شناسهٔ خبر: 67679134 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

علت اینکه زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می کنندچیست؟

دمای پوست زنان به خصوص در دست‌هایشان پایین‌تر است، که ممکن است باعث شود احساس سردی بیشتری نسبت به مردان داشته باشند

صاحب‌خبر -

به گزارش بهداشت نیوز،  حتما برای شما هم پیش آمده که در یک اتاق، در یک زمان، ممکن است آقایان بخواهند کولر را راه اندازی کنند، در حالی که خانم ها ترجیح می دهند از سیستم های گرمایشی استفاده کنند. در یک مطالعه علیمی این موضوع بررسی شده که طی آن دریافته است که ترجیحات دما ممکن است بسته به جنسیت متفاوت باشد. به طور کلی، مردان محیط های خنک تر را ترجیح می دهند در حالی که زنان اغلب محیط های گرم تر را ترجیح می دهند. پس چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می کنند؟

زنان بیشتر از مردان احساس سرما می کنند

در مطالعه‌ علمی که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، مشخص شد که دمای پوست زنان به خصوص در دست‌هایشان، پایین‌تر است. همین موضوع باعث می شود آن‌ها نسبت به آقایان بیشتر احساس سردی بکنند. این مطالعه که در مجله انگلیسی The Lancet منتشر شد، نشان داد که در بین ۲۱۹ شرکت‌کننده، دست‌های شرکت‌کننده زن حدود ۳ درجه فارنهایت سردتر از دست‌های شرکت‌کننده مرد بود.

با سرد شدن دست‌ها، زمانی که اعصاب پوست در مورد دمای پوست به مغز تکانه‌هایی می‌فرستند، احساس سرما به‌طور خودکار به بقیه بدن منتقل می‌شود. بنابراین، وقتی زنان احساس سرما می‌کنند، اغلب به دلیل کاهش دمای انگشتان دست و پا یا به طور کلی اندام‌هاست.

رینود

فایزر، شرکت جهانی تحقیقات دارویی و پزشکی، فاش کرده است که زنان ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری رینود هستند. در این بیماری کاهش دما، باعث بی حس شدن برخی از قسمت های بدن مانند انگشتان دست و پا می شود، زیرا رگ های خونی در آنها دچار اسپاسم می شوند. این رگ ها خون را به اندام ها می رسانند و در پاسخ به سرما یا استرس بیش از حد منقبض می شوند.

انگشتان دست و پا به دلیل کمبود خون و اکسیژن می توانند سفید و سپس آبی شوند. پس از گرم شدن قسمت های سرد بدن، جریان خون طبیعی در عرض حدود ۱۵ دقیقه باز می گردد.

توضیحات علمی

بر اساس مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند انجام شد و در وب سایت تحقیقات پزشکی JAMA منتشر شد، زنان بیشتر احساس سرما می کنند، اما میانگین دمای بدن آنها بیشتر از مردان است. این اختلاف بین دمای اولیه و احساس سرما توسط مشاور بیماری های قلبی عروقی، مارگاریتا پردا، توضیح داده شده است که اگر بدن به گرما عادت کرده باشد، ممکن است هوا سردتر از حد معمول به نظر برسد.

بردا در مقاله ای که در وب سایت پزشکی "Guys & ST Thomas Specialist Care" منتشر شد، گفت که برخی از تفاوت های بیولوژیکی بین زن و مرد می تواند بر دمای بدن تأثیر بگذارد که به نابرابری در درک گرما بین جنس ها کمک می کند. این عوامل عبارتند از:

سطح هورمون ها:  تغییر سطح هورمون های زنانه باعث می شود زنان احساس سرما کنند و استروژن باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و اجازه می دهد گرمای بیشتری از طریق سطح پوست از دست برود. هنگامی که یک زن از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کند، سطح استروژن افزایش می یابد. زیرا بسیاری از داروهای ضد بارداری هورمونی حاوی استروژن هستند. همچنین در طول تخمک گذاری نیز استروژن افزایش می یابد که این تغییرات معمولاً ۲۴ ساعت طول می کشد و حدود ۱۴ روز پس از چرخه قاعدگی رخ می دهد.

نرخ متابولیک: که به فرآیند شیمیایی اشاره دارد که در آن بدن غذا را به انرژی تبدیل می کند. افزایش سرعت سوخت و ساز بدن به این معنی است که بدن غذا را سریعتر می سوزاند و در طی این فرآیند دمای بدن افزایش می یابد. در حالی که میزان متابولیسم زنان در مقایسه با مردان پایین‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود احساس سردی بیشتری داشته باشند.

توده عضلانی و توزیع چربی بدن: اکثر زنان معمولاً کوچکتر از مردان هستند و بافت عضلانی کمتری برای تولید گرما دارند، در حالی که مردان توده عضلانی بیشتری دارند که به آنها اجازه می دهد احساس گرما کنند. در عین حال، چربی بدن زنان بیشتر از مردان است. برخلاف ماهیچه، چربی بدن را گرم نگه نمی دارد.

چگونه بر سرما غلبه کنیم؟

گاهی اوقات تفاوت دمای بدن و احساس سرما باعث ایجاد مشکلاتی بین مردان و زنانی که با هم زندگی می کنند، مانند زوج ها و یا همکارانی که با هم در یک دفتر کار می کنند، ایجاد می کند. مطالعه‌ای در ژورنال Nature Climate Change نشان داد که بیشتر ساختمان‌های اداری دما را بر اساس فرمول چند دهه‌ای تنظیم می‌کنند که از نرخ متابولیک مردان به عنوان استاندارد استفاده می‌کند.

این مطالعه که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به این نتیجه رسید که ساختمان‌ها باید نگاه جنسیتی را در آسایش حرارتی کاهش دهند. 

غلبه بر سرما

برای غلبه بر تفاوت هایی که ممکن است به دلیل دما و احساس سرما ایجاد شود، می توان مراحل زیر را دنبال کرد:

۱- پتوهای مجزا:  استفاده از پتوهای جداگانه برای زن و شوهر راه خوبی برای غلبه بر تفاوت در ترجیحات دما است.

۲- گرم کردن پاها و دست ها: احساس سردی از این اندام ها شروع می شود، یعنی گرم نگه داشتن دست ها و پاها گرما را به کل بدن می فرستد.

۳- سیستم های گرمایش شخصی: در محیط کار می توان از سیستم های راحتی شخصی استفاده کرد. منظور سیستم های حرارتی ای است که مکانی را که در آن قرار می گیرند بدون تأثیر بر محیط اطراف گرم یا خنک می کنند و فرد می تواند با گرم کردن یا سرمایش آنها را کنترل کند.

این وسایل کوچک فردی را می توان روی میز و صندلی یا نزدیک پاها قرار داد. این دستگاه ها ممکن است راه حلی برای غلبه بر سرما در محیط کار برای زنان باشد. به خصوص اگر محل کار متکی به دستگاه های خنک کننده مرکزی باشد که البته باید در نظر داشت که کنترل این موضوع بدون تغییر کل سیستم بسیار دشوار است.

برچسب‌ها:

نظر شما