شناسهٔ خبر: 67679322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پشت پرده افزایش ناگهانی قیمت موبایل

تحریریه جهان صنعت نیوز

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل اتاق اصناف ایران از افزایش چشمگیر قیمت گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار به دلیل توقف تخصیص ارز نیمایی و افزایش تعرفه‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز سیدحسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران اعلام کرد که طی ۱۵۰ روز گذشته، توقف تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار باعث افزایش چشمگیر قیمت این گوشی‌ها شده است. همچنین افزایش تعرفه واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار، قیمت این محصولات را به شدت افزایش داده است. وی با اشاره به عدم تحقق تولید داخلی گوشی، تأکید کرد که تغییرات دولت جدید می‌تواند بهبودهای لازم را در این صنعت ایجاد کند و خواستار مشورت دولت با بازاریان در سیاستگذاری‌ها شد. سادات حسینی همچنین بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز برای کاهش مشکلات بازار تأکید کرد.

به گزارش سرویس صنعت، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگویی به شرح آخرین وضعیت بازار موبایل در پی محدودیت‌های واردات این اقلام پرداخت.
وی اظهار داشت: از حدود ۱۵۰ روز گذشته تاکنون، ارز نیمایی که به واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار اختصاص می‌یافت، متوقف شده است. این مسئله باعث افزایش چشمگیر قیمت این گوشی‌ها در بازار شده است. به عنوان مثال، گوشی‌هایی که پیش از این حدود ۸ میلیون تومان قیمت داشتند، اکنون تا حدود ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

سادات حسینی افزود: تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار نیز افزایش یافته است. این موضوع منجر به افزایش قیمت برخی از این گوشی‌ها شده است. به عنوان مثال، قیمت آیفون ۱۳ که پیش از این اتفاق حدود ۳۸ میلیون تومان بود، به ۵۳ میلیون تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران در خصوص تأثیر تولید داخلی گوشی موبایل بر بازار گفت: تولید داخلی گوشی هنوز محقق نشده است و به نظر می‌رسد منظور از تولید، مونتاژ قطعاتی باشد که احتمالاً از چین به ایران وارد می‌شود و ممکن است تنها نرم‌افزار آن در کشور نصب شود.

سادات حسینی تصریح کرد: امیدواریم با تغییر دولت، شاهد تغییراتی در رویه‌های جاری باشیم و صنف موبایل از سردرگمی کنونی نجات پیدا کند. وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود دولت جدید، چنانچه آقای پزشکیان وعده داده بودند، در سیاستگذاری برای بازار از بازاریان و اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با آنها مشورت بگیرد. صنف موبایل راه‌حل‌های کارآمدی برای گره‌گشایی از مشکلات حتی با وجود محدودیت‌های ارزی دارد و همچنین راهکارهایی برای کاهش بار تأمین ارز برای واردات موبایل از دوش دولت ارائه می‌دهد.

سادات حسینی در نهایت اظهار داشت: صنف موبایل خواهان تک‌نرخی شدن ارز است تا از مشکلات موجود در بازار کاسته شود و ثبات بیشتری به بازار موبایل برگردد.ش

نظر شما