شناسهٔ خبر: 67679417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

تهران - ایرنا- شبکه‌های اجتماعی از آغاز ظهور تاکنون جایگاه ویژه‌ای را در موضوعات مهم دنیا پیدا کرده‌اند. انتخابات یکی از این موضوعات است که شبکه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی می‌توانند بر روند آن تاثیر داشته باشند. اما آیا این رسانه‌های مجازی می‌توانند بر نظرسنجی‌های انتخاباتی موثر باشند و یا نتیجه انتخابات را درست پیش‌بینی کنند؟

صاحب‌خبر -

رسانه‌ها پیشتر اعلام کردند در سال جاری میلادی در بیش از ۶۰ کشور شاهد برگزاری انتخابات و حضور ۲ میلیارد رای دهنده یا حدود ۲۵ درصد جمعیت جهان در پای صندوق‌های رای خواهیم بود و به همین دلیل، این یک سال مهم و سرنوشت ساز است.

انتخابات بسیار مهم در کشورهای پرجمعیت مانند مکزیک، هند و اندونزی نیز برگزار شده و در ایالات متحده آمریکا نیز برگزار خواهد شد. انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ژوئن مهم‌ترین رای سال در اروپا بود. بریتانیا نیز انتخابات سراسری خود را در ۴ ژوئیه برگزار کرد و حزب کارگر پس از ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران به قدرت بازگشت.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا موضوع رسانه‌های اجتماعی مهم است . تنش ها و درگیری‌های بین‌المللی، به ویژه در اوکراین و خاورمیانه، تصمیم‌گیری‌ها در آمریکا را در متن توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار داده است

در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده به طور کلی بر بحث رسانه‌های اجتماعی غالب است. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده با بیش از ۱۰۰ میلیون اشاره در ۶ ماه گذشته، تعداد باورنکردنی پیام‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف ایجاد کرده است. موضوعاتی از جمله سیاست خارجی، کنترل مرزها و دو نامزد ترامپ و بایدن، بیشترین بحثها را در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند.

توجه گسترده به انتخابات ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی جهانی عجیب نیست. تنش‌ها و درگیری‌های بین‌المللی، به ویژه در اوکراین و خاورمیانه، سیاست آمریکای شمالی را به کانون توجه بسیاری از کشورها تبدیل کرده است. علاوه بر این، شخصیت بسیار تفرقه‌انگیز ترامپ، مسئولیت‌های او در مورد حمله به ساختمان کنگره و شکست‌های قانونی متعدد او بر حجم پیام‌ها تاثیر دارد.

انتخابات اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) کمترین محتوا را به خود اختصاص داده است. ۱۵.۲ میلیون پیام و محتوا، که با توجه به ۲۷ کشور درگیر در انتخابات و ۳۵۸.۹ میلیون اروپایی واجد شرایط رای دادن، بسیار کم است. این در حالی‌ست که از ابتدای ماه آوریل(۱۳ فروردین) با افزایش مناظره‌های تلویزیونی بین نامزدها، نظرات در شبکه‌های اجتماعی ۱۷ درصد افزایش یافته است.

انتخابات عمومی بریتانیا، به نسبت بسیار بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. در ۲۲ مه (۲ خرداد)،ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، زمان برگزاری انتخابات عمومی را زودتر از موعد مقرر اعلام کرد. از آن زمان تاکنون، مکالمات به ۲ میلیون بار رسیده است که در مجموع از آغاز سال ۲۰۲۴ تا به امروز(۱۷ خرداد) بیش از ۵ میلیون بار افزایش یافته است.

انتخابات عمومی در مکزیک

در مکزیک، انتخابات عمومی در ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) توجه بیش از ۳۹ میلیون نفر را به خود جلب کرد که ۹۰٪ آنها به زبان اسپانیایی بودند. در انتخابات مکزیک دو نامزد کلودیا شین‌باوم، شهردار سابق مکزیکو سیتی و خوچیتل گالوز سناتور سابق و کارآفرین فناوری در نظرسنجی‌ها پیشتاز بودند.

خانم شین‌باوم در نظرسنجی‌ها به دلیل تعهدش به پیگیری دستورات لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور کنونی مورد علاقه بود. خورخه آلوارز ماینز نیز از حزب جنبش شهروندان نامزد شد، او در نظرسنجی‌ها نسبت به رقبای خود برتری نداشت، اما سعی کرد رای‌دهندگان جوان و افرادی را که از حزب رئیس‌جمهور کنونی و اپوزیسیون احساس سرخوردگی می‌کنند، جذب کند.

تا ۲۸ مه (۸ خرداد)، کلودیا شین‌باوم: ۵۳ درصد، خوچیتل گالوز: ۳۶ درصد، و خورخه آلوارز ماینز: ۱۱ درصد از سبد آرای مردم را در شبکه‌های اجتماعی داشتند.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

در پایان، کلودیا شین‌باوم بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا را به دست آورد و برنده انتخابات شد.

آیا میزان محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی پیش‌بینی کننده نظرسنجی‌ها و نتایج نهایی انتخابات است؟

کارشناسان تارنمای onclusive می‌گویند: پاسخ‌ این سوال بر اساس هر انتخابات و عملکرد جوامع و منابع متعهد به رسانه‌های اجتماعی توسط تیم‌های مبارزاتی متفاوت است. در انتخابات مکزیک، در ۶ ماه قبل از انتخابات، خوچیتل گالوز، ۳۰ میلیون در مقابل ۱۰ میلیون، یعنی ۳ برابر بیشتر از رقیبش کلودیا شین‌باوم که پیشتاز نظرسنجی‌ها بود در رسانه های اجتماعی نام برده شده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی بیشتر در مورد مخالفان صحبت می‌کنند. خوچیتل گالوز نماینده گروه اصلی‌ است که در مقابل ائتلافی به رهبری رئیس‌جمهور فعلی با کلودیا شین‌باوم در راس آن رقابت کرده است. علاوه براین گالوز جامعه بزرگتری را در شبکه‌های اجتماعی جذب کرده و تعداد افرادی که در مورد او محتوا منتشر می‌کنند ۳ برابر بیشتر از رقیب اوست.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

مسائلی که بیشتر در رسانه‌های اجتماعی مرتبط با ۲ نامزد پیشتاز منتشر شده بود عبارتند از سیستم بهداشت و درمان، فساد، تحصیلات و جرایم سازمان یافته و طبق بررسی رسانه‌ها موضوع مهاجرت تنها در جایگاه هفتم قرار گرفت. این درحالی است که رسانه‌های ملی و بین‌المللی آن را به عنوان یک موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی برجسته کرده‌اند.

نمایی از انتخابات فرانسه

در رسانه‌های سنتی، انتخابات اروپا در سال ۲۰۲۴ در فرانسه تقریبا ۳۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ تولید محتوا داشت و به همین دلیل این انتخابات به رتبه دوم در سلسله مراتب رویدادهای تحت پوشش رسانه‌های اصلی فرانسوی تنزل پیدا کرد.
به طور کلی، فوتبال و سیاست داخلی فرانسه بر فضای رسانه‌ای تسلط دارند و رتبه‌های برتر را اشغال می‌کنند. حتی زمانی که در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید، پوشش رسانه‌ای از انتخابات اروپا تنها دو سوم (۶۷٪) از محتوای تولید شده برای انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ را تشکیل می‌داد.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

طبق گزارش داده‌ها دوره ۱ آوریل تا ۲۰ مه ۲۰۲۴(۱۳ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت) و ۱۱۷ منبع مطبوعاتی چاپی و آنلاین، روزنامه، و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را که مجموعاً ۳۶۴۷ مقاله و گزارش است، نشان می‌دهد.

طبق گزارش تارنمای onclusive مسائل زیست محیطی در راس کمپین‌های رسانه‌ای قرار دارد. بحث‌های اروپایی در مورد استانداردهای کشاورزی و محیط زیست ۹ درصد از محتوای کمپین را تشکیل می‌دهد. موضوعات قدرت خرید، مهاجرت، جنگ در اوکراین، و چالش‌های آب و هوایی، ۲۰ درصد از محتوای ایجاد شده توسط کمپین انتخاباتی اروپا در این دوره را تشکیل می‌دهند. اوکراین و مهاجرت که هر کدام ۷ درصد از حجم رسانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

سهم محتوای نامزدها در رسانه‌های اجتماعی کاملاً متفاوت از رتبه‌بندی نظرسنجی است و به طور مساوی توزیع شده است. بنابراین، در حالی که جردن باردلا نامزد راست افراطی در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، محتوای مرتبط با والری هایر نامزد لیبرال و ماریون مارشال، راست افراطی در رسانه‌های اجتماعی بیشتر دیده شده‌ است.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

محتواهای تولید شده در رسانه‌های اجتماعی جردن باردلا را در مقابل والری هایر که به عنوان نامزد قدرت‌ها شناخته می‌شد، قرار می‌داد. جوامع راست افراطی از نظر تاریخی در رسانه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند و این موضوع سهم بالای محتوای مرتبط با ماریون مارشال را توضیح می‌دهد.

بزرگترین شکاف در میان برگزیدگان نظرسنجی مربوط به رافائل گلوکسمن سوسیال دموکرات است. وی در نظرسنجی‌ها بیشتر در جایگاه سوم یا حتی دوم قرار می‌گیرد، اما سهم او در رسانه‌های اجتماعی در جایگاه پنجم قرار دارد.
موضوعات مورد بحث در مورد این نامزدهای انتخابات فرانسه، هم در رسانه‌های اجتماعی با موضوعاتی که بیشتر توسط رسانه‌های سنتی برجسته شده متفاوت است. اول، مهاجرت (بیش از ۲۰۹۰۰۰ مورد) و به دنبال آن درگیری اسرائیل-حماس، فرکسیت، پارلمان اروپا، کشاورزی و گذار زیست محیطی.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

ماریون مارشال (راست افراطی) در موضوع مهاجرت با سخنرانی‌ها و نظرات زیادی در این زمینه برجسته است. مانون اوبری(نامزد چپ) بر موضوع درگیری اسرائیل-حماس مسلط است. ماری توسن (سبزها) در موضوع گذار اکولوژیکی(بوم‌شناسی) بیشتر فعالیت داشته است.

سایر نامزدها به طور یکنواخت در مورد طیف وسیعی از موضوعات (امور خارجی، کشاورزی،اقلیم، مالیات، اوکراین، مهاجرت و حماس) صحبت می‌کنند، بدون اینکه هیچ موضوعی در مورد آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی برجسته شده باشد.

انتخابات بریتانیا

انتخابات بریتانیا تا حدودی غیرمنتظره بود. ریشی سوناک در ۲۲ می (۲ خرداد) با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در ژوئیه (تیر ۱۴۰۳) تلاش کرد تا دوباره دست بالا را داشته باشد. با این حال، حتی عنصر غافلگیری هم تا (۱۷ خرداد) نتوانسته بود اثر مورد نظر را ایجاد کند. تا قبل از برگزاری انتخابات، پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد حزب کارگر به طور متوسط ۴۵ درصد و محافظه کاران ۲۳ درصد آرا را به دست خواهند آورد که نشان دهنده پیروزی قاطع حزب کارگر بود.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

حزب محافظه‌کار ریشی سوناک، با فاصله کم از حزب کارگر، بیشترین محتوای مرتبط را در رسانه‌های اجتماعی داشته است. ۶ نفر برتر(محافظه کار، کارگر، SNP، اصلاحات بریتانیا، لیبرال دموکرات‌ها و حزب سبز) از نظر سهم محتوا نه به یک ترتیب، منعکس کننده نظرسنجی‌ها بودند.
این عمدتا به دلیل انتقاد رسانه‌های اجتماعی از حزب محافظه کار بود که حجم تولید محتوا در مورد آن افزایش یافت. رتبه سوم حزب ملی اسکاتلند(SNP) نشان‌دهنده بحث‌های پرتنش در رسانه‌های اجتماعی در مورد کمپین استقلال اسکاتلند از بریتانیا بود.

از موضوعات مورد بحث نامزدها، خدمت اجباری بود که بیشترین واکنش‌ها را به همراه داشت. در ۲۶ مه (۶ خرداد)، زمانی که ریشی سوناک اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی ژوئیه، خدمت ملی را مورد بررسی مجدد قرار خواهد کرد، افزایش آشکاری در تولید محتوا در این زمینه دیده شد. در مقابل، گفت‌وگوها درباره درگیری اسرائیل-حماس، مهاجرت، NHS و برگزیت در رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با انتخابات عمومی منظم و مداوم است.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

انتخابات آمریکا

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۴ پوشش تبلیغاتی ریاست جمهوری افزایش یافت.
با انصراف نیکی هیلی (فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر ایالات متحده در سازمان ملل/حزب جمهوری‌خواه)، ران دیسانتیس( فرماندار فلوریدا/حزب جمهوری‌خواه)، ویلیام هاچینسون (چهل و ششمین فرماندار آرکانزاس/حزب جمهوری‌خواه)، راماسوامی (موسس شرکت داروسازی Roivant Sciences/حزب جمهوری‌خواهکریستوفر جیمز کریستی (دادستان فدرال سابق و پنجاه و پنجمین فرماندار نیوجرسی/حزب جمهوری‌خواه) و دین بنسون فیلیپس (نماینده مینه سوتا در کنگره/حزب دموکرات) از رقابت، میدان نامزدی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.
تعلیق کمپین ماریان ویلیامسون(نویسنده/حزب دموکرات) و لغو تعلیق متعاقب آن به طور موقت حجم پوشش محتوایی وی را افزایش داد.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

در سه ماهه اول ۲۰۲۴، بیش از ۳.۳۶ میلیون محتوای آنلاین مربوط به انتخابات ایالات متحده، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها وجود داشت. این افزایش قابل توجه محتوا به میزان (۱۳٪) در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ (۲.۹۷ میلیون محتوا) را نشان می‌دهد

در طول سه ماهه اول ۲۰۲۴، بیش از ۳.۳۶ میلیون محتوای آنلاین مربوط به «انتخابات ایالات متحده»، «جمهوری خواهان» و «دموکرات‌ها» وجود داشت. این افزایش قابل توجه (۱۳٪) در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ (۲.۹۷ میلیون محتوا) است. وقتی همه محتواها در مورد نامزدهای جمهوری‌خواه، دموکرات، سبز، آزادی‌خواه و مستقل جمع‌آوری می‌شوند،
حجم گفت‌وگوها به ۱۰.۱ میلیون بار می‌رسد که ۴.۱ درصد نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ افزایش یافته است. همانطور که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، دموکرات‌ها عمدتاً به دلیل جایگاه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بیشتر از جمهوری‌خواهان مورد اشاره قرار گرفتند. تصمیمات دادگاه عالی، بیانیه وضعیت اتحادیه و تنش در مرز مکزیک باعث افزایش این گفتگوها شد.

موضوعات کلیدی که محتوای سه ماهه اول درباره دموکرات‌ها را نشان می‌دهد، عبارتند از کنترل مرزها، مهاجرت، درگیری اسرائیل و حماس، مراقبت‌های بهداشتی، اقتصاد و مالیات.
موضوعات پیرامون جمهوری‌خواهان با برخی تفاوت‌ها تا حد زیادی یکسان است. تغییرات آب و هوایی در میان ۱۰ بحث برتر درباره جمهوری‌خواهان وجود ندارد. انتقاد از کمک به اوکراین مهم بوده و بحث روابط خارجی نیز به دلیل انتقاد از اهمیت بیش از حد آن برای بایدن در مقایسه با تمرکز او بر سیاست داخلی مطرح بوده است.

آیا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتیجه انتخابات را حدس بزند؟

جنبش بی‌طرف که از اواسط فوریه(بهمن ۱۴۰۲) در رسانه‌های اجتماعی فعال شده از میشیگان آغاز شد. این کمپین در اعتراض به سیاست‌های بایدن که از اسرائیل حمایت می‌کند، برای رای دادن «بی‌طرف» در انتخابات مقدماتی دموکراتیک این ایالت در حال رشد است.

جمع‌بندی

با تجزیه و تحلیل رویداد انتخابات در این ۴ کشور مورد بحث، به یک مورد مشترک خواهیم رسید. آنها تا حد زیادی تحت تأثیر سیاست خارجی و امور بین‌المللی قرار دارند. مهاجران، مهاجرت، مرزها، درگیری‌ها و تنش‌های بین‌المللی موضوعات برجسته مبارزاتی هستند که بر پیشنهادات نامزدها تأثیر می‌گذارند.

سهم محتوای مرتبط با نامزدها در رسانه‌های اجتماعی لزوماً با نتایج نظرسنجی‌ها مطابقت ندارد. بلکه به عوامل متعددی مانند سرمایه‌گذاری حزب و نامزدش در رسانه‌های اجتماعی، کاریزمای آن‌ها، رفتار، سن رای‌دهندگان بالقوه و پیام‌رسانی آن‌ها بستگی دارد

اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات یا ابتدا در رسانه‌های سنتی گزارش می‌شود و سپس در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته و تقویت می‌شود، مانند رسوایی‌های پنهان پرداختی ترامپ، یا از رسانه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند و سپس در رسانه‌های رسمی منتشر می‌شوند، مانند جنبش «بی‌طرف» در ایالات متحده آمریکا از ژانویه ۲۰۲۴(دی ۱۴۰۲).

سهم محتوای مرتبط با نامزدها در رسانه‌های اجتماعی لزوماً با نتایج نظرسنجی‌ها مطابقت ندارد. بلکه به عوامل متعددی مانند سرمایه‌گذاری حزب و نامزدش در رسانه‌های اجتماعی، کاریزمای آن‌ها، رفتار، سن رای‌دهندگان بالقوه و پیام‌رسانی آن‌ها بستگی دارد. بنابراین، تعداد دنبال‌کنندگانی که یک نامزد در رسانه‌های اجتماعی دارد، آنقدر که ممکن است تصور شود، مهم نیست.

از سوی دیگر، در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات ارزشمندی در مورد برداشت رأی‌دهندگان از نامزدها و موضوعاتی که بیشتر مورد علاقه آن‌هاست، ارائه می‌شود که ممکن است با موضوعات برجسته شده توسط رسانه‌ها متفاوت باشد.

منبع:

https://onclusive.com/resources/blog/election-year-trend-analysis-in-media-and-social-media/

نظر شما