروزه نیز در اختیار داشتن سلاح خودکاری که پیش از ۱۹۸۶ خریداری شده باشد در آمریکا قانونی است. به هر حال حتی با وجود این قانون هم اسلحه AR-۱۵ هنوز بسیار مرگبار است. این سلاح گلوله‌های ۵.۵۶ میلی‌متری را با سرعت تقریبی ۱۰۰۰ متر بر ثانیه شلیک می‌کند که سه برابر بیش‌تر از سرعت دهانه یک هفت تیر گلاک است.

همچنین برد موثر اسلحه AR-۱۵ بیش از ۵۰۰ متر است، در حالی که این رقم برای یک هفت تیر گلاک تنها ۵۰ متر است.

<div id="video-display-embed-code_200604" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/404940/200604?width=600&height=300"></script></div>

به گفته دیوید چیپمن، مامور سابق اداره الکل، تنباکو، سلاح گرم و مواد منفجره آمریکا، اسلحه AR-۱۵ به قدری قدرتمند است که آن‌ها  اجازه نداشتند در عملیات‌هایی که در محیط بسته انجام می‌شد از آن استفاده کنند، زیرا گلوله‌هایش به قدری سریع هستند که می‌توانند پس از برخورد به قربانی از دیوار پشت سر او عبور کرده و به شخص دیگری در آن سوی دیوار برخورد کنند.

در سال ۱۹۹۴، کنگره آمریکا قانون فدرال ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی را به تصویب رساند که ۱۰ سال اعتبار داشت و چندین مدل اسلحه AR-۱۵ هم مشمول این ممنوعیت بودند. اما در سال ۲۰۰۴ این قانون منقضی گردید و بار دیگر فروش و مالکیت تمامی مدل‌های اسلحه AR-۱۵ قانونی شد.

این سلاح بسیار ارزان است و گاهی با قیمت ۵۰۰ دلار هم به فروش می‌رسد. AR-۱۵ قابلیت افزودن تجهیزاتی نظیر دوربین، خشاب‌های با ظرفیت بالا، بامپ استاک (وسیله‌ای که با کمک آن نواخت تیر اسلحه‌های نیمه خودکار مانند اسلحه‌های خودکار افزایش می‌یابد.) و ... دارد که به محبوبیت آن افزوده است. تیراندازی که مسئول کشتار لاس وگاس بود از بامپ استاک استفاده کرد و حتی انجمن ملی سلاح و شخص دونالد ترامپ موافق ممنوع کردن این ابزار هستند.

آشنایی به سلاح عامل ترور دونالد ترامپ؛ جان به در بردن از این تفنگ تقریبا محال است! +فیلم نحوه کار

این سلاح به دو دلیل مکررا در تیراندازی‌های مرگبار مورد استفاده قرار گرفته: محبوبیت و کشندگی!

به گفته او این تفنگ، اسلحه آمریکا است و به نوعی یک نماد آمریکایی است. اما او اضافه کرد که بسیاری از تیراندازی‌ها به خاطر وجود اسلحه AR-۱۵ این گونه نتایجی مرگبار داشته‌اند.

آشنایی به سلاح عامل ترور دونالد ترامپ؛ جان به در بردن از این تفنگ تقریبا محال است! +فیلم نحوه کار

بر اساس نظرسنجی‌ها، حدود ۱۶ میلیون بزرگسال آمریکایی حداقل یک AR-۱۵ دارند. این تفنگ برای اهداف مختلفی از جمله تیراندازی ورزشی، شکار و دفاع شخصی استفاده می‌شود. همچنین برخی نیرو‌های انتظامی و ضابطان قضایی از آن استفاده می‌کنند.

متأسفانه، AR-۱۵ در برخی از مرگبارترین تیراندازی‌های جمعی در آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از سال ۲۰۱۲، در ۱۰ مورد از ۱۷ حادثه تیراندازی جمعی خشونت‌بار در آمریکا از این تفنگ استفاده شده است.

طرفداران AR-۱۵ می‌گویند محبوبیت آن نشان‌دهنده مشروعیت آن به عنوان ابزاری برای افراد قانون‌مدار است. اما منتقدان معتقدند این هدف اصلی طراحی تفنگ نبوده است. با وجود مناقشات، AR-۱۵ همچنان نماد قدرتمندی در فرهنگ اسلحه آمریکا باقی مانده است.

<div id="video-display-embed-code_200606" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/404940/200606?width=600&height=300"></script></div>

 

نظر شما