شناسهٔ خبر: 67677865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در پایتخت کجا شبیه‌خوانی ببینیم؟

تعزیه؛ مقصد گردشگری مذهبی

تعزیه یکی از محبوب‌ترین آیین‌های مذهبی‌ ماه محرم است که معمولا گردشگران زیادی را به مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) و یاران باوفایش می‌کشاند. تعزیه‌ها، تئاترهای مذهبی درباره واقع کربلا هستند.

صاحب‌خبر -

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: چند سالی است که وقتی درباره رونق گردشگری حرف می‌زنند، بر لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و آیینی تأکید می‌شود. نام اصلی تعزیه، شبیه‌خوانی یا شبیه‌گردانی است؛ یعنی اینکه افراد اجراکننده شبیه و بازی‌کننده نقش شخصیت‌های اصلی هستند. این آیین هنوز در برخی نقاط تهران با همان شکوه سابق برگزار می‌شود.

نام مقصد: تعزیه حسینیه کربلایی‌ها

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، چهارراه گلوبندک

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: گلوبندک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

مناسب: خانواده

معرفی: مراسم تعزیه حسینیه کربلایی‌ها در همسایگی بازار تهران، یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های عاشورایی است که در پایتخت اجرا می‌شود.

تعزیه‌خوان‌های اسب‌سوار

حسینیه کربلایی‌ها بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تجمع مذهبی عراقی‌های مقیم ایران است. برنامه‌های عزاداری در این حسینیه متنوع است، اما یکی از شناخته‌شده‌ترین این برنامه‌ها، تعزیه ظهر عاشوراست. از ساعتی مانده به ظهر تعزیه‌خوان‌ها با لباس‌های مخصوص، دسته‌دسته سوار بر اسب از راه می‌رسند. سپاهیان امام‌حسین(ع) کجاوه‌ها و گهواره‌ها را در کاروان حمل و سپاهیان یزید با شمشیر و نیزه رجزخوانی می‌کنند. تعزیه همزمان با ظهر عاشورا و برگزاری خیمه‌سوزان به پایان می‌رسد. اگر امسال قصد داشتید این مراسم را ببینید، حواس‌تان باشد که با توجه به شلوغی زیاد این محدوده، بهترین راه دسترسی متروست.

نام مقصد: تعزیه دسته بنی‌اسد

نشانی: خیابان ری، میدان قیام
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان قیام

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان قیام

مناسب: خانواده

معرفی: تعزیه دسته بنی‌اسد سال‌هاست ۳ روز بعد از عاشورا به شکل یک مراسم خیابانی و نمایشی در مسافتی طولانی برپا می‌شود.

نمایش میدانی نمادین

همزمان با سومین روز شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش، مراسم تعزیه دسته‌های بنی‌اسد تهران برگزار می‌شود. این دسته از میدان قیام تهران حرکت می‌کند و با عبور از بازار امین حضور، به سمت بازار تهران می‌رود. تعزیه‌خوان‌ها سوار بر شترها، کاروان را برای تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا حرکت می‌دهند. این آیین که قدمتی دیرینه دارد، نوعی تعزیه سنتی و نمایش میدانی است که یادآور تدفین شهدای نینوا به‌دست افراد طایفه بنی‌اسد است و تماشایی و حزن‌انگیز.

تعزیه؛ مقصد گردشگری مذهبی

نام مقصد: تعزیه تکیه دارقاضی

نشانی: کن، خیابان حاج‌بزرگی
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه کن

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: صادقیه

مناسب: خانواده

معرفی: مراسم تعزیه در تکیه دارقاضی محله کن قدمت زیادی دارد و روایت‌ها می‌گویند ردپای یک قاضی نامدار در راه‌اندازی این تکیه ثبت شده است.

پرده‌خوانی با روایت مختار

در تکیه دارقاضی حجره‌هایی را دور تا دور محل عزاداری می‌بینیم که قبلا کاربرد ویژه‌ای داشته‌اند. تعزیه و پرده‌خوانی از گذشته در این حسینیه‌ اجرا می‌شد و در حال‌ حاضر یکی از پرده‌های مربوط به قیام مختار با نام عدالتخانه مختار «مجازات مسببان حادثه عاشورا» هنوز بر دیوار این تکیه باقی مانده است. سقف تکیه دارقاضی با چادر پوشانده شده و جالب است بدانید یکی از رسم‌های قدیمی قبل از ‌ماه محرم این بود که پینه‌دوزی برای تعمیر و مرمت احتمالی چادرها و پرده‌های عزای حسینی به تکایا می‌آمد.

تعزیه؛ مقصد گردشگری مذهبی

نظر شما