شناسهٔ خبر: 67679281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد؛

تقویت جایگاه ایران در حوزه تجارت نفت و گاز با دیپلماسی دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- کارشناس انرژی گفت: ایران به کمک دیپلماسی فعال شهید رئیسی در حوزه تجارت نفت و گاز توانست با دنیا تعاملات سازنده‌ای برقرار کند که نتیجه آن رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت در کنار رشد ۱۰۰ درصدی صادرات LPG و ۳۰ درصدی صادرات گاز شده است.

صاحب‌خبر -

فرشاد جامع در گفت‌وگو با ایرنا در مورد دیپلماسی و تجارت انرژی ایران در سال‌های اخیر، اظهار داشت: دیپلماسی انرژی در دولت شهید رئیسی دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده که این تمایز ویژه در توسعه تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران همراه با افزایش تعامل با همسایگان و کشورهای همسو با منافع ایران در سطح جهانی مشخص شده است.

این کارشناس انرژی افزود: این رویکرد استراتژیک به کشور ما این امکان را داده است تا در چشم انداز چالش برانگیز ژئوپلیتیکی حرکت و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی انرژی در صحنه جهانی تقویت کند.

احیای قراردادهای سوآپ گاز با ترکمنستان

وی ادامه داد: سنگ بنای دیپلماسی انرژی ایران، تقویت روابط با همسایگان نزدیک خود، به ویژه در حوزه تجارت و همکاری گاز طبیعی بوده است. یکی از مهم‌ترین تحولات، احیای قراردادهای سوآپ گاز با ترکمنستان بوده که راه را برای ازسرگیری واردات گاز از این این کشور به میزان ۵ میلیارد متر مکعب در سال هموار کرد.

جامع گفت: قرارداد اخیر ایران و روسیه نیز تحولی بزرگ در جهت انتقال گاز روسیه به ایران و تبدیل شدن ایران به هاب اصلی انتقال گاز منطقه بوده است. این توافق استراتژیک جهت انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بسیار مهم و راهبردی در جهت رشد سهم ‎تجارت گاز ایران در منطقه و جهان خواهد بود.

تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه با سوآپ گاز روسیه

آخرین خدمت دولت شهید رئیسی نیز تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه با سوآپ گاز روسیه از خاک ایران استاین کارشناس انرژی در رابطه با عقد قرارداد گازی بین ایران و روسیه و مزیت آن برای کشور، بیان کرد: عقد قرارداد سوآپ و انتقال گاز از همسایگان شمالی برای ایران در چند جبهه حیاتی است. اولین و مهم‌ترین راهبرد حال حاضر کشور مسئله تبدیل شدن ایران به قطب و هاب گازی منطقه است که با این قراردادها امکان‌پذیر خواهد شد؛ همچنین امنیت انرژی ایران را با ارائه یک منبع مطمئن گاز طبیعی، به ویژه در دوره‌های اوج تقاضای زمستانی افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: با واسته شدن بیشتر تجارت گازی کشورهای شمالی به عبور از منطقه جغرافیایی ایران، علاوه بر درآمدزایی ارزی، وابستگی متقابل اقتصادی و سیاسی به وجود خواهد آورد و نفوذ ایران را به عنوان یک واسطه کلیدی انرژی در منطقه تقویت کند.

تقویت جایگاه ایران در حوزه تجارت نفت و گاز با دیپلماسی دولت سیزدهم

جامع تصربح کرد: ایران با گشودن کانال‌های تعامل گازی با روسیه و ترکمنستان، نه تنها می‌تواند گاز بیشتری را برای مصرف داخلی خود تامین کند، بلکه به طور بالقوه ترانزیت گاز روسیه و ترکمنستان به مناطق دیگر مانند هند را از طریق مسیر سوآپ گاز روسیه تسهیل می‌کند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: این موقعیت استراتژیک به ایران اجازه می دهد تا از مزیت جغرافیایی خود استفاده و نقش خود را به عنوان یک قطب انرژی منطقه ای تقویت کند و آسیای مرکزی غنی از گاز را به بازارهای تشنه انرژی در جنوب آسیا و فراتر از آن متصل کند.

میزان فروش نفت ایران به قبل از سال ۲۰۱۷ رسید

وی در رابطه با تعاملات سازنده ایران با کشورهای همسو ایران در بخش بین‌الملل و فرامنطقه‌ای و فراتر از تعاملات با همسایگان نیز، گفت: ایران در کنار تلاش‌های خود برای تعمیق روابط منطقه‌ای انرژی، استراتژی چند وجهی تعامل با کشورهای همسو با منافع خود در سایر نقاط جهان را نیز دنبال کرده است. این رویکرد به ویژه در حوزه صادرات نفت خام نتایج قابل توجهی به همراه داشته است.

جامع افزود: یکی از جنبه های کلیدی دیپلماسی انرژی ایران، توسعه همکاری های نفتی با پالایشگاه های کوچک بوده است. ایران با تمرکز بر بازسازی و ارتقای پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانست بازارهای جدیدی برای صادرات نفت خام خود ایجاد کند. بر اساس گزارش‌های فایننشال تایمز، این سیاست هوشمند ایران را قادر ساخت تا بر چالش‌های ناشی از رژیم تحریم‌ها غلبه کند و سطح فروش نفت خام خود را قبل از سال ۲۰۱۷ به دست آورد.

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات LPG

این کارشناس انرژی گفت: ایران به کمک دیپلماسی فعال منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شهید رئیسی در حوزه گسترش تجارت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نفت خام و گاز توانست با دنیا تعاملات سازنده‌ای برقرار کند که نتیجه آن تحول بزرگ و رشد ۳۰۰ درصدی تجارت نفت خام در کنار رشد ۱۰۰ درصدی صادرات LPG و همچنین رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز شده است که نشان داد.

وی بیان کرد: آخرین خدمت دولت شهید رئیسی نیز تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه با انتقال و سوآپ گاز روسیه از خاک ایران است که مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی ایران را در حوزه تجارت گاز فراهم کرده است.

نظر شما